Gå til innhold

16 ampere og 1,5mm tverrsnitt?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

en person som tilsynelatende var elektrofagkyndig, var nylig innom og reagerte på det han så i sikringsskapet (se vedlagte bilde). Så vidt jeg skjønte, mente han det ikke var lov å sikre 1,5mm ledningskurs med 16A (nr 4 - Lys og stikk).

 

Jeg kan ikke noe om dette selv, men er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte dette? Bor i leilighet i en boligblokk.

 

På forhånd takk for svar.

post-369619-0-28233600-1419843140_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spørs vel når det er satt opp, såvidt meg bekjent var dette lovlig en periode (på 90-tallet en gang?)

 

AtW

Stemmer som du sier, men hvis det er blit gjort endringer som å bytte en defekt stikkontakt eller gjor noe som helst på den kursen så må hele kursen bytte kabler eller skifte sikringen til 10a.

 

 

Må du? Jeg trodde ikke regelverket var sånn at om man bytter noe som helst på en kurs som ikke er i henhold til dagens regler, så må du bytte hele kursen, isåfall gjøres det mye ulovlig (og for å være helt ærlig, virker det som en lite sikker måte å behandle regelverket)

 

AtW

Lenke til kommentar

Er utgangspunktet at kursfortegnelsen stemmer? Er det sjekket at det faktisk er 1,5 mm^2 eller 16A sikring på den kursen?

Jeg finner det i beste fall rart om en elektriker har gjort dette i 2004 i og med at det lenge før 2004 ikke var tillatt med mer enn 13A på 1,5 mm^2.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Er utgangspunktet at kursfortegnelsen stemmer? Er det sjekket at det faktisk er 1,5 mm^2 eller 16A sikring på den kursen?

Jeg finner det i beste fall rart om en elektriker har gjort dette i 2004 i og med at det lenge før 2004 ikke var tillatt med mer enn 13A på 1,5 mm^2.

 

Har ikke forutsetning for å dobbeltsjekke selv. Har informert styret i borettslaget om situasjonen. Kursfortegnelsen er tilsvarende i etasjene under også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...