Gå til innhold

[Løst] Trenger ny stasjonær som er MYE bedre enn den jeg har i dag! Pris: 5-7-8000kr.


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny PC for snaue 7-8 år siden, så nå tenker jeg at det er virkelig på tide å bytte ut hele greia her. Kan fint ha denne som en slags back-up PC. For all del, den jeg har nå, fungerer sikkert brillefint i noen år til, men ja, trenger en ny stasjonær for å matche dagens programvarer og ikke minst noen nye spill uten problemer... Så ja, da vil man gjerne ha en helt ny maskin.

 

Trenger KUN maskinen. Alt av monitor, tastur osv. har jeg allerede.

 

Behøver ikke å være komplett da jeg har noen som kan hjelpe meg med å sette den sammen.

 

Har fra før en maskin med følgende specs:

- CPU: AMD Phenom II X3 720...

- Hovedkort: GA-MA790X-UD4...

- Skjermkort: Radeon HD4800 Series (yep, ingen HDMI...)

- Minne: Hele 4GB....

- Windows 7 32-bits....

- Er usikker på hvor kraftig strømforsyning jeg har, men mener å huske at den var på 750W....

 

Så ja, en meget flott oppgradering av det der hadde vært på sin plass!

 

Sett gjerne opp en stasjonær som matcher følgende krav:

- Pris: Mellom 5-7-8000kr (8000kr kan jeg med nød og neppe gå...kanskje, men ja, helst under 8000kr)

- Bør kunne vare i flere år. Gjerne 6-7 år, altså, selv om jeg vet det er å tøye grensene veldig, men men... Fungert bra den her gangen så.

- Aller, aller helst en PC med iallefall i5 eller i7 (vil helst ha i7, ja) CPU og minimum 8 GB minne!

- Bør være bra stillegående. Den jeg har nå, bruker like mye som en varmevifte fra Clas Ohlson.....

- Bør være muligheter for enkel oppgradering (mer minne osv.)

- Bør beherske noe multitasking da jeg surfer ekstremt masse, redigerer filmer, bilder og jobber en del med photoshop, afx osv. Også har jeg jo 2 skjermer, så da kunne det vært fint om det hadde vært mulighet for kjæresten å f.eks se på film/dokumentarer imens jeg jobber på den andre skjermen. Så ja, det jeg gjør, bør ikke ha så aaaltfor stor pågang på det hun f.eks ser på...

- Skjermkortet bør vel strengt tatt ha HDMI 2.0 slik at man kan prosessere 4K en gang i fremtiden... Jeg vet at dette blir ganske pricey, men kanskje det finnes alternativer?

- Bør kunne tåle en del nyere spill. Nå spiller jeg ikke SÅÅÅ mye og hardcore at det gjør noe, men skal bruke en god del timer på f.eks GTA5, som nok krever sitt...

- Gjerne en dedikert SSD HD som jeg kun blir å ha Windows 7 på, men ingen nødvendighet. Har fra før av 1x 1TB Seagate SATA HD.

- Gjerne kom med forslag på 1TB HD også.

- Bra kjøling? Om sommeren blir det fort varmt her, så da vil jeg jo ikke drepe CPU'en med varme.... Også blir det om vinteren -30 til -40 grader, så det blir noe kjøligere enn vanlig romtemperatur til tider...

 

Kan også nevnes at jeg er ikke den som driver på med fancy dilldall greier med hardwaren som f.eks overklokking og sånt.

 

Tenkte å være veldig gjennomførende med hva jeg ønsker. Kanskje det blir litt lettere for å dere å komme med forslag?

 

Spør om veldig mye her, men jeg satser på gode råd og tips.

Endret av squaddie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil at den skal vare litt lengre så anbefaler jeg en Intel Quad-core i5, 8GB 1600MHz+ DDR3, 3-4GB VRAM på skjermkortet og ville ikke være så dumt å velge ett H/Z97 hovedkort.

 

Om noen månender så kommer de nye AMD 3XX skjermkortene, kan være smart å vente å se hva de har å tilby.

Endret av Larsen91
Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke helt, men er ikke så veldig glad i at Komplett skal gjøre jobben for meg.. Dessuten, er rimelig sikker på at jeg sparer en goood del penger (ja, noen hundrelapper er en god del penger for meg) ved å bestille forskjellige deler her og der (jeg vet også at frakten har å se, men det hoper seg ikke opp allikevel) ved at jeg bestiller deler selv også setter det sammen selv. På Komplett så må jeg jo forholde meg til dem sine priser...

 

Hva med å komme med forslag om hvilke enkelte deler jeg kan/bør gå for? Ellers så takker jeg for forslaget.

 

Førstepost er redigert. Skal ha enten en i5 eller i7. Helst en i7 og minimum 8GB minne.

 

Larsen91: greit nok det, men skal ha PC'en nå jeg. Får ta oppgraderingen senere.

 

Vet ikke hva HZ97 er...

