Gå til innhold

Dette er årets kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om Sony satser mer og mer nå. Har ved en tidligere anledning vurdert a7, men det viste seg at det bare var fire-fem objektiver å velge mellom. Her er m4/3 overlegen, så greit at begge systemer vinner hver sin kategori. Må ærlig talt innrømme at jeg setter X-T1 øverst i den speilløse kategorien, selv om objektivparken er litt tynn her også, men smaken er forskjellig!

Lenke til kommentar

Hmm :hmm: ad "Årets kompaktkamera"

egenskapen som har overstyrt alt annet er at det får plass i lomma.

Dette kamera kræver ikke bare dybbe men også store lommer. Det er næsten ligeså tykt som det er højt.... 41mm (dvs 71% af højden)

Hvad er jeres definition på "kompakt"? Hvad er det mindste kamera i basen I ikke vil betegne "kompakt"? Og hvad er det største I vil betegne "kompakt"?

For mig så er grænsen primært tykkelsen, og nede i nærheden af 30mm

 

EDIT:

I produktguiden har I også selv kaldt typen "Digitalkamera" i modsætning til dets foregænger der har typen "Kompakt", så er det vel ikke helt fair at kalde det "Årets kompaktkamera"??

 

 

Endret av EskeRahn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om Sony satser mer og mer nå. Har ved en tidligere anledning vurdert a7, men det viste seg at det bare var fire-fem objektiver å velge mellom. Her er m4/3 overlegen, så greit at begge systemer vinner hver sin kategori. Må ærlig talt innrømme at jeg setter X-T1 øverst i den speilløse kategorien, selv om objektivparken er litt tynn her også, men smaken er forskjellig!

 

Den store forskjellen er at Fujifilm har med ett unntak rimelig høy kvalitet på optikken de leverer, mens Sony ligger langt etter på objektiv delen. Men Sony er klar over dette og jobber med dette om dagen så neste år kommer til å bli det mest spennende kameraåret på mange år.

 

- Får Sony ut bra og nok objektiver iløpet av året ?

- Kommer Canon og Nikon med seriøst speilløst og evt fullformat ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlignet med Fujifilm så stemmer det, dessuten har Sony svært få FE objektiver og 24-70mm f.4 til nesten prisen av f.2.8 hos konkurrentene ? Fått rimelig dårlig tester på optisk kvalitet har det også hvis man sjekker litt på nettet.

 

Sony har nesten ingen lyssterke objektiver med FE fatning ENN SÅ LENGE, men poenget er at får Sony ut fingeren så har DSLR avdeling til Canon og Nikon søvnløse netter i vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlignet med Fujifilm så stemmer det, dessuten har Sony svært få FE objektiver og 24-70mm f.4 til nesten prisen av f.2.8 hos konkurrentene ? Fått rimelig dårlig tester på optisk kvalitet har det også hvis man sjekker litt på nettet.

 

Sony har nesten ingen lyssterke objektiver med FE fatning ENN SÅ LENGE, men poenget er at får Sony ut fingeren så har DSLR avdeling til Canon og Nikon søvnløse netter i vente.

Vi er vel alle enige om at utvalget av FE-objektiver er litt lite enda. Det jeg sår tvil om er din påstand om at det er dårlih kvalitet på det meste av optikken.

 

Ser man bort fra de to normalzoomene så finner du under link til et utvalg tester/gjennomganger av øvrige objektiver. Ikke mye som tyder på dårlig kvalitet der:

 

http://www.dpreview.com/lensreviews/sony-fe-55-1-8

"From the lab test results, the Sony FE 55mm F1.8 ZA is quite simply one of the sharpest lenses we've seen."

 

http://www.dpreview.com/lensreviews/sony-fe-35-2-8

"From the lab test results, the Sony FE 35mm F2.8 ZA is a pretty impressive little lens. It doesn't quite attain the same heights as the FE 55mm F1.8, but it's still impressively sharp."

 

http://www.photographyblog.com/reviews/sony_vario_tessar_t_fe_16_35mm_f4_za_oss_review/conclusion/

"The Sony Vario-Tessar T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS is an excellent ultra-wide-angle zoom lens for the Sony A7/A7R/A7S full-frame compact system cameras. It delivers outstanding sharpness in the centre of the frame almost throughout its aperture and zoom range, and also performs very well at the edges of the frame too."

 

 

http://www.whatdigitalcamera.com/reviews/lenses/sony-fe-70-200mm-f4-g-oss/

"Optically, it is difficult to find fault with the lens."

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Fortsatt alt for dårlig utvalg men nå føler jeg at jeg gjentar meg selv unødvendig ?

 

Klarer Sony å tette hullene neste år så blir det svært interessant å se hva folk velger ved fremtidig kamerakjøp.

