Gå til innhold

Hvor mange asylsøkere kan vi egentlig ta imot?


Anbefalte innlegg

Bør vi virkelig ta imot så mange asylsøkere som vi gjør i dag. Det er jo fint at vi kan hjelpe folk som er i nød, men bør vi hjelpe dem til en hvilken som helst pris. Dette kan jo bli ganske dyrt.

Dersom en asylsøker f.eks bli godtatt av norske myndigheter, får de utdelt et sted å bo helt gratis. Jeg syntes det blir litt galt at de skal få disse bostedene helt grattis når det er så mange i vårt land som trenger et sted å bo. De kunne jo i det minste "konkurrert" med andre nordmenn som ønsker seg en bolig, ikke bare få det utdelt av en eller annen organisasjon.

jeg mener det er viktig at vi først hjelper de som bor i Norge og trenger hjelp, og så tar oss av de som kommer fra andre land.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, innvandring gjør det værre å finne hus og jobb for de som allerede er her. Leste noe om at mexikanere i USA generelt er i mot innvandring fra mexiko pga. dette (har ikke kilde tho). Nå vet jeg ikke hva arbeidsledigheten er per nå, men jeg ser jo at de omtrent bygger nye hus over alt, så virker som om boligmarkedet er trangt.

 

Er det også ikke slik at norge tar i mot nest flest asylsøkere i verden (etter sverige) når det er sett i forhold til befolkningen? Er ihvertfall noe i den duren.

Lenke til kommentar

Nei. Det er misforstått hjelp. Se til Sverige, hvor galskapen er satt i systemet. Deres bistandsbudsjetter brukes i økende grad i Sverige. Du leser riktig: hver femte krone i det svenske utviklingsbudsjettet brukes i Sverige, under retningslinjer fra OECD (DAC). Sverige bruker mer enn 8 mrd av sist bistandsbudsjett på asylsøkere i landet. Sverige bruker 5 mrd på bistand til land sør for Sahara (verdens fattigste region).

 

Hvor tror du man får mest igjen får pengene?

 

Men det skal altså være mer moralsk å hjelpe et økende antall i Skandinavia, enn å hjelpe langt flere andre steder i verden.

Lenke til kommentar

Jeg synes tankegangen om asyl er helt feil. Asyl etter krig burde være midlertidig, ikke permanent. Problemet er at etter de har fått asyl så er det nesten umulig å kaste dem ut igjen, derfor bør vi ta vare på krigsflyktninger i nabolandene. Da kan vi ta vare på alle, istedenfor en liten minoritet og de vil normalt dra hjem etter at krigen er over.

 

De som bør få asyl i Norge er de som verken er trygge i sitt hjemland eller i nabolandene. Snowden er et eksempel på en slik person, ironisk nok ville han aldri fått asyl i Norge.

 

Det som er enda verre med å ta imot krigsflyktninger er hvor vanskelig det er å komme til Norge. For å klare det må du betale flyktningsmuglere 100k kroner. Folk som er i virkelig nød vil sjeldent klare å komme seg til Norge. De som kommer er øvre middelsklasse som vil komme seg vekk fra de økonomiske konsekvensene av krig. De selger ofte huset sitt for å få råd til å dra til Norge, men hadde huset deres vært i et krigsområde, så ville det ikke ha være verdt noe som helst. Det er også en del som lyver og sier er fra syria når de egentlig er fra et annet land som snakker samme språk.

 

Er det løsningen på problemene i Syria, at alle med litt penger og utdanning permanent utvandrer til Vesten. Og selv om de er bedre enn gjennomsnittet i Syria, så er de forsatt en enorm kostnad for land i vesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jupp, innvandring gjør det værre å finne hus og jobb for de som allerede er her. Leste noe om at mexikanere i USA generelt er i mot innvandring fra mexiko pga. dette (har ikke kilde tho). Nå vet jeg ikke hva arbeidsledigheten er per nå, men jeg ser jo at de omtrent bygger nye hus over alt, så virker som om boligmarkedet er trangt.

 

Er det også ikke slik at norge tar i mot nest flest asylsøkere i verden (etter sverige) når det er sett i forhold til befolkningen? Er ihvertfall noe i den duren.

Sett i forhold til befokningen kom vi på 3.plass, etter sverige og malta i 2014

Lenke til kommentar

Bør vi virkelig ta imot så mange asylsøkere som vi gjør i dag.

Nei, regjeringen har heldigvis strammet inn slik at antallet falt et sted mellom 500 og 1000 asylsøkere i 2013 (tall for desember er ikke klare enda). Siden 90-tallet har vi tatt imot svært mange, nå er det på tide å stramme inn igjen og så vi kan få integrert de som kommer hit og ikke minst de som allerede er her.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

jeg mener det er viktig at vi først hjelper de som bor i Norge og trenger hjelp, og så tar oss av de som kommer fra andre land.

