Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke midler har du til rådighet? Uten fast inntekt får du nok ikke noe banklån, og en gård, avhengig av plassering og størrelse får du ikke for en slikk og ingenting. For ikke å snakke om driften av gården dersom det er en faktisk gård du vil ha.

 

Jeg fikk meg et gammelt oppussingsobjekt, en enebolig på ca. 140 kvadratmeter, så vidt det var (og da tenker jeg i forhold til banklån). Og dette var på bakgrunn av min daværende årslønn brutto (er elektriker).

 

Dette var et drøyt år siden og jeg er 23 nå.

Lenke til kommentar

 

(...) en gård, avhengig av plassering og størrelse får du ikke for en slikk og ingenting. For ikke å snakke om driften av gården dersom det er en faktisk gård du vil ha.

Et lite småbruk (men stort nok til å ha bo- og driveplikt, og dermed være uaktuelt som fritidseiendom) et stykke utenfor de store byene kan man nok fort finne for under halvparten av prisen for et ettroms bøttekott ("leilighet") i Oslo... Selvsagt avhengig av plassering og antall/tilstand på bygningene.

(driveplikten kan oppfylles med å leie bort jordene.)

 

Men fast jobb må han nok ha for å få låne noe som helst. Og egenkapital...

Lenke til kommentar

 

(...) en gård, avhengig av plassering og størrelse får du ikke for en slikk og ingenting. For ikke å snakke om driften av gården dersom det er en faktisk gård du vil ha.

Et lite småbruk (men stort nok til å ha bo- og driveplikt, og dermed være uaktuelt som fritidseiendom) et stykke utenfor de store byene kan man nok fort finne for under halvparten av prisen for et ettroms bøttekott ("leilighet") i Oslo... Selvsagt avhengig av plassering og antall/tilstand på bygningene.

(driveplikten kan oppfylles med å leie bort jordene.)

 

Men fast jobb må han nok ha for å få låne noe som helst. Og egenkapital...

Joda, tolket deg heller ikke som noen Oslo-gutt, noe ikke jeg er heller. Mitt hus er over en times kjøring fra Oslo, så det er ikke noe sentralt område jeg prater om. Bolig er dyrt, men en gyllen investering. Fast inntekt må du ha, og foreldre f.eks. kan kausjonere for deg (hvis de tør :p ) i forhold til egenkapitalen, så lenge de har ledig formue i f.eks. eiendom. Så hvis du får muligheten og har tæl nok så for all del kjør på. ;)

Lenke til kommentar

Verran kommune kan finne fullt brukbare hus til 2-300k. 3 mil til nærmeste by 11/15 mil fra hovedsentrum til trondheim enten via ferge eller e6. Billigste enebolig akkurat nå er 520k. Har blitt solgt hus helt ned i 60k dog ikke innflyttningsklart uten litt oppussing. Betalte 330k selv for hus på landet ved sjøen med nesten 2 mål tomt. Med litt innkjøp av matrialer etter lommeboka har jeg klart å skifte alle vinduene, bordkledning på 2 vegger og pusset opp både stue soverom og kjøkken til rundt 70k på 2 år. Har ikke lånt en krone. Har handlet mye på tilbud og på finn.no. Bordkledning ble handlet rett fra et privateid sagbruk.

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar

Høres flott ut! Kan selvsagt kjøpe noe å pusse opp selv. Har både elektrikere, rørlegger, snekker i familien som kan hjelpe. Så da blir det ikke utgifter på slike ting :)

Blir jo utgifter uansett, selv om de jobber helt gratis for deg så regner jeg med at de ikke spanderer materialforbruken også. Men en god del billigere blir det, spesielt hvis du klarer en del selv, noe man har lov til på ganske mye.

Lenke til kommentar

Har vært på Linesøya noen ganger. Er for det meste hytter, butikken ble nedlagt for en stund siden. Skal du på butikk må du til Stokksund eller åfjord. At det er 3 timer fra trondheim er litt å ta i. De driver med et veiprosjekt som heter en time til byn. Det er i fra åfjord, ca 40 min i fra linesøya. Det nye veiprosjektet har jo som de fleste veiprosjekt, bompenger. Blir fort over 300,- i bare bompenger før du er i Trondheim sentrum. Der er ferja som drar opp mest. Synes Linesøya er en kjempefin plass, det samme er Stokkøya og Stokksund som ligger like ved. Lauvøya og Selnes er fine plasser det også. Vil du bo litt oppå fjellet, så har du Sørdalen som ligger ca 2 mil i fra Åfjord sentrum

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...