Gå til innhold

Nye øreplugger og "innspilling"...


Anlok

Anbefalte innlegg

I dag dro jeg bort til Elkjøp for å svi av litt penger som jeg fikk til jul, og jeg hadde sånn halvveis bestemt meg for å bruke noen hundrelapper på noen nye musikkøreplugger. Hadde sett i en Elkjøpkatalog at en type med navn Nitro Supra kom veldig godt ut.

 

Så jeg kjøpte disse Nitro Supra-musikkpluggene, da. Åpnet esken så fort jeg kom hjem, spent på å teste dem, og det falt ut en lapp. Der stod det blant annet at det var viktig at jeg fulgte instruksene i manualen for best mulig opplevelse og lengst mulig levetid på mine nye dupeditter. Ja vel... jeg hadde aldri lest en manual på musikkplugger før, har manualskrekk, men gjorde det for første gang, siden de var såpass dyre i forhold til alt annet jeg har kjøpt av musikkpropper :hmm:

 

Der stod det blant annet om såkalt "innspilling". Først skal de spilles på lavt volum i 4 timer, så skal de hvile (!!!) i to timer, for så å spilles på høyt volum i 2 timer, og hvile i to timer igjen... før de så er klare til bruk. Sitter i sofaen lettere sjokkskadet over at jeg faktisk ikke kan bruke dem på vanlig måte med en gang. Innspilling hadde aldri jeg hørt om før. Greit nok at de skal gå seg til etterhvert, men så mange rare steg da, gitt? Og så skal de HVILE i to omganger? Herregud, er det bare for å irritere kjøperne, eller? :omg:

 

Så det spørsmålet sitter jeg igjen med. Kan det greiene der ha noe for seg, tro? Spesielt hvilinga? Eller er dette noe som er laget for godtroende kjøpere, som skal tro at produktet er så utrolig spesielt og trenger sær behandling i starten? Jeg tenkte jeg skulle høre her inne. For mest av alt vil jeg høre på musikk på ønsket volum med en gang! :green:

 

 

Håper noen har interessante innspill... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningsløst, eneste som er forskjell etter "innspilling" er at du blir vant med lyden... Har snakket med flere seriøse produsenter som påstår at innspilling er en psykologisk ting, enkelte ganger kan vanlige høytalere kreve noen timer innspilling om de er lagret i svært lav temperatur.

Lenke til kommentar

De som påstår at kabler krever innspilling er enda mer på bærtur... elektronene flytter på seg like bra i ny som gammel kabel. Det er elektronikk/strøm; ikke voodoo... høytalere har bevegelige deler som enkelte ganger kan kreve litt tid å gå seg til; men det er da maks snakk om timer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Innspilling av elementer er jo ren fysikk og vises på responsmålinger over tid. At det også er en tilvenningssak psykologisk er jeg enig i, og denne er nok større enn den fysiske.

 

Korrekt, det er fysiske endringer som skjer på elementer over tid, 95% skjer i køpet av noen få sekunder, 4.9 % iløpet av la oss si en halvtime, og ørsmå, ikke-hørebare endringer skjer etter det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på hva slags materialer det er snakk om.

 

Her er en praktisk test gjort på hodetelefoner;

http://www.innerfidelity.com/content/evidence-headphone-break

 

Legg merke til at forandringen ikke er konsistent over tid, og hvor små de er, det virker langt mer sannsynlig at det er små forskjeller i plasseringer av klokkene som er grunnen, det er ikke lett å få helt konsistente målinger på et kunsthode. (eller ett reellt hode for den saks skyld)

 

AtW

Lenke til kommentar

Si du har en bil som står ute i 10 minus grader. Hvor lenge bør man da ta det rolig med musikken, før man eventuelt gir på uten at man risikerer å ødelegge noen elementer?

 

Eller har det ikke noe å si med mindre elementene er våte eller fuktige av en eller annen grunn?

Endret av Krapylen
Lenke til kommentar

Si du har en bil som står ute i 10 minus grader. Hvor lenge bør man da ta det rolig med musikken, før man eventuelt gir på uten at man risikerer å ødelegge noen elementer?

 

Eller har det ikke noe å si med mindre elementene er våte eller fuktige av en eller annen grunn?

Først av alt er det generelt smart å få elektronikk/høytalere opp i rom-temperatur før man begynner å bruke dem (generell regel). Deretter er det ingen fasit på dette, men info jeg har fått er at innen et par timer skal alle bevegelige deler være innspilt og yte optimalt. Dette med å spille "inn" noe i 100-vis av timer er ref produsent selv (fikk svar på spørsmål fra B&W om dette; der ble det påpekt at om f.eks høytalere hadde vært lagret i kalde temperaturer over lengre tid kunne innspillingen ta noe lengre tid før høytalerenes ytelse var optimal; men uansett var det snakk om maks timer; ikke måneder eller år. Mer konkret svar fikk jeg ikke, men jeg tror de som lager høyalere vet mer om dette enn overtroen til en del i hifi-meningheten ;)

 

NB! fuktig elektronikk eller høytalere bør aldri brukes; da dette kan ødelegge elementer osv siden de ikke er konstruert for å brukes i slike omgivelser (fuktig). Elektronikk kan også kortslutte.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Legg merke til at forandringen ikke er konsistent over tid, og hvor små de er, det virker langt mer sannsynlig at det er små forskjeller i plasseringer av klokkene som er grunnen, det er ikke lett å få helt konsistente målinger på et kunsthode. (eller ett reellt hode for den saks skyld)

 

AtW

Joda, det er helt klart rom for tolkningsbias på rådata, og det er litt all over the place. Det burde nok være kontrollert bedre med fastlåste hodetelefoner i et oppheng slik at man eliminerer feilkilder. Hode er vel relativt dårlig valg for denne testen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...