Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

reagerer på melk ?


jentejenta

Anbefalte innlegg

Hei, hver gang jeg drikker melk eller spiser youghurt og lignende meieriprodukter får jeg slim i halsen og hoster til jeg brekker meg. Dette sjer ikke vist jeg spiser ost, men det meste annet. Fløte/krem blir jeg veldig kvalmen av og har kastet opp enkelte ganger til og med vist det bare er pittelitt. Utenom dette er det ingenting annet som plager meg med meieriprodukter er bare veldig ubehagelig :)

 

Er det noen andre som har det slik ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laktoseintolleranse? Jeg har det selv. Folk reagerer forskjellig på dette.

 

Men det høres logisk ut. Ost tåles av de fleste intollerante, ikke melk, og fløte er det ca. 10x mer laktose i.

 

Jeg ville ha gått til legen med dette, så kan de ta en test. Og så har du tabletter på apoteket som heter "Kerutabs", 100 tabs per pakke. Jeg bruker 2-3 ved fløte og 1 ved f.eks. melk. Det går også an å vende kroppen til laktose over tid, ved å gradvis innta laktoseprodukter.

 

Jeg vet ikke hva dette er, fordi dette med slimet og hosten høres litt rart ut. Så det trenger ikke å være laktoseintolleranse. Melkeallergi kan du nok utelukke.

Lenke til kommentar

Det skaper nok en allergisk reaksjon. Slim er en av kroppen sine forsvarsmekanismer for å fange opp uønskede fremmedlegmer på. Vil tippe du finner IgG eller IgE antistoffer i blodet ditt. Dette kan en test hos legen avdekke. Det er ikke alltid laktose som er problemet, men jeg vil nok tro det er en del av bildet ditt.

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som en reaksjon på proteiner i melken, da kroppen danner antistoffer mot disse proteinene og skaper en allergisk reaksjon. Dette kan du testes for hos legen.

 

Merk at dette er noe annet enn klassisk laktoseintoleranse. Laktoseintoleranse er at man ikke bryter ned laktosen (fordi man ikke lengre produserer enzymet som bryter det ned), og så blir det i stedet spist av bakterier lengre ned i tarmen. Disse bakteriene produserer bl.a. gass, og gir de typiske symptomene (løs/vondt/gass i magen).

 

Som du sier høres dette mer ut som en allergi (hvor immunforsvaret tror noe i melken er fiendtlig og reagerer på det).

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...