Gå til innhold

Nikon 35mm f/1.4 vs Sigma Art


Anbefalte innlegg

Sigma sin versjon har fått mye skryt, men har også lest tester der Nikon drar seieren når totalsummen telles opp. Sigmaen er meget skarp, men hvor mye skarpere enn nikon er den? Nå er det heller ikke kun skarpheten som teller. Ser også at en del sliter med fokusproblemer på Sigma sin.

 

Uavhengig av pris, hvem av de ville dere valgt for bruk på de nye høyoppløselige kameraene, og hvorfor?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye skarpere Sigmaen er ser du her, men som også vises er det kun på blender 1.4 og 2 - resten er ganske likt:

https://photographylife.com/reviews/sigma-35mm-f1-4/4

 

Jeg har Sigmaen og måtte justere litt på 'autofocus fine tuning' (3-4 steg om jeg husker rett), men etter det er det helt topp.

Fokusproblemer med et f1.4 objektiv er også ofte brukerfeil, da fokusplanet er veldig tynt og verken det en tar bilde av eller en selv kan bevege seg mange millimetrene før en ikke får fokus der en vil ha det med stor blenderåpning. Alt etter hvor en legger fokuspunktet kan også kameraet bomme på hva som stilles skarpt også, uten at det nødvendigvis er noe feil på objektivet. Dette er ting en ikke trenger å tenke særlig på med et typisk kit-zoom med f3.5-5.6 eller liknende, så det er helt klart mye mer krevende å jobbe med et f1.4 objektiv med åpen blender for å få gode resultater.

Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale Sigmaobjektivet, selv om jeg ikke har brukt Nikon sitt.

Lenke til kommentar

Uavhengig av pris, hvem av de ville dere valgt for bruk på de nye høyoppløselige kameraene, og hvorfor?

Er ikke det et litt ledende spørsmål? DxO-test av de to. Sigmaen er generelt litt skarpere, særlig på den blenderen man kjøper et f/1,4 objektiv for. Sigmaen har også lavere CA. Ellers ganske likt optisk, men jeg nekter å tro at pris er helt irrelevant. Nikon sin koster jo dobbelt så mye.

Lenke til kommentar

 

Uavhengig av pris, hvem av de ville dere valgt for bruk på de nye høyoppløselige kameraene, og hvorfor?

Sigmaen er generelt litt skarpere, særlig på den blenderen man kjøper et f/1,4 objektiv for. Sigmaen har også lavere CA. Ellers ganske likt optisk, men jeg nekter å tro at pris er helt irrelevant. Nikon sin koster jo dobbelt så mye.

 

 

....og hvis de hadde giddet å teste med Nikon D800E ville vel forskjellen vært enda større....

Lenke til kommentar

....og hvis de hadde giddet å teste med Nikon D800E ville vel forskjellen vært enda større....

Blir sånn ca. samme forskjell, om man gidder å velge annet kamera i dropdown'en.

 

Men - for meg overraskende stor forskjell i DxO-scoren på D800 og D800E - tror selv dette er noe overdrevent i forhold til forskjellene på real-life bilder.

 

 

De store fordelene med Nikon-modellen er nok mer pålitelig og konsistent autofokus, bedre værtetting og bedre byggekvalitet - et mer pålitelig arbeidsverktøy, for de som lever av å alltid skulle kunne levere bilder.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

De store fordelene med Nikon-modellen er nok mer pålitelig og konsistent autofokus, bedre værtetting og bedre byggekvalitet - et mer pålitelig arbeidsverktøy, for de som lever av å alltid skulle kunne levere bilder.

 

Da snakker du gjerne om de som uansett ikke bruker D800E eller D810, men D4 eller D4S. Kromatisk abberasjon blir automatisk kompensert for, og den minimale forskjellen i oppløsningen har ingen betydning. Det er nok viktigere for proffene med de fordelene du nevner, enn de marginale ulempene.

Lenke til kommentar

Om en også legger til den nye 35mm f/1.8G fra Nikon. Klarer ikke denne seg veldig godt? Er ikke så god til å lese disse testresultatene, men er ikke denne ganske nærme Sigma sin?

 

http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Nikon-AF-S-NIKKOR-35mm-F18G-ED-on-Nikon-D800E-versus-Sigma-35mm-F14-DG-HSM-A-Nikon-on-Nikon-D800E-versus-Nikon-AF-S-Nikkor-35mm-f14G-on-Nikon-D800E___1294_814_1057_814_405_814

Endret av nikon1foto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...