Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Testing av fiber 9/125 med SC fiber Single mode med tester Central wavelength:650nm±10nm


Anbefalte innlegg

Hei vet noen med fiber tester f.eks:

 

Liteark BML-206 1mW Visual Fault Locator, Fiber Optic Cable Tester Meter

Central wavelength:650nm±10nm

 

Er det slik at så sant det lyser gjennom fiberen så vet man fiberen virker?

Hvis man skal teste fibere (som er en kabel med både opp\ned strøm) blir det samme prinsippet? Så hvis den lyser så vet man fiberen virker begge veier?

 

Er langt enklere på TP kabel siden der får man LED lys, som lyser alle 8 TP tilkoblingene, men denne må man sjekke lyset. Så jeg vet ikke hvis fiberen f.eks hadde knekt så ville lyset bli svakere eller ikke bare ren teroretisk.

 

Dette er vel snakk om optisk lys, ikke laser (Siden det ville knapt nok være synlig så lett) så hvordan man man være sikker på fiberen virker optimalt?

 

W (Continuous wave) or pulse (Both modes are available)

Hva bruker til hva, er ene for opp og den andre for nedlasting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det slik 100% lysstyke betyr at kablen er optimal?

Så hvis det lyser kraftigere med Fiber Optic Cable Tester Meter en med fiberen endepukt om fiberen er 10 meter betyr det at man muligens får redusert hastighet? Eller vil man få litt tap i lyset om man kobler fiberen sammen med:

 

Simplex Flange Fiber Optical Connector Adapter Coupler

 

Eller: PLC Optic Fiber Cable 1 to 16 Channel Power Splitter Module SM SC/UPC #EA8

 

Typisk noe slik som brukes ved PON.

Lenke til kommentar

Ehhh, hvem gidder å teste med støv på kontaktene? Du kan ikke skade SFP/GBIC modulen, sensoren ligger beskyttet inni. Selve "connectoren" kan selvfølgelig skades, men igjen hvem klarer ikke å se det?

 

Når det gjelder profesjonelle, så finnes det ett hav av leverandører og forskjellig typer testutstyr. Du som privat betaler for en tjeneste, hvis du betaler for en rapport, så får du en rapport. At noen bedrifter ikke ønsker å holde på med installasjon i private hjem er en helt annen sak.

 

Mange fiberkort lar deg teste selve kortet ved å installere ett loopback adapter(Eegentlig bare en liten plugg med fiber direkte fra TX til RX). Testing av fiber kan ofte gjennomføres av selve spleiseapparatet(gjelder for selve skjøten), eller av utstyr som du har nevnt tidligere.

 

Er det slik at så sant det lyser gjennom fiberen så vet man fiberen virker?

Mest sannsynligvis, men ikke garantert.

 

Hvis man skal teste fibere (som er en kabel med både opp\ned strøm) blir det samme prinsippet? Så hvis den lyser så vet man fiberen virker begge veier?

De fleste har separat RX / TX linjer, men hvis du kjører RX / TX i samme fiber på forskjellig bølgelengde så er det likegyldig hvilken vei "lyset" går.

 

Er langt enklere på TP kabel siden der får man LED lys, som lyser alle 8 TP tilkoblingene, men denne må man sjekke lyset. Så jeg vet ikke hvis fiberen f.eks hadde knekt så ville lyset bli svakere eller ikke bare ren teoretisk.

Hæ? Snakker du om sånn billig biltema tester her nå?

 

Dette er vel snakk om optisk lys, ikke laser (Siden det ville knapt nok være synlig så lett) så hvordan man man være sikker på fiberen virker optimalt?

Inne i SFPen er det en laser, altså en lys modul som sender lys med en spesifikk bølgelengde. For standarden 1000Base-SX vil dette være 850 nm.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som det ikke var problemet å få lys gjennom fiberen.

Så da vil jeg anta den virker.

 

Har du informasjon hvor kraftig 1mw er? Er det vanlig på multimediaconverter?

Fordi bare det å lyse på et skap eller hvit skuff og se på det er ikke særlig behagelig.

 

Angående RX / TX i samme fiber, det er ikke bare å lyse andre vei så måler man begge side?

Så man må ha annen bølgelengde på fibermåleren for å si det mere sikkert?

Lenke til kommentar

Har du informasjon hvor kraftig 1mw er? Er det vanlig på multimediaconverter?

