Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan forbedre karakter i norsk


Anbefalte innlegg

Hei

 

På skolen har jeg gitt opp håpet på at jeg får bedre karakterer på norsk. Jeg føler at norsk læreren hater meg. Hun har bare gitt meg 2+ 3- 3- 3, dette er den eneste faget jeg får dårlig på :thumbdown: . På norsk tentamen ble jeg stolt over fortellingen min. Jeg trodde jeg kommer til å få 4 eller 5, men jeg fikk en 3 :cry: . Hun har bare gitt meg dårlige karakterer.

 

Spørsmål?

Jeg lurer på hvordan jeg kan få bedre karakterer på norsk og vise læreren hva jeg kan.

 

Jeg leser hver dag!!!!!!!!!!!! Og får 2-3, merkelig :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

På skolen har jeg gitt opp håpet på at jeg får bedre karakterer på norsk. Jeg føler at norsk læreren hater meg. Hun har bare gitt meg 2+ 3- 3- 3, dette er den eneste faget jeg får dårlig på :thumbdown: . På norsk tentamen ble jeg stolt over fortellingen min. Jeg trodde jeg kommer til å få 4 eller 5, men jeg fikk en 3 :cry: . Hun har bare gitt meg dårlige karakterer.

 

Spørsmål?

Jeg lurer på hvordan jeg kan få bedre karakterer på norsk og vise læreren hva jeg kan.

 

Jeg leser hver dag!!!!!!!!!!!! Og får 2-3, merkelig :hm:

 

Hei,

Det er vanskelig for andre å svare på, ettersom vi ikke er kjent med hvordan du skriver - med unntak for det du skriver på forumet (og jeg er enig med personen over i at det er noe dårlig norsk der...).

 

Det som er bra er at du virker oppriktig interessert i å gjøre det bedre i norsktimene.

Jeg anbefaler at du tar det opp med læreren din, f. eks på slutten av en av timene. Dette har først og fremst den fordelen at læreren ser at du ønsker og er motivert til å gjøre en oppriktig innstas for å forbedre karakterene dine. Av egen erfaring vet jeg at dialog med læreren teller utelukkende positivt. Den andre fordelen er at hun som faktisk vet hvordan du skriver kan komme med konkrete tips til hva du kan gjøre bedre. Se f. eks over dine tidligere innleveringer sammen med henne, og få konkrete tips. Spør hva som var feil, dårlig, osv. Og så må du faktisk gjøre noe aktivt for å endre på dette! F. eks skrive mer, lese mer, osv.

 

Håper dette var til hjelp.

Lykke til! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Har du dysleksi?

 

Ikke skriv fortellinger, skriv faglige tekster, og følg oppskriften, det setter læreren pris på! Husk at det er læreren som skal blir fornøyd, ikke du.

Lenke til kommentar

Synes norsken er grei den, men vedkommende har antagelig ikke norsk som morsmål. Morsmålsbrukere ville vel skrevet om å få bedre karakterer "i norsk"?

 

Ett lite tips er å lese forbilledlig norsk. Kanskje skaffe bøker av noen som har fått en språkpris?

 

Det nytter lite å lese hver dag med mindre en leser tekster grundig og med fokus på selve språket. Det nytter også lite å lese dersom du skal forbedre deg skriftlig. Da må en også trene på å skrive litt.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Har du snakket med læreren, og spurt henne om det? Hun er vel kanskje den som egner seg best til å gi deg vekstpunkter i faget, i og med at hun antakeligvis kjenner deg.

 

Hvis du ikke leser kommentarene du får, anbefaler jeg deg å gjøre det nøye, og ikke bare konsentrere deg om karakteren. Ellers har jeg selv lært mye om ulike sjangre av å lese tekster på Daria. Søk etter de tekstene med gode karakterer, og på den måten kan du bli inspirert til hvordan du selv kan skrive tekster.

 

Norskfaget er også tredelt, derfor bør du ikke bare konsentrere deg om å lese, men kanskje også tenke på hvordan du skal oppnå gode karakterer i sidemål og i norsk muntlig.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Det er jobben til læreren din å gi deg tilbakemeldinger om hva du må forbedre. Har du lest tilbakemeldingene du får på det du leverer?

 

Om ikke disse gir deg en pekepinn på hva du må jobbe med, vil jeg anbefale å spørre læreren din hva som er hovedutfordringene dine. Det kan for eksempel være rettskrivingen, sjangerforståelsen eller måten du bygger opp tekstene dine som trekker ned.

 

Rettskrivingen kan du gjøre noe med, ved å gå igjennom tidligere arbeid og se på hvilke feil du gjør. Neste prøve eller innlevering går du skikkelig igjennom teksten og sjekker disse ordene du vet du bruker å gjøre feil på. Ta deg tid til bruke ordliste.

