Gå til innhold

NÅ: Elon Musk skal bygge «transportrevolusjonen»


Anbefalte innlegg

Dersom man stapper en rekke kapsler i ett rør, der kvar enkelt kapsel syg inn luft forran og etterlater denne lufta rundt + bak seg...

Er det ikkje då rein logikk at kvar enkelt kapsel bidrar til å:

a) Suge til seg den kapselen som ligg forran

b) Skubbe fra seg kapselen som ligg bak.

 

Mulig det berre er meg som ikkje ser heile bildet her, men ser ikkje den store energibesparelsen :/

Ikke om du deler rørene inn i forskjellige soner, og låser av tilsvarende sone et tog befinner seg i nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Energibesparelsen ligger i framdriftssystemet og måten dette tilnærmet friksjonsfritt i teorien kan sveve uten kontakt med underlaget.

 

Maglev:

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=maglev

 

Luftmotstand må tas høyde for. Men, man kunne f.eks. bakladet vognene med et luftpåtrykk, slik at vognene ble som et stempel i en pneumatisk sylinder. Men, da snakker man om et ekstra sett med energipåtrykk til systemet, eller et eget og helt annet energipåtrykksystem.

 

Man kunne også lekt litt med tanken om å påføre sylinderen delvis et stykke i retning vakuum, men det hadde gitt større utfordringer for passasjerene, som enten måtte sitte i en trykksikret kapsel, eller både det pluss ha på seg astronaut-drakter som en siste skanse av sikkerhet rundt opplegget. Man har også utfordringer mhp. det et lukket system tar for å klargjøre samt stenge ned og åpne for en ny ladning togsett.

 

 

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=damage%20to%20human%20body%20vacuum

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er som sagt snakk om et redusert trykk.

 

Videre, sender den ikke ut lufta bak, men i skiene under. Mer eller mindre som et invertert airhockeybord, om man noensinne har prøvd dèt.

 

Videre (selv om noe ubekreftet) kan det virke som simulasjoner av dette fungerer til en viss grad, gjort av Ansys

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperloop

http://www.newscientist.com/article/dn24036-hyperloop-musk-unveils-highspeed-pneumatic-transport.html#.VLkTo0eG_TY

http://www.sfgate.com/business/article/Simulation-suggests-Musk-s-Hyperloop-quite-4825693.php

http://www.cnet.com/news/simulation-verdict-elon-musks-hyperloop-needs-tweaking/

Lenke til kommentar

Det var vel omkring 40% som skulle benyttes til "airhockeyen". Om vi ser på hastigheten og det reduserte trykket er systemet allerede supersonisk. Ser vi i tillegg på restriksjonen mellom kompressor og ekspander er det åpenbart at vi befinner oss langt over sonisk hastighet i ekspanderen.

Personlig tror jeg de beveger seg inn i noe som har litt vel mange variabler. Hadde man gjort det samme med en kompressor og ekspander på samme aksling, og i tillegg hatt en separat kompressor som gir luft til "airhockeyen" kunne man trolig fått et mer forutsigbart og styrbart system.

En annen ting som forundrer meg er at man tilsynelatende ønsker å frakte strømmen med seg, i tillegg til en hel masse vann for kjøling. Jeg ville personlig ha brutt dette ned i to separate problemstillinger. Den ene, å finne et godt fremdriftssystem som løser de termodynamiske utfordringene. Den andre, å få til et fornuftig svevesystem.

Det er ingen tvil om at maglev har en initielt bedre løsning på statisk sveving. Man har en utfordring med energiforbruket, men uansett er det ekstremt effektivt. Når det gjelder fremdrift virker det for meg mer logisk å tenke seg en mellomting mellom luftdrift og magnetisk fremdrift. Poenget mitt er at luftfremdriften er kun effektiv dersom man kan få til en gevist mot aerodynamikken. Videre er det langt lettere å styre et magnetisk fremdriftssystem sentralt og på den måten ivareta sikkerheten. Man kan også bruke systemet for å overføre energi til den bevegelige enheten og på den måten slippe å frakte batterier.

Lenke til kommentar

Fine lenker. Da blir det ikke MagLev da, eller?

 

Blir spennende å se dokumentarfilm senere om:

 

How they did it!

 

Eller å ta en tur når det er blitt operativt, om man fremdeles lever når det evt. lanseres. :wee:

 

 

@Snickers-is:

Stappet nok variabler og duppedingser inn i Gary's Mod, og latt gamer'ne få styre utviklingen på hva som er gangbart !?

