Gå til innhold

Spillsug


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har spill pc og wii u. Det kommer mange spill ut til dem framover, men jeg har hverken tid eller penger til å kjøpe dem. Det er også mange spill ute som jeg har lyst på. Er det noe jeg kan gjøre for å avvende denne vanen? For eksempel hvilke spill jeg burde kjøpe eller ikke? Jeg har forhåndsbestilt GTA V på PC, men mens jeg spiller det kommer det mange flotte titler ut. Her er noen titler: Just Cause 3, The Crew, Bayonetta 2, Super Mario 3D World, Splatoon, LoZ Wii U. Jeg hater dette spillsuget :/ Er det dumt å ha mange spill, egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har spill pc og wii u. Det kommer mange spill ut til dem framover, men jeg har hverken tid eller penger til å kjøpe dem. Det er også mange spill ute som jeg har lyst på. Er det noe jeg kan gjøre for å avvende denne vanen? For eksempel hvilke spill jeg burde kjøpe eller ikke? Jeg har forhåndsbestilt GTA V på PC, men mens jeg spiller det kommer det mange flotte titler ut. Her er noen titler: Just Cause 3, The Crew, Bayonetta 2, Super Mario 3D World, Splatoon, LoZ Wii U. Jeg hater dette spillsuget :/ Er det dumt å ha mange spill, egentlig?

Kjøp kun de du syntes ser tilfreds ut, avvent til du ser videoer, innblikk og anmeldelser, istedenfor å kjøpe de ved dagen de kommer ut. Og The Crew kan du bare avskrive med en gang, vent til det kommer på tilbud om du absolutt vil ha det.

Og selvfølgelig, selvkontroll. Det handler ikke om kvantitet, men kvalitets opplevelser. Man kan få utallige timer med diverse spill, som skaper synonym/likeverdig glede som om man skulle ha hatt et nytt et.

Lenke til kommentar

Jeg gikk en periode (ca tre år) uten jobb, og ofte var det sjelden jeg gikk utendørs om jeg ikke absolutt måtte. I denne perioden utviklet jeg en sterk avhengighet av spill, og kjøpte alt mulig bare jeg fikk tak i det og det så noenlunde bra ut. På mange måter kan jeg sammenligne det med narkotikamisbruk eller alkoholisme. Dette er spesielt fordi jeg ikke var så interessert i selve spillene, men mange ble spilt i noen timer og glemt. Noen få ble ikke installert engang. Det jeg var på jakt etter var den første halvtimen, mens jeg ennå satt med "nytt spill"-følelsen. Da fikk jeg prøve noe helt nytt, gjøre noe jeg ikke hadde gjort før og slippe å spille det samme om og om igjen. Men den første halvtimen varer jo ikke lenge, dermed ble det å kjøpe flere og flere spill for å få denne halvtimen så mange ganger som mulig. Så ja, ikke helt ulikt suget etter narko eller alkohol for en som er avhengig.

 

Dette var flere år siden, og ting har endret seg veldig mye siden da. Fortsatt har jeg fra tid til annen dette suget, og nå da internett er raskere og spill enklere å få tak i online blir det jo noen kjøp nå og da på impuls. Men når det skjer går jeg ofte til Gamersgate og finner noe billig. Disse spillene er ofte morsomme nok en stund, og koster jo ikke stort. Spesielt er det systemet med blue coins når man kjøpe noe kjekt, das jeg kan bruke disse for å få gratis spill. Ved å kjøpe store spill for vanlige penger der, får jeg en god del blue coins jeg kan bruke på billige spill. Det har jeg spart mye på.

 

For å komme over denne avhengigheten i første omgang tok jeg en runde med meg selv, og bestemte meg for at:

 

1. Penger er ikke interessant. Det jeg trenger er tid til å spille. Dermed slipper jeg å bekymre meg for at jeg aldri har råd til noe som helst, men kjøper jeg for mange spill vil jeg ikke få tid til å spille dem. Dermed blir de bare liggende urørte.

 

2. Spill vokser på meg. Broder'n klaget over Final Fantasy VII på den tiden, og sa det var dårlig. Jeg svarte at han umulig kan spille det i ti minutter og bestemme seg for at hele spillet suger. Det mener jeg fortsatt. Kjøp spill som varer en stund, og la dem vokse på deg. Dermed vil du fort bli hektet på det spillet, og å kjøpe nye spill er ikke lengre så interessant. For min del er det rollespill, og gjerne JRPGs og dungeon crawlers. Dermed har det i det siste blitt over 50 timer i Fantasy Life på 3DS, over 60 timer i Persona Q på 3DS, og over 70 timer i Dragon Age 3 på PS4, i stedet for noen minutter i 20+ spill jeg gir blaffen i.

 

3. Ikke glem klassikere. Ikke bare fra noen måneder siden, men noen år siden går også helt fint. Signaturen min er ikke tilfeldig valgt, eller bare for å kødde med Nintendo-folket her på forumet. Det var slagordet til Sega en stund, og bortsett fra litt Sonic her og der var jeg aldri noe særlig borti Sega da de fortsatt lagde konsoller. Det har jeg endret på i det siste, og har både en Sega Mega Drive og Sega Saturn stående oppkoblet. Kort sagt har jeg funnet en hel mange klassikere der jeg knapt hadde hørt om før, som Alex Kidd, Wonder Boy 3, Fighting Vipers (Street Fighter? Mortal Kombat? Pft, jeg vil heller ha et nytt Fighting Vipers), Panzer Dragoon, Streets of Rage (tenk Final Fight, Double Dragon, Golden Axe osv) og så videre. Grafisk ser de jo ikke så bra ut nå, men hva så? Jeg har brukt mange, mange timer på sånne retrospill, fordi jeg liker dem.

 

4. Sist, men ikke minst: Kjøp spill du vil ha, ikke spill "alle andre" vil ha. GTA5 er et knallspill på mange måter, men er det noe du vil like? Jeg er stor fan av sandkassespill, fordi de lar meg gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Men trenger man alltid gå for de mest populære? Jeg spilte GTA5 en del på PS3, men historien fenget meg aldri. Derimot storkoste jeg meg med Amazing Spider-man. Det vil aldri bli i nærheten av like populært som GTA, men hva så? Jeg er ikke interessert i topplister og hva "alle andre" synes er bra. Jeg er interessert i det jeg synes er bra. At ingen andre liker dem gir jeg blaffen i, det er jo ikke de som skal spille dem. Tenk over hva slags spill du liker, kjøp det og nyt. Før du vet ordet av det er du hektet, og andre spill er ikke lenger så interessante.

Lenke til kommentar

Hva med http://www.miniclip.com ?
Masse flotte spill der som for eksempel

http://www.miniclip.com/games/supercar-showdown/en
(Har spillt dette i flere timer, og er fortsatt like gøy!!!)
Er mange mange mange gratis spill på nettet, inkludert
MMO spill som http://runescape.com men dette var bedre før,

nå er grafikken blitt "bedre" men all stemningen er forsvunnet.
Men kanskje du liker det?

Så det beste tipset mitt er å spille gratis spill, da bruker man kun
tid og man har det gøy, sammenliknet med å kaste bort tusenlapper
på resirkulert dritt fra EA og de andre "spillselskapene".

Endret av Sushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...