Gå til innhold

spørsmål angående byggingeniør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hvor du står her, fordi du burde valgt byggfag istedet for allmenfag, hvis det er tilfellet ditt da?

 

Hvis du har tatt fagbrev innenfor byggfaget og har et par års erfaring er det bare 2 år på teknisk fagskole så kan du starte bedrift. Hvis du har allmenfag og skal gå byggingeniør er jeg usikker på om du vil få muligheten til å ta mesterbrev da det er ganske strenge krav til dette. Og det er ikke nødvendigvis så lett for en byggingeniør å få den nødvendige praksisten.

(Som du ser er ikke høyskole/universitet nevnt som godkjent utdanning, så her må du søke fritak på grunnlag av annen utdanning.)

 

Krav til utdanning og praksis:

* ha fag- eller svennebrev i et mesterfag **
* ha arbeidet i mesterfaget i minst 6 år eller minst 2 år etter fag- eller svenneprøve
* ha bestått eksamenene i mesterutdanningen eller:
– ha tilsvarende godkjent utdanning (Fagskolen, Vea, NEAK,m.fl.)
– ha mesterbrev fra annet land
– ha fått innvilget fritak på grunnlag av annen utdanning
– ha fått innvilget fritak på grunnlag av realkompetansevurdering

** Har du fagutdanning fra andre land enn Norge, ber vi deg søke veiledning hos fagopplæringsmyndighetene i den fylkeskommunen du bor.

Ta eventuelt kontakt med Mesterbrev for ytterligere informasjon.

Lenke til kommentar

MIn plan er å kunne bygge boliger selv ( la oss si jeg har et eget byggfirma).

 

Kva er det eigentleg du ønsker å gjere?

Du kan f.eks. fint drive byggefirma utan noke som helst byggfaglig bakgrunn, det handler berre om å tilknytte deg dei rette folka.

Eller tenker du meir at du reint fysisk skal være den som slår inn spiker for å bygge huset?

Eller lurer du på fagområder du må beherske for å kunne bygge eit heilt hus utan hjelp frå andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal starte på ingeniør utdanning til høsten. MIn plan er å kunne bygge boliger selv ( la oss si jeg har et eget byggfirma). Hva må jeg velge da? takk på forhånd. Dersom det er noe som dere ønsker at jeg skal utdype mer, si ifra :D

Vet ikke hva du mener med å bygge boliger selv. Hvis du tenker å utføre, både utførelses delen og prosjekterings delen og stå ansvarlig for dette, har du en lang vei å gå. :) Men alle kan starte et firma og annsetter du de rette folkene som kan få ansvarsrett, er det bare å starte.

 

Men som nyutdannet bygnings ingeniør, får du ikke ansvarsrett for noe som helst. Først etter noen år i et firma som prosjekter, kan du få ansvarsrett for prosjekteing av boliger i Tiltaksklasse 1. Tidligere var det krav til 4 år, men sjekk GOF.

 

Uten en håndtverksmessig utdannelse (tømerer/murer) og praksis etter Svennebrev, får du heller ikke ansvarsrett for utførelse. D.v.s. praktisk arbeid på bygget. Men du kan ansette en som har kvalifikasjonene.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...