Gå til innhold

NÅ: Elon Musk skal bygge «transportrevolusjonen»


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at det er viktig å ha forskning utover det opplagte. Forskning fører svært ofte til løsninger på helt andre problemer enn det man hadde planer om å finne ut av. Men uansett hvordan man snur og vender på det er det viktig at man også kan forsvare pengebruken. Det er tross alt slik at noen må godkjenne utbetalingene for at vi ikke skal forske på Tubbykrem og Plinkiplonker.

Derfor synes jeg også Innovasjon Norge generelt gjør en god jobb. Imidlertid ble det en kommersiell dreining med den forrige regjeringen. Det er synd, fordi det kom litt i veien for banebrytende forskning. Heldigvis har vi særordninger som veldig mye av den potensielt interessante forskningen havner inn under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

Det du skriver her er ganske interessant. Det finnes en effekt, husker ikke navnet på den, som innebærer at supersoniske dyser vil ha en "selvekspanderende" effekt. Tenk deg en dyse på eksempelvis en rakettmotor eller en jetmotor. Dersom luften/gassen er supersonisk ut av dysen vil den ikke yte mottrykk. Dermed vil gassmolekylene "møte vakuum" i dysen og derved får man en slags akselererende effekt. Jeg har hele tiden trodd at det er denne effekten de tenker å utnytte, og jeg synes ikke det virker mindre sannsynlig nå.

Ikke noen ekspert her heller, men jeg leste første delen av "alfa" dokumentet du finner på spacex sine sider. Og hvis røret er så og si lufttett, og det vil gå mange av disse poddene/kapselene inne i den, vil alle motoroene på kapslene jobbe sammen siden det delvise vakumet som dannes etter hver kapsel vil dra den neste, og slik fortsetter det bakover.

 

mulig det jeg skrev ovenfor ble litt uforståelig, men kort fortalt: hvis hver motor/vifte på hver kapsel jobber sammen med de andre, vil det bli en del kraft tilsammen.

 

 

Helt sentralt for å oppnå fremdrift ved hjelp av luft er at man enten har høyere trykk bak pod-en enn foran, eller at man har en masse forflytning tilsvarende massen til pod-en i motsatt retning som pod-en beveger seg. Begge deler vil gjøre at luften beveger seg i motsatt retning. Det som også er sentralt er at avstanden mellom to pod-er med 5 minutter mellomrom er omkring 10 mil. Å opprettholde bevegelse i en luftsøyle på 10 mil i 5 minutter krever så mye energi at det rett og slett må dø ut svært raskt og ha minimal innvirkning på den påfølgende pod-en.

 

Tror det var snakk om 28 sekunder isteden for 5 minutter, så det blir vel en avstand på rundt 1mil ved 1200 km/t

Lenke til kommentar

Ekstremt ambisiøst, og det skal nok mye mer til enn fantasifulle skisser for å få dette til.

I tilleg har jeg tro store tvil om det hele: farten og energikilden. Jeg vet Musk elsker batterier og eldrift, men en kompressor som skal sørge for nok kraft for en slik løsning skal nok kreve en del mer en bare en beskjeden batteripakke.

En annen sak er at en fart på 1200km/h er i såkalt transsonisk område (tror den er fra ca 0,9-1,6M) som betyr at den kan aldri være så effektiv som for eksempel enten 900km/h eller godt over 2000km/h. Ved en slik fart vil det alltid oppstå "lommer" med luft der sann lufthastighet er supersonisk, dermed skape et stort hodebry i form av større belastning, motstand og/eller vibrasjoner.

I tillegg å ha dette i et lukket rørsystem betyr veldig begrensede rednings/rømningsmuligheter, og en eventuell "avsporing" vil nok være katastrofal.

 

Personlig har jeg mye mer tro på Maglev tog og fly.

 

Husk at kompressoren ikke benyttes for fremdrift, kun for å holde pod'en flytende på en luftpute. Fremdriften kommer fra magneter rundt røret og trenger derfor ikke batterier, men er tenkt koblet til solcellepaneler og større batterier utenfor røret. Magnetene står etter verandre og bytter på å dytte / dra pod'en fremover litt som en railgun eller maglev tog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...