Gå til innhold

[Løst] Grønt lys på to kjørefelt førte nesten til en kollisjon. Noen som finner en fornuftig forklaring?


Thor.

Anbefalte innlegg

Veldig enig med BaronSlask. Hvis man sliter med denne situasjonen burde man ikke ha førerkort.

Det er kvalmende bedrevitere som deg som gjør at folk ikke tør å spørre om råd. Skal vi ikke være glad for at trådstarter ønsker å forbedre kunnskapene sine, istedenfor å gjøre narr av han, og dermed tvinge han til å fortsette som før; usikker og uvitende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte den andre bilen på rødt eller kan det hente lyskrysset gir grønt signal til to kolliderende felt? legg merke til pilene på asfalt som viser hvilket felt du må kjøre i.

Ingen av delene.

 

Jeg du har fått svar, men jeg vil gjerne utdype. Jeg markert ut hvilke lys den andre bilen kunne se:

c39IWhK.jpg

 

Han har grønt lys for å kjøre ut av startblokkene, og grønt lys for å kjøre ut av krysset rett foran seg. Han har altså ikke grønt lys for å svinge til venstre, og dermed kan man ikke si at lyskrysset gir grønt til to kolliderende felt.

 

Svinger han til venstre ser han et rødt lys, men det gjelder ikke for ham, det gjelder for de som står på høyre siden (på bildet) av krysset og ser rett mot det. Så han har altså ikke rødt lys for å svinge til venstre heller.

 

Når han har kjørt ut av startblokkene og skal svinge til venstre er han dermed ikke regulert av noe lys, og må benytte høyreregelen.

 

Fordi du kommer fra hans høyre må han vike, dette innebærer at du fortsatt har fri bane, jfr ditt grønne lys.

 

Edit: Et patologisk unntak fra denne delen blir om han rygger igjennom krysset. Da må han ikke vike pga høyreregelen (fordi du kommer på hans venstre side), men pga at ryggende har alltid vikeplikt. Du har likevel fri bane - vel å merke dersom du ikke selv rygger... :)

Endret av Emancipate
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for et veldig utfyllende svar Emancipate. Det var slike svar jeg kom hit for. Ikke "du burde ikke hatt førerkort" svarene som kun bidrar til negativitet.

 

og det burde trådstarter ha fått med seg i løpet av opplæringen.

 

Det har jeg jo. Men som jeg har nevnt tidligere i tråden så hadde jeg nesten glemt at denne regelen eksisterer ettersom det ikke er noen regel jeg har trengt å praktisere før nå. Så det er fint at det er folk på forumet som Emancipate som tar seg tid til å komme med en fyldig forklaring som frisker opp dette for meg. Skulle hatt flere slike på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...