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi må jo ikke glemme at vi alt har en smarting her i norge :)

http://knut.sparhell.no/2010/oslo-stavanger-pa-11-minutter-med-vakuum-tunnelbane/

 

 

Det er flere problemstillinger med konseptet:

 

Det tar ikke 11 minutt å når du må ta hensyn til akselerasjon og retardasjon. Det må gå noen minutter med, slik at du ikke ødelegger menneskene. Man kan ikke skyte mennesker avgårde some en kule i en tunnel sånn uten videre.

 

Vakuumproblematikk har jeg allerede vært innom tidligere. Menneskene må dobbeltbeskyttes mot ødeleggende vakuumvirkning. Menneskekroppen er laget for å tåle omtrent 1 atmosfæres trykk, med litt variasjoner opp og ned på skalaen. Men, man skal ikke se så mye lenger enn til Nordsjødykkersakene for å finne at dette er en risikosport.

 

DESSUTEN, så sa fysikklæreren til meg at å pumpe ut luft av et lukket system, slik at man oppnår vakuum er en langtekkelig og svært vanskelig prosess. Husk at gassen du skal pumpe ut fordeler seg jevnt og til alle kanter av beholderen samtidig. Hvordan skal du få ut siste rest av gassen?

 

SAMT store utfordringer med å holde pakningene tette for det ekstreme trykket. Pluss at beholderen må være rimelig sterk. Dette løser de nok med en sylinderformet sak. Hvorpå sylinderformen og kanskje noe pyramideformet indre skjelett inni sylinderen kan tåle trykket. Kommer jo helt an på hvilken vekktykkelse som kreves selvfølgelig. Det er ingen problemer å lage en sylinder som alene tåler trykkforskjellen, men vekktykkelsen må være av visse proporsjoner.

 

Så hvor stor vekktykkelse kreves mellom vakuum, som kan forårsake en implosjon i et "1 atmosfæres system / omgivelse" ?

 

Kanskje det går an å lage et matesystem som har tette nok pakninger. Men, jeg vil tro at det vil forekomme et visst tap av ønsket minustrykk ved hver enkelt kapselmating. Dette trykket må det så tas hensyn til å få pumpet i riktig balanse igjen. Derfor går det ytterligere tid med før man kan kjøre i vakuumtunnell.

 

Dessuten så tenker jeg at denne norske professoren gjerne har tenkt seg ut en plan om å ta cred. for noe andre folk allerede muligens kan ha tenkt ut lenge før han. Eller hva tenker dere om saken?

 

 

EDIT:

Glemte å nevne utfordringene med å skape superledere. De må kjøles noe så sykt mye ned i temperatur for å bli superledende. Det forskes på å skape superledere for romtemperaturbruk, men det er ingen enkel forskning det der.

 

Det som er interessant er professorens antakelser om at Norge kan slå seg opp innen tunnelboringsteknikk. Det er ingen dum idé.

 

Han utelater å si noe som helst om hva billettprisene vil bli. Så totalregnskapet er han ikke fullt så dypt inne på. Det er slike "bagateller" som økonomer kommer til å rive og slite i som ville beist. Absolutt en utfordring man ikke må legge på hyllen, det med budsjettering.

 

4 milliarder eller hva han sa, er jo kun for stålrørsforingen og tunnellboreprosessen. Det er mye annet utstyr og infrastruktur som behøves.

Endret av G
Lenke til kommentar

*snip*

 

EDIT:

Glemte å nevne utfordringene med å skape superledere. De må kjøles noe så sykt mye ned i temperatur for å bli superledende. Det forskes på å skape superledere for romtemperaturbruk, men det er ingen enkel forskning det der.

 

Det som er interessant er professorens antakelser om at Norge kan slå seg opp innen tunnelboringsteknikk. Det er ingen dum idé.

 

Han utelater å si noe som helst om hva billettprisene vil bli. Så totalregnskapet er han ikke fullt så dypt inne på. Det er slike "bagateller" som økonomer kommer til å rive og slite i som ville beist. Absolutt en utfordring man ikke må legge på hyllen, det med budsjettering.

 

4 milliarder eller hva han sa, er jo kun for stålrørsforingen og tunnellboreprosessen. Det er mye annet utstyr og infrastruktur som behøves.

 

Og med det mener de fortsatt gode -50-> -100 *C.

