Gå til innhold

kjøpe 19" LCD, helst under 6.5K


silkshade

Anbefalte innlegg

OK, du refererer her til en skjerm som er en halv meter dyp og veier 31 kg. I tillegg koster den like mye som en 19" LCD.

 

Og du snakker om pengesløseri?

 

swanky

 

Enig,er så møkk lei disse stoooore klumpene på skrivebordet. :gretten: Er derfor usikker på om jeg skal få meg denne eller denne. :shrug::D Har en 21" Nokia som er 50cm diagonalt og jeg har ikke lyst på noe mindre. :cool: 193T er 47,5cm mens 213T er 53.2cm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hva dere skal med LCD alle sammen jeg... om dere ikke drar mye på LAN parties eller har utrolig dårlig plass så er det et vanvittig pengesløseri.

 

Samsung 22" CRT Syncmaster 1200NF TCO 99

 

Retail price cirka 6600,- Gode specs.

Hmm...ser ikke bort ifra at det er en del som kjøper LCD bare utifra at det ser pent ut eller koster mye, osv.

Men du må jo innrømme at det faktisk er en del folk som kanskje ser andre sider i en LCD, for eksempel SLIPPER man å "ødelegge" synet sitt som man gjør ved å sitte forran en crt (kom ikke å si at du ikke blir "litt" ør i hodet og øyne etter en lang visitt foran skjermen).

Pegesløseri? Kanskje...men du verden så utrolig digg det er :lol:

Lenke til kommentar
OK, du refererer her til en skjerm som er en halv meter dyp og veier 31 kg. I tillegg koster den like mye som en 19" LCD.

 

Og du snakker om pengesløseri?

Ja, jeg gjør det. Størrelsen på skjermen har da ingenting å si så sant det ikke er spesielt trangt om plassen. Det er specsene som fremheves som viktige her. Og LCD specs kan overhodet ikke sammenlignes med CRT av hva kvalitet angår.

Lenke til kommentar
Men du må jo innrømme at det faktisk er en del folk som kanskje ser andre sider i en LCD, for eksempel SLIPPER man å "ødelegge" synet sitt som man gjør ved å sitte forran en crt (kom ikke å si at du ikke blir "litt" ør i hodet og øyne etter en lang visitt foran skjermen).

Pegesløseri? Kanskje...men du verden så utrolig digg det er :lol:

Får du vondt i hodet av å se på CRT har du enten en dårlig CRT eller feil settings. Det hender jeg sitter og jobber 12 timer på min, og deretter blir sittende 8 timer til etterpå med andre ting uten at jeg får vondt i hodet eller blir trøtt. Jeg blir dog litt stiv og støl rundt omkring og sliten generellt.

 

LCD er plass og vekt besparende. Men å hevde at det kan konkurrere med CRT av hva bildekvalitet og specs angår er ikke noe annet enn ren ønsketenkning.

 

Og jeg tror en del av de som får høre dette blir sure fordi de har kjøpt seg LCD og nekter å innse fakta (ikke du, men andre).

 

LCD er supert til business osv. hvor man flytter øynene bort fra skjermen mye.

 

Tro meg, jeg er ikke stor og sterk, og jeg setter IKKE pris på størrelsen og vekten til CRT skjermer, men det forandrer ikke faktum i saken :-)

Lenke til kommentar

Så også først på samsung.se og der står det faktisk 500:1, men så også på komplett og samsung.com og der står det 750:1, så ikke vet jeg men jeg regna kanskje med at .com hadde mest rett :p:

 

Hadde egentlig ikke tenkt å lage noen crt vs lcd diskusjon men du må vel innrømme at du blir sliten i øyet av å se på en crt skjerm, det jeg mente med vondt i huet er at man ofte får det når øynene blir veldig "anstrengte" men dette varier kanskje litt fra person til person for hva jeg vet :shrug: Er ikke noe galt med de CRT skjermene jeg har sett på nei (i såfall er det feil med utolig mange CRT skjermer *grin* ).

 

Nå har vel så vidt jeg vet LCD forbigått CRT med tanke på 2D, men du har rett i at det ikke er like fullt så sterkt i 3D, dette er riktignok noe man antageligvis ikke vil merke med mindre man er "hardcore" gamer... (dette kab selvfølgelig variere mye fra skjerm til skjerm da... men med en responstid på 25ms skulle alt være "ok")

 

Det finnes jo selvfølgelig visse minus med LCD da, f.eks. at oppløsningen er best 1240*1024, man merker det ikke noe særlig ved 1024*768 men jeg vil si jeg begynner å se noe kornete i lavere oppløsning... dessuten har man jo ikke muligeten til høyere oppløsning, kanskje et problem for noen?