Fordi bare det å lyse på et skap eller hvit skuff og se på det er ikke særlig behagelig.

1mW er én milli-watt. Jeg skjønner egentlig ikke spørsmålet...Lurer du på hvordan du skal bekrefte at du får lys gjennom?

Angående RX / TX i samme fiber, det er ikke bare å lyse andre vei så måler man begge side?

Så man må ha annen bølgelengde på fibermåleren for å si det mere sikkert?

Hæ? Igjen forstår jeg ikke spørsmålet. Retning har ingenting å si, enten så går det "lys" eller så går det ikke. Retning er uvesentlig, bølgelengde forsåvidt og.

 

Annen bølgelengde? For å si hva da sikkert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tele-verden bruker vi JDSU OLP-35 effektmeter for å måle effekt (i dBm), og JDSU MTS-4000 MTS-6000 plattformen (OTDR) for innmåling/rapporter/feilsøking osv. Avhengig av utstyr (innkoplingsfiber, rødlyskilde, moduler) koster en slik OTDR fra ca. 70 til over 100 lakser.

 

Bølgelengde varierer med hvilket utstyr og formål det er på fiberen. 1550 nm er vanlig på PON. Man kan måle effekt uansett bølgelengde, men målet vil ikke bli korrekt med mindre man stiller inn f.eks. effektmeteret på riktig bølgelengde. Ved OTDR-måling er det en fordel å måle på en annen bølgelengde enn utstyret i hver ende bruker, for å unngå forstyrrelser på målingen.

 

 

EDIT: Jeg vet at dette er åpenbart, men: IKKE SE INN I FIBEREN! Det er ikke synlig lys, men det betyr ikke at det ikke kan koke øyet ditt. På PON er dette ikke et problem, men f.eks. CD RF-TV og transportnett/kjernenett generelt har MYE mer effekt.

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

EDIT: Jeg vet at dette er åpenbart, men: IKKE SE INN I FIBEREN! Det er ikke synlig lys, men det betyr ikke at det ikke kan koke øyet ditt. På PON er dette ikke et problem, men f.eks. CD RF-TV og transportnett/kjernenett generelt har MYE mer effekt.

Hva betyr CD RF-TV finner ikke noe på google.

 

Så for å kunne teste en fiber 100% må jeg enten kjøpe multimediaconvert eller JDSU MTS-4000 for å kunne være 100% sikker at det virker.

 

Angående kjernenettet\tranportnettet, er det langt kraftigere en:

 

 

Så det anbefales ikke å bruke lyset der til laser lys?

 

 

Er det slik man må gjøre for å få lys fra hovedtransportnettet? Eller ville det skape forstyrrelser i hovednettet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Med CD RF-TV mener jeg Canal Digital's løsning med RF TV over fiber.

 

Jeg har ikke målt effekten på fibre i transportnettet, kun i dBm, så jeg er ikke sikker på hvor stor effekt det er i forhold til en laserpeker. Hovedpoenget er at det ikke er synlig, så man vet ikke om det er lys eller ikke når man ser inn fiberen. Det finnes også utstyr som kun sender lys i intervaller (f.eks. hver 70. sekund). Så igjen; ikke se inn i fibre som det KAN være liv på.

 

For å få synlig lys i en fiber må man ganske riktig sette på en rødlyskilde/lyspenn (basically laserpeker) i en av endene. Grensen på effekt en slik penn kan ha er 20 mW, for å unngå forstyrrelser. Jeg har sett kraftigere på eBay, men det bør man absolutt ikke bruke.

 

20 mW er kraftig nok til at man blender skjøtemaskinen ved skjøting (med mindre man bøyer fiberen kraftig), og har en rekkevidde på opptil 2 mil, så det er i de fleste tilfeller nok.

 

Hvis DU skal teste en fiber, er det tilstrekkelig med et effektmeter, hvor du sammenligner måleverdien med andre fibre/PON-kunder/leverandørens krav. Med en OTDR kan du i tillegg få opp hvor i kabelen det er tap, brudd, og hvor skjøtene er, men du kan ikke gjøre noe med det. Da trenger du en skjøtemaskin (vi bruker Fujikura og Fitel), og i transportnettet må den ha kjernesentrering (mindre tap). I tillegg trenger du skjematikk, kart, nøkler, kumspett, klatreutstyr for stolper og evt. sikkerhetsklarering for å komme til skjøtene.

 

En hel jobb, med andre ord. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...