 

Hvis han i tillegg bare snakker om rørfòring & boreprosess, så er han dummere/mer korttenkt enn han liker å fremstå (mtp hva det koster å legge superledere fra Oslo til Bergen).

 

Derimot, kan det jo sies at Norge som nasjon har veldig mange bedrifter i *verdensklasse* når det kommer til trykksatte systemer som opererer i høyt trykk (FMC Subsea, Aker Solutions, Framo...). Med enkle ord, det skal ikke så mye til å utvikle ting andre veien.

Lenke til kommentar

Man kan jo håpe at norske politikere kommer til fornuft, og åpner lommeboken for en litt selektiv pakke forskningsprosjekter, som må ha det til felles at det skapes ringvirkninger.

 

Nå var jo hele det norske Storting helt på bærtur når CERN spurte om å få plassere et av sine mange datalagringssentre. Noe Hardware.no har skrevet en del om og som har blitt diskutert litt.

 

Slike langsiktige prosjekter, der Stortinget kan gå litt utenom vanlig prosedyre og hastebehandle noe fordi det nettopp kan gi gullkantede ringvirkninger og avkastninger om bare litt fram i tid. :)

Lenke til kommentar

 

 

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

Det du skriver her er ganske interessant. Det finnes en effekt, husker ikke navnet på den, som innebærer at supersoniske dyser vil ha en "selvekspanderende" effekt. Tenk deg en dyse på eksempelvis en rakettmotor eller en jetmotor. Dersom luften/gassen er supersonisk ut av dysen vil den ikke yte mottrykk. Dermed vil gassmolekylene "møte vakuum" i dysen og derved får man en slags akselererende effekt. Jeg har hele tiden trodd at det er denne effekten de tenker å utnytte, og jeg synes ikke det virker mindre sannsynlig nå.

Ikke noen ekspert her heller, men jeg leste første delen av "alfa" dokumentet du finner på spacex sine sider. Og hvis røret er så og si lufttett, og det vil gå mange av disse poddene/kapselene inne i den, vil alle motoroene på kapslene jobbe sammen siden det delvise vakumet som dannes etter hver kapsel vil dra den neste, og slik fortsetter det bakover.

 

mulig det jeg skrev ovenfor ble litt uforståelig, men kort fortalt: hvis hver motor/vifte på hver kapsel jobber sammen med de andre, vil det bli en del kraft tilsammen.

Lenke til kommentar

 

 

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

Det du skriver her er ganske interessant. Det finnes en effekt, husker ikke navnet på den, som innebærer at supersoniske dyser vil ha en "selvekspanderende" effekt. Tenk deg en dyse på eksempelvis en rakettmotor eller en jetmotor. Dersom luften/gassen er supersonisk ut av dysen vil den ikke yte mottrykk. Dermed vil gassmolekylene "møte vakuum" i dysen og derved får man en slags akselererende effekt. Jeg har hele tiden trodd at det er denne effekten de tenker å utnytte, og jeg synes ikke det virker mindre sannsynlig nå.

Ikke noen ekspert her heller, men jeg leste første delen av "alfa" dokumentet du finner på spacex sine sider. Og hvis røret er så og si lufttett, og det vil gå mange av disse poddene/kapselene inne i den, vil alle motoroene på kapslene jobbe sammen siden det delvise vakumet som dannes etter hver kapsel vil dra den neste, og slik fortsetter det bakover.

 

mulig det jeg skrev ovenfor ble litt uforståelig, men kort fortalt: hvis hver motor/vifte på hver kapsel jobber sammen med de andre, vil det bli en del kraft tilsammen.

 

Skulle ikke være noe problem å få en kapsel opp i overlydshastighet inne i røret. Og regner med at stor del av turen vil det ikke være nødvendig med kostbart rør heller.

Problemet vil være reisebyrå og erstatningssaker av forskjellig natur.

Lenke til kommentar

Men er ideen nyttig og gjennomførbar, vil fremtiden ha glede og nytte av dette?
Det blir som ønsker om undervannsbyer og Deathstar-skipet. Kun tull og tøys
og bortkastede penger (høyere skatter og avgifter for befolkningen), slik at noen

(veldig få) kan fortsette å "finansiere" tullet og tøyset som aldri vil gi nytte i lengden.
Ikke frekt ment, er bare lei av at "eliten" ikke ser de grunnleggende behovene i
samfunnet generelt, behov som mat og husly for fattige, det er jo så "kjedelig"
og har veldig lite prestisje, "status" og "skryte-faktor" sant?