 

Edit: Pondus hva heter de to skjermene du så på, linkene funka nemmelig ikek pga. at de bruker cookies...

Lenke til kommentar

Ja, jeg gjør det. Størrelsen på skjermen har da ingenting å si så sant det ikke er spesielt trangt om plassen. Det er specsene som fremheves som viktige her. Og LCD specs kan overhodet ikke sammenlignes med CRT av hva kvalitet angår.

Trangt om plassen?!? Dersom du setter den skjermen du foreslår opp på skrivebordet, så vil de fleste få det trangt.

 

Er det denne skjermen du har selv?

Lenke til kommentar
OK, du refererer her til en skjerm som er en halv meter dyp og veier 31 kg. I tillegg koster den like mye som en 19" LCD.

 

Og du snakker om pengesløseri?

Ja, jeg gjør det. Størrelsen på skjermen har da ingenting å si så sant det ikke er spesielt trangt om plassen. Det er specsene som fremheves som viktige her. Og LCD specs kan overhodet ikke sammenlignes med CRT av hva kvalitet angår.

Helt enig!!

 

CRT og LCD kan ikke sammenlignes

 

Du får jo mye bedre bilde med LCD enn CRT. Dessuten er den lettere, har finere design, er digital, har ikke flimmring, er mer behagelig å se på + + +

 

På tide å skaffe seg LCD frøken??

Lenke til kommentar

Samsung 213T var jo rålekker da! Hva du vil ha er vel egentlig opp til lommeboka å avgjøre ;) Men legg merke til at når du går over til en 21" LCD så er oppløsningen (alstå de den passer best til...) på 1600x1200.

 

Edit: Om du "trenger" 21" må du jo kanskje vurdere, en 19" LCD føles større ut enn den er (de sier vel at en 19" LCD "tilsvarer" en 21" CRT...)

Lenke til kommentar
Får du vondt i hodet av å se på CRT har du enten en dårlig CRT eller feil settings. Det hender jeg sitter og jobber 12 timer på min, og deretter blir sittende 8 timer til etterpå med andre ting uten at jeg får vondt i hodet eller blir trøtt. Jeg blir dog litt stiv og støl rundt omkring og sliten generellt.

 

LCD er plass og vekt besparende. Men å hevde at det kan konkurrere med CRT av hva bildekvalitet og specs angår er ikke noe annet enn ren ønsketenkning.

 

Og jeg tror en del av de som får høre dette blir sure fordi de har kjøpt seg LCD og nekter å innse fakta (ikke du, men andre).

 

LCD er supert til business osv. hvor man flytter øynene bort fra skjermen mye.

 

Tro meg, jeg er ikke stor og sterk, og jeg setter IKKE pris på størrelsen og vekten til CRT skjermer, men det forandrer ikke faktum i saken  :-)

Godt å høre at du har en skjerm som er bra!

 

Vedkommende som startet denne posten sa at han hadde to bruksområder: spill og surfing. Jeg tror ikke han vil ha problemer med å finne en god skjerm som oppfyller disse to kravene.

 

Dersom han hadde skrevet at han drev med Photoshop, videoredigering, design og programmering så kan jeg faktisk til en viss grad være enig med deg - her ville jeg nok foretrukket en god CRT (men jeg ville ikke foreslått en Samsung...).

 

Ellers virker det som om markedet for CRT-skjermer er i ferd med å skrumpe helt inn. Jeg tror at vi etterhvert kommer til å ende opp med LCD som standard, og et mindre CRT-marked rettet mot de profesjonelle miljøene. I bunn og grunn kan jeg ikke lenger se noen gode argumenter for at "folk flest" skal behøve å sitte med en 25kgs klump på skrivebordet.

 

Og når det gjelder "specs", så er vel "størrelse" og "vekt" en del av disse? Dette er en avgjørelse hver enkelt må ta, men tendensen heller klart i retning av LCD for de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Edit: Om du "trenger" 21" må du jo kanskje vurdere, en 19" LCD føles større ut enn den er (de sier vel at en 19" LCD "tilsvarer" en 21" CRT...)

 

Det er jo egentlig feil da,kan nok hende at den "ser" ut som en 21" CRT i og med at det er mye tynnere "plastikk" kant rundt selve skjermen på LCD men skjermen er jo ikke mer 47,5cm i forhold til 50cm på min 21" CRT. :-) Så den 213T LCD`n har 53.2cm synlig flate og det tillsvarer kanskje en 23-24" CRT,ser jo at nesten alle 22"CRT har 20" synlig flate så.. Uff,ble mye rot i denne posten min. :lol: :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...