 

Når det gjelder det muntlige pensumet, må du kanskje lese mer, eler finne deg en studieteknikk som passer for deg. Men om du er flink i andre fag, er det vel neppe denne delen av norskfaget som er problemet ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes norsken er grei den, men vedkommende har antagelig ikke norsk som morsmål. Morsmålsbrukere ville vel skrevet om å få bedre karakterer "i norsk"?

 

 

Nei, det stemmer nok ikke. Dette kan fint være innfødt norsk. I skolesammenheng snakker man ofte om å få karakterer PÅ norskprøve, mattetentamen osv. Det kan fort ende opp med en type skoleslang der en sier "på norsk". "Hvordan gikk det på norsken?" kan man for eksempel si.

Lenke til kommentar

Mange kjente forfattere som gikk ut med karakter 3 på vitnemålet.

 

Ofte det er slik at hvis man syntes det gikk bra på en prøve, så får man som regel dårlig tilbakemelding. Derimot hvis man syntes det gikk dårlig, i en viss grad, får man en god tilbakemelding. Mange som har erfaring med akkurat det.

 

Jobb ellers med grammatikk

Lenke til kommentar

Du bør bare lese og skrive veldig mye. Håper du finne noe som kan rette deg også. Skriftlig er jo vanskelig.

Heldigvis har jeg bestått norsk skriftlig og muntlig på VG3, Likevel med 2 da, men jeg er veldig fornøyd med karakterene siden jeg bor i Norge bare for 11 måneder nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bør bare lese og skrive veldig mye. Håper du finne noe som kan rette deg også. Skriftlig er jo vanskelig.

Heldigvis har jeg bestått norsk skriftlig og muntlig på VG3, Likevel med 2 da, men jeg er veldig fornøyd med karakterene siden jeg bor i Norge bare for 11 måneder nå.

Hæ?

Wow, respekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk hehe, men det var veldig tøft. Visste ikke hvordan jeg klarte det på eksamen. Jeg var veldig nervøs og hadde problemer med strukturen og setninger... Men ærlig talt, tok jeg norsk kurs i hjemlandet mitt.

 

 

Du bør bare lese og skrive veldig mye. Håper du finne noe som kan rette deg også. Skriftlig er jo vanskelig.

Heldigvis har jeg bestått norsk skriftlig og muntlig på VG3, Likevel med 2 da, men jeg er veldig fornøyd med karakterene siden jeg bor i Norge bare for 11 måneder nå.

 

Hæ?

Wow, respekt.

Lenke til kommentar

- Fortsett å les, og gjerne bit deg merke i setningsstruktur, grammatikk (dobbel konsonant, orddeling etc), skildringer og beskrivelser. Jeg vil anbefale deg å lese mer norskskrevne bøker enn oversatte bøker; enkelte oversatte bøker får en setningsstruktur og språk som minner mer om engelsk i selve strukturen enn norsk, men alt dette er avhengig av oversetteren. Finn deg en sjanger og/eller forfatter du liker og les i vei :)
- Pugg, pugg, pugg. Grammatikk er viktig å kunne, og heldigvis finnes det flere sider som lar deg ta små tester som kan hjelpe deg på veien. Norskgrammatikk.cappelendamm.no er en av dem, men det er bare å google "norsk grammatikk" eller lignende, for å finne flere.
- Skriv! Det trenger ikke å være så fryktelig seriøse ting du skriver, poenget er at du skriver og venner deg til å bruke språket på en ny måte. Gjerne la andre lese gjennom og rette også. Det kan være alt fra å skrive en liten, enkel fortelling til å skrive dagbok. Når du føler du har forbedret deg og vil ha en utfordring, ligger tentamener fra ungdomsskolen (og videregående, tror jeg) ute på udir.no. Skriv en av oppgavene og be en venn, et familiemedlem eller kanskje en lærer, se gjennom og komme med tilbakemeldinger.

- Læreren din er sikkert interessert i å hjelpe deg! Du kan følge forrige punkt eller spørre om du kan få noen ekstralekser/oppgaver i norsk som lar deg skrive litt.

- Du forteller at du leser mye; dersom du har en favorittbok med en åpen slutt, kan du sette deg ned og øve deg på å skrive fortelling, ved at du skriver en fortsettelse eller en annen fortelling som handler om favorittkarakteren din.

 

På prøver:
- Dersom det står "skriv leserbrev om innvandring", skal du skrive et leserbrev. Lær deg de ulike sjangerkjennetegnene godt, og øv på å skrive dem. Noe av det som trekker mest ned på en prøve er hvis du ikke følger sjangeren som læreren ber deg om å skrive.

Endret av Anette94
Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at du får tilbake 2 og 3 uten at det står hva du kan forbedre deg på. Les tilbakemeldingene fra læreren din og forbedre de tingene. Det hjelper pent lite om vi sitter og sier øv på grammatikk, når læreren egentlig vil du skal bruke flere sjangertrekk i novella di for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...