Endret av squaddie
Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke helt, men er ikke så veldig glad i at Komplett skal gjøre jobben for meg.. Dessuten, er rimelig sikker på at jeg sparer en goood del penger (ja, noen hundrelapper er en god del penger for meg) ved å bestille forskjellige deler her og der (jeg vet også at frakten har å se, men det hoper seg ikke opp allikevel) ved at jeg bestiller deler selv også setter det sammen selv. På Komplett så må jeg jo forholde meg til dem sine priser...

 

Hva med å komme med forslag om hvilke enkelte deler jeg kan/bør gå for? Ellers så takker jeg for forslaget.

 

Førstepost er redigert. Skal ha enten en i5 eller i7. Helst en i7 og minimum 8GB minne.

 

Larsen91: greit nok det, men skal ha PC'en nå jeg. Får ta oppgraderingen senere.

 

Vet ikke hva HZ97 er...

 

Ok og han Larsen over har anbefalt gode deler. Ja du vil spare mest mulig, men det er ofte billigere å bestille alt fra kun en plass fordi det blir fort flere og varierende fraktpriser. Og om noe er galt med for eksempel en eller flere deler, må du også sende dem tilbake til varierende priser, og det er heller ikke sikkert at du får en ny del etc. Derfor er det lurt (og ofte billigere i lengden) å samle alt på en plass. Da sendes alle delene i en pakke, og du betaler bare en fraktpris, nemlig for den ene pakken med alle delene.

Endret av Hoshi
Lenke til kommentar

Har ikke så gode erfaringer med Komplett jeg. Ikke liker jeg heller oppsettet dems som de tilbyr meg. Føler meg tvunget til å ta ett av de alternativene DE tilbyr.

 

Må presisere for deg Hoshi at jeg har tidligere gjort slik jeg gjorde det. Ironien med det hele var at kompisen min, som fulgte Komplett sin bestill-alt-i-en-pakke, har nå sendt inn PC'en sin 3 ganger og jeg ingen. Er ikke bare han, men flere nære venner som jeg også kjenner til som anbefalte meg å ikke følge Komplett-løsningen.

 

Kan også nevnes at jeg får så og si fri frakt på samtlige norske nettbutikker. Derfor er ikke DET noe særlig problem.

 

Så ja, det er bare sånn det blir, dessverre.

 

Larsen91: Overclocking tviler jeg på at jeg får bruk for... hva legger du til i ekstra funksjoner..? Er det for "spesielt interesserte" eller noe som man faktisk har generelt nytte av?

Endret av squaddie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Larsen91: Overclocking tviler jeg på at jeg får bruk for... hva legger du til i ekstra funksjoner..? Er det for "spesielt interesserte" eller noe som man faktisk har generelt nytte av?

Kan være flere PCIe lanes eller flere SATA tilkoblinger.

Ikke noe som man egentlig trenger med mindre du har mange harddisker eller planlegger å ha flere PCIe-kort. (Skjermkort, lydkort, nettverkskort etc.)

 

 

*Edit: Ser på wikipedia at det ikke er stor forskjell. Ikke noen flere tilkoblinger og mest sannsynelig kun overclocking mulighet.

 

Gå for ett H97, H87, H81 eller B85 chipset.

Så lenge tilkoblings mulighetene passer det du trenger så skal det gå bra tror jeg.

Endret av Larsen91
Lenke til kommentar

Takk for god info, Larsen91. Det var forklarende og enkelt å forstå. :)

 

Da må jeg jo spørre generell forskjell på H97 og H87/H81? Det kunne vært en fordel: Kan hende jeg vil ha ha 2x skjermkort sånn at jeg kan jobbe med 2 forskjellige skjermer uten å forstyrre den andre noe særlig, eller er det på CPU det går på, kanskje..?

Lenke til kommentar

På denne linken ser du forskjellene.
Det er ikke mye info, men tror de er for det meste helt lik.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets#LGA_1150

Har ikke erfaring med å ha film/TV på en annen skjerm+lyd samtidig som du spiller eller bruker youtube på hoved skjermen.
Men tror du skal prøve å ha alt på ett skjermkort først.

Endret av Larsen91
Lenke til kommentar

Hva med å holde hodet kaldt og utsette kjøpet til Intel kodenavn Skylake CPU'ene kommer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Skylake_(microarchitecture)


Da får du ikke bare pupp for pengene, men mye ekstra du får glede av på hovedkortet framover.

Architecture[edit][/size]


 

 

Alltid best å salte litt for å være førevar:

.... Intel announced that volume shipments of Skylake CPUs are scheduled for the second half of 2015...

.... the second computer was a laptop, playing 4K video.