 

 

Hva mener du konkret med at vi skal vente til alle her til lands har fått hjelp - hva legger du i det, fordi de fleste av oss vil aldri kunne si at vi er helt fornøyd og dermed "rike nok"?

Lenke til kommentar

Hva er en asylsøker, hva er en flyktning, hva er innvandring?

 

  • Flyktning - Mennesker på flukt plukket ut av FN sin høykommisær. Forsvinnende få kommer årlig til Norge (ca. 1200 stk).
  • Arbeidsinnvandring - Innen EU "hvem som helst" omtrent. Utenfor EU må man ha spesielle kvalifikasjoner
  • Asylsøkere - Mennesker som mener seg forfulgt eller truet eller "hva som helst". Alle kan søke om asyl.

Det er i siste katagori det virkelig store antallet befinner seg og da gjerne de som ikke flykter fra nød/krig, men kun lykkejegere på jakt etter et bedre liv. Her finner vi også de med endelig avslag på sin asylsøknad, men anker sin sak og holder sin identitet skjult.

 

Jeg tror alle kan være enig om at mengden "innvandring" av mennesker som ikke trenger en nødhavn eller har fått endelig avslag på sin asylsøknad fort kan bli så stort at verken Norge eller Europa kan håndtere antallet. Det må være lov å diskutere disse utfordringene uten å bli stemplet som høyreekstrem eller rasist.

 

http://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/nokkeltall

Endret av ExNihilo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør vi virkelig ta imot så mange asylsøkere som vi gjør i dag. Det er jo fint at vi kan hjelpe folk som er i nød, men bør vi hjelpe dem til en hvilken som helst pris. Dette kan jo bli ganske dyrt.

Dersom en asylsøker f.eks bli godtatt av norske myndigheter, får de utdelt et sted å bo helt gratis. Jeg syntes det blir litt galt at de skal få disse bostedene helt grattis når det er så mange i vårt land som trenger et sted å bo. De kunne jo i det minste "konkurrert" med andre nordmenn som ønsker seg en bolig, ikke bare få det utdelt av en eller annen organisasjon.

jeg mener det er viktig at vi først hjelper de som bor i Norge og trenger hjelp, og så tar oss av de som kommer fra andre land.

 

Norge har absolutt en plikt til å ta imot så mange asylsøkere som vi gjør i dag. Men, vi har også en plikt til å behandle de ordentlig, men rask saksbehandling og raske avgjørelser.

 

Norge har hatt flaks i de senere årene og blitt et rikt og godt samfunn, men vi er langfra feilfri. Byråkratiet har blitt for stort, og andelen uføre og mennesker med psykiske problemer øker.

 

Tror du, at dersom vi stenger grensene våre og lager et "Norge for nordmenn", så får alle eldre sykehjemsplass, alle skoler blir nyoppusset, alle narkomane får et behandlingstilbud og alle sosialboliger får god standard?

Lenke til kommentar

Jeg syns personlig at vi kan ta imot enda flere asylsøkere, så lenge de oppfører seg ordentlig i landet, dvs. følge norske lover og regler. Men når dette er sagt, så har det en grense på hvor mange vi kan ta imot om gangen.

Okey, da syntes jeg du kan finansiere det også, også kan jeg finansiere hjelp til de som enda trenger det i landet våres, vitenskap og teknologi.

Lenke til kommentar

Jupp, innvandring gjør det værre å finne hus og jobb for de som allerede er her. Leste noe om at mexikanere i USA generelt er i mot innvandring fra mexiko pga. dette (har ikke kilde tho). Nå vet jeg ikke hva arbeidsledigheten er per nå, men jeg ser jo at de omtrent bygger nye hus over alt, så virker som om boligmarkedet er trangt.

 

Er det også ikke slik at norge tar i mot nest flest asylsøkere i verden (etter sverige) når det er sett i forhold til befolkningen? Er ihvertfall noe i den duren.

 

Hvis det er sant tar vi ikke i mot nok... vi vil jo være bedre enn Sverige på alt, ikke sant :)

Lenke til kommentar

 

 

Er det også ikke slik at norge tar i mot nest flest asylsøkere i verden (etter sverige) når det er sett i forhold til befolkningen? Er ihvertfall noe i den duren.

 

Hvis det er sant tar vi ikke i mot nok... vi vil jo være bedre enn Sverige på alt, ikke sant :)

 

 

Det er akkurat derfor vi bør ha flere asylsøkere til Norges som følger lovverket. Enkelte yrker er det ingen gidder å utføre mer...