Endret av ParadiseHotels
Lenke til kommentar

 

 

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

Det du skriver her er ganske interessant. Det finnes en effekt, husker ikke navnet på den, som innebærer at supersoniske dyser vil ha en "selvekspanderende" effekt. Tenk deg en dyse på eksempelvis en rakettmotor eller en jetmotor. Dersom luften/gassen er supersonisk ut av dysen vil den ikke yte mottrykk. Dermed vil gassmolekylene "møte vakuum" i dysen og derved får man en slags akselererende effekt. Jeg har hele tiden trodd at det er denne effekten de tenker å utnytte, og jeg synes ikke det virker mindre sannsynlig nå.

Ikke noen ekspert her heller, men jeg leste første delen av "alfa" dokumentet du finner på spacex sine sider. Og hvis røret er så og si lufttett, og det vil gå mange av disse poddene/kapselene inne i den, vil alle motoroene på kapslene jobbe sammen siden det delvise vakumet som dannes etter hver kapsel vil dra den neste, og slik fortsetter det bakover.

 

mulig det jeg skrev ovenfor ble litt uforståelig, men kort fortalt: hvis hver motor/vifte på hver kapsel jobber sammen med de andre, vil det bli en del kraft tilsammen.

 

 

Helt sentralt for å oppnå fremdrift ved hjelp av luft er at man enten har høyere trykk bak pod-en enn foran, eller at man har en masse forflytning tilsvarende massen til pod-en i motsatt retning som pod-en beveger seg. Begge deler vil gjøre at luften beveger seg i motsatt retning. Det som også er sentralt er at avstanden mellom to pod-er med 5 minutter mellomrom er omkring 10 mil. Å opprettholde bevegelse i en luftsøyle på 10 mil i 5 minutter krever så mye energi at det rett og slett må dø ut svært raskt og ha minimal innvirkning på den påfølgende pod-en.

Lenke til kommentar

Men er ideen nyttig og gjennomførbar, vil fremtiden ha glede og nytte av dette?

Det blir som ønsker om undervannsbyer og Deathstar-skipet. Kun tull og tøys

og bortkastede penger (høyere skatter og avgifter for befolkningen), slik at noen

(veldig få) kan fortsette å "finansiere" tullet og tøyset som aldri vil gi nytte i lengden.

Ikke frekt ment, er bare lei av at "eliten" ikke ser de grunnleggende behovene i

samfunnet generelt, behov som mat og husly for fattige, det er jo så "kjedelig"

og har veldig lite prestisje, "status" og "skryte-faktor" sant?

 

 

Det er jo like mange småting i hverdagens om går på fellesskapet som heller ikke er bra gjennomtenkt. Være seg velferdsgoder, veibygging og det ene med det andre.

 

Det er lite forskjell på hvor det sitter folk som tar dårlige beslutninger. Selv folk med utdanning kan foreta dårlige beslutninger. Her kommer bortkastede penger på dagsorden.

 

Det noen kaller tull og tøys i dag, kommer andre å sier at er genialt. Sånn har det alltid vært, og vil alltid utvikle seg. Det har noe med måten vi mennesker er "sammensatt", og hvordan man utveksler informasjon og kommunikasjon etc..

 

Du har lite belegg for å kalle undervannsbyer for tull og vas, IMHO. Kan hende det kan bli et nyttig tilskudd.

 

At noen ikke synes grunnleggende behov er deres personlige dilemma, det er vel helt naturlig og slikt har det alltid vært. Mennesket er egoistisk, det kommer man ikke vekk i fra. Og det er nok noen "survival of the fittest"-læresetninger som kommer på banen da.

 

Musk er dessuten for en filantrop å regne. Tenk på de miljømessige gevinstene man kan få ved å utvikle EL-bil teknikk. Det er kanskje ikke fullt ut miljøvennlig i dag, men det kan like fullt bli veldig mye fin resirkulering i framtiden. Bedre utnyttelse av søppel, sol, vind, bølger, radioaktive stoffer, med flere.

 

Bill Gates har gitt enormt med penger til filantropiske formål. Er det ikke bra man har filantroper med litt sånn forskjellige mål?

 

Musk har jo gitt patenter til offentligheten, slik at utviklingen på EL-bil ikke bare blir et Tesla-hemmeligholdt konsept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...