 

.... An unusual feature of Skylake's release timing is that it follows very closely on the release of its predecessor, Broadwell, which had suffered from launch delays.[22] Intel commented in 2014 that moving from 22 nm (Haswell) to 14 nm (Broadwell) had been "their most difficult process to develop yet", causing Broadwell's planned launch to slip by several months;[23] yet, the 14 nm production was back on track and in full production as of Q3 2014.[24] Industry observers had initially believed that the issues impacting Broadwell would also cause Skylake to slip to 2016, but newer information suggests that Intel would seek to recover from these delays by bringing forward Skylake's release and shortening Broadwell's release cycle instead.[3][25]

Accordingly, it is believed that Broadwell will have an unusually short run, although unlocked multiplier versions of Broadwell ("K" SKUs) are still expected to be released in parallel with Skylake in 2015.[3][4]

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe noe lignende pakke? Her har du hk, cpu og ram til en ok pris (gjerne noen hundre billigere enn om du kjøper produktene separat. http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-cpu-og-ram/intel-i5-4690kz97-a8gbc/206523.7789/

 

Slenger du på et kabinett, hdd, og et bruktmarked skjermkort, så er du fortsatt under 8000. Kanskje du får lurt med en ny PSu hvis du trenger også

Lenke til kommentar

Første spørsmål: Hva skal du bruke PC'n til ? => bestemmer om det er i5 eller i7 som blir best, samt hvilket grafikk-kort og hvor mye RAM du bør ha.

 

Erfaringsmessig: Hver ny generasjon av CPU fra Intel (ihvertfall om vi snakker 2 års mellomrom) krever ny sokkel. Ny sokkel betyr nytt hovedkort. Nytt hovedkort betyr ny RAM.

 

Dvs du bør se på CPU/hoverdkort/RAM som ett sett. Skal du oppgradere må du som regel kjøpe dette nytt.

 

Andre komponenter har noe lenger livslengde: Kabinett og strømforsyning spesielt kan brukes et par oppgraderinger. Disk kan også overleve et par oppgraderinger. Samme med tastatur og mus.

 

Grafikk-kort drives mest av spill - og hvor realistisk grafikk du vil ha. For kontorbruk, bilde og video-redigering holder det som regel med det som er innebygget i CPU. Dvs du kan spare prisen av et grafikk-kort hvis spill ikke er så interessant.

Lenke til kommentar

Enilel: Takk for tipset, men jeg skal gjøre som jeg gjorde sist: Bestille delene hver for seg også montere det "hjemme" hver for seg.

 

Rune_says: Takk for nyttig info. Refererer til min første post om hva jeg skal bruke PC'en til. Tror nok ikke at jeg skal oppgradere CPU med det første, for å si det slik. Det samme med hovedkort også. Som nevnt, så sitter jeg nå med en maskin som jeg ikke har oppgradert siden jeg kjøpte den for snaue 5-6000kr for 7-8 år siden, og den fungerer mer enn bra nok, men at den begynner jo å bli utdatert (med 32-bits OS, dårlig skjermkort, ingen HDMI osv.) - Det jeg prøver å si er at jeg skal jo ha en maskin som varer en god stund uten at jeg skulle ha behov for å oppgradere noe særlig.

 

PC'en skal primært brukes til MYE surfing, film- og bilderedigering, photoshop og filmtitting. Den skal også brukes til NOE spilling. Skal f.eks kjøre kommende GTA5 uten problemer, men spiller ingen FPS og sånt da. Kun noe MMORPG og slikt. Og det er vel det, tenker jeg. Har allikevel budsjettert en liten sum til skjermkortet. Det gjorde jeg for 7-8 år siden også; da gikk jeg for skjermkortet Radeon HD 4870, som var godkjent på den tiden. Men ja, tror ikke jeg trenger overkill med skjermkort, hva? Denne kan vel byttes ut senere med noe kraftigere om ønskelig, ja?

 

Ser forøvrig nå at hvis jeg setter sammen en egen PC via prisguide.no, så kommer prisen tett opp mot 7-8000kr... Kanskje jeg skal/bør gå for en ferdigmontert PC, hva?

Lenke til kommentar

Intel i7 4790K for film/bilderedigering, eller i5 4690k for spilling. Disse kan clockes opp til 4,5-4,8++ uten problem.

For GTA V så antar jeg at du bør har Gtx970 eller kanskje 960 som kommer nå straks.

 

Hvis PSU er 750W så kan du fint bruke den videre.

 

Pakke - I7 4790K, ASUS Z97-A og 8gb ram. Bestilte den selv, men kansellerte pga at de ikke hadde den inne for noen dager siden.

Endret av MiNi1S
Lenke til kommentar

Ah, så jeg kan bruke PSU'en dersom den er 750W? Men fant ut nå nettopp at jeg kun har 650W.. vil det fungere greit eller behøver jeg en ny PSU også?

 

Ja, var det jeg tenkte... Når kommer 960'en da siden du sier nå snart? Ser at det er Q1, men er vel ingen eksakt dato satt, eller..? Lurer på hva prisen på den blir isåfall..

 

Den der pakken så jo GULL ut! Må bare ha ny kabinett, HDD og skjermkort så er jeg good to go.. Blir vel opp mot 8000kr for hele greia, hva?

 

Takker for et godt forslag, MiNi1S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...