 

Først, men ikke minst vi må være bedre enn Sverige ;)

Lenke til kommentar

Det er akkurat derfor vi bør ha flere asylsøkere til Norges som følger lovverket. Enkelte yrker er det ingen gidder å utføre mer...

 

Det er noen som gidder å gjøre det, så lenge det ikke er drittlønn.

 

Denne tankegangen om at vi trenger asylsøkere for å ta disse jobbene er jo ikke så fin, en ser på asylsøkerne som "underklassen" som skal ta dårlige jobber for dårlig lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et fat nordsjøolje koster nå under 400 kr. Det blir ca. 2,5 kr literen. Vi er blakke. Vi er for dyre i drift til å få noenting gjort. Dette fordi vi har for mange muslimske analfabeter som holdes i live via de svinhøye skattene vi hadde råd til å betale mens oljeprisen var høy.

 

Oljeingeniørene mister jobbene. Da slutter de å kjøpe elbiler. De slutter å kjøpe hytter. Elbilselgerne mister jobben. Hyttebyggerne går konkurs. De tidligere elbilselgerne og hyttebyggerne sitter trygdet hjemme med ungene sine. Da blir behovet for barnehager mindre, og barnehageansatte permitteres. For å spare penger, så klipper de håret sitt hjemme istedenfor hos frisøren. Frisører må gå på trygd også.

 

De skal få trygd fra den samme kassen som de muslimske analfabetene får fra. Og det var oljen og oljeingeniørene som var ryggraden i den norske økonomien.

 

Vi har ikke råd til å ta imot en eneste innvandrer. Ikke en eneste asylsøker. Og de som har kommet her tidligere burde vi fått til å reise hjem til Raqqa, Bagdad, Balkan, osv. Vi trenger de ikke, og klarer oss best uten de.

 

Da kan vi få pisse på Mohammed-snømennene vi lager om vinteren i fred.

Endret av NothingForever
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns personlig at vi kan ta imot enda flere asylsøkere, så lenge de oppfører seg ordentlig i landet, dvs. følge norske lover og regler. Men når dette er sagt, så har det en grense på hvor mange vi kan ta imot om gangen.

Hvordan skal vi sørge for at de oppfører seg ordentlig i landet? Når du søker asyl, så er det ingen krav til oppførsel. Etter at de har fått asyl, så skal det mye til før man kaster dem ut.

 

Og det er andre problemer med asylinnvandring. Mange ender opp permanent på velferd, og det betyr store kostnader for Norge.

 

Det er akkurat derfor vi bør ha flere asylsøkere til Norges som følger lovverket. Enkelte yrker er det ingen gidder å utføre mer...

Jeg vil gjerne høre, hvilke yrker er det ingen som gidder å utføre. Det er ingen mangel på vaskehjelper, taxisjåfører, og byggarbeidere. Det finnes kanskje noen yrker hvor få nordmenn ønsker å jobbe. Men det er mer enn nok europerere som er villig til å gjøre de jobbene.

 

Vi har ikke behov for flere lavtlønnede folk med drittjobber. De prøvde med det argumentet i Sverige, nå klarer ikke svensk ungdom å få drittjobbene engang.

Lenke til kommentar

Et fat nordsjøolje koster nå under 400 kr. Det blir ca. 2,5 kr literen. Vi er blakke. Vi er for dyre i drift til å få noenting gjort.

Hvor i alle dager har du lært matte? Et oljefat er 205 liter, etter ditt eget eget estimat på 400 kr pr oljefat blir det 400 kroner / 205 oljeliter = 1.95 kr hvordan er det i det heletatt mulig å anse 400/~200 til å bli 2.5 kr?

Lenke til kommentar

 

Et fat nordsjøolje koster nå under 400 kr. Det blir ca. 2,5 kr literen. Vi er blakke. Vi er for dyre i drift til å få noenting gjort.

Hvor i alle dager har du lært matte? Et oljefat er 205 liter, etter ditt eget eget estimat på 400 kr pr oljefat blir det 400 kroner / 205 oljeliter = 1.95 kr hvordan er det i det heletatt mulig å anse 400/~200 til å bli 2.5 kr?

 

 

Hvor lærte du om olje, da? Tror du de internasjonale Brent-oljeprisene oppgis i norske mumbojumbo-oljefat, eller internasjonale oljefat ...?

 

"Det er verdt å merke seg at norske oljefat ikke samsvarer med måleenheten fat (engelsk "barrel") som brukes i internasjonal oljeomsetning. Denne enheten tilsvarer 42 US gallons eller 158,987 liter."

 

Nå lærte du noe i dag.

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...