 

Sony vil uansett ha ett minus og det er er pga stor sensor så kan de magisk nok ikke lage objektiver på størrelse med feks Micro Four Thirds, men så har vel kameraer alltid vært en salig blanding av kompromiss, man kan ikke få i pose og sekk.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med Fujifilm så stemmer det, dessuten har Sony svært få FE objektiver og 24-70mm f.4 til nesten prisen av f.2.8 hos konkurrentene ? Fått rimelig dårlig tester på optisk kvalitet har det også hvis man sjekker litt på nettet.

 

Sony har nesten ingen lyssterke objektiver med FE fatning ENN SÅ LENGE, men poenget er at får Sony ut fingeren så har DSLR avdeling til Canon og Nikon søvnløse netter i vente.

Tror du må ta å lese flere tester på sony objektiver enn tester på bare et...for det er jo bare tull å si at sony ligger langt bak på kvalitet sammenlignet med fujifilm. Og det er vel ikke så rart at fujifilm har flere objektiver en sony FE. De lanserte jo sitt system nesten to år før sony.

 

24-70 har fått blandet mottakelse på nett, men det kommer vel litt ann på hva 24-70 blir sammenlignet med! Hvis du tar å sammenligner FE 24-70 f/4 med tilsvarende objektiver fra nik/can på DxOMark...så er jo FE 24-70 på samme nivå! Og det er jo ikke dårlig å komme på nivå med nikon! :ohmy:

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Hmm :hmm: ad "Årets kompaktkamera"

egenskapen som har overstyrt alt annet er at det får plass i lomma.

Dette kamera kræver ikke bare dybbe men også store lommer. Det er næsten ligeså tykt som det er højt.... 41mm (dvs 71% af højden)

 

Hvad er jeres definition på "kompakt"? Hvad er det mindste kamera i basen I ikke vil betegne "kompakt"? Og hvad er det største I vil betegne "kompakt"?

 

For mig så er grænsen primært tykkelsen, og nede i nærheden af 30mm

 

EDIT:

I produktguiden har I også selv kaldt typen "Digitalkamera" i modsætning til dets foregænger der har typen "Kompakt", så er det vel ikke helt fair at kalde det "Årets kompaktkamera"??

 

 

Hei EskeRahn,

 

hvorvidt kameraet får plass i lommene kommer som du sier ann på hvor store/små lommer man har. Du vil slite med å få kameraet ned i en trang bukselomme, men det gikk fint i mine "normale" bukselommer. Enda bedre og enklere er det kanskje å ha det i en jakkelomme.

 

Angående definisjon av «kompaktkamera» har vi ingen mål vi følger slavisk, det blir en vurdering for vært enkelt kamera, og vi vil si at Sony RX100 III er et kompaktkamera. Det er jo også både subjektivt og relativt, personlig kan jeg for eksempel godt beskrive mitt Fujifilm X100S som et stort kompaktkamera, mens andre vil plassere det i den noe vagere kategorien «entusiastkamera» eller «entusiastkompakt».

Lenke til kommentar

Hei EskeRahn,

 

hvorvidt kameraet får plass i lommene kommer som du sier ann på hvor store/små lommer man har. Du vil slite med å få kameraet ned i en trang bukselomme, men det gikk fint i mine "normale" bukselommer. Enda bedre og enklere er det kanskje å ha det i en jakkelomme.

 

Angående definisjon av «kompaktkamera» har vi ingen mål vi følger slavisk, det blir en vurdering for vært enkelt kamera, og vi vil si at Sony RX100 III er et kompaktkamera. Det er jo også både subjektivt og relativt, personlig kan jeg for eksempel godt beskrive mitt Fujifilm X100S som et stort kompaktkamera, mens andre vil plassere det i den noe vagere kategorien «entusiastkamera» eller «entusiastkompakt».

Ad "Enda bedre og enklere er det kanskje å ha det i en jakkelomme.", så er det altså et "kompaktkamera" for det ret begrænsede segment der går med jakker indendøre i 2015... ;)

 

Og det forandrer ikke ved at I gav titlen "årets kompaktkamera" til et kamera I åbenbart også har fundet for stort til at kalde "kompaktkamera" i produktguiden....

Lenke til kommentar

 

Hvorfor innendørs? Innendørs frakter jeg ikke med meg kameraet, der bruker jeg det

 

AtW

segment der går med jakker indendøre i 2015 ->

segment der også går med jakker indendøre i 2015

 

 

Du trenger ikke å gå med jakker innedørs, fordi den tiden du faktisk frakter kameraet ditt, så er du gjerne utendørs, ikke innendørs.

 

AtW

Lenke til kommentar

.

.

 

Du trenger ikke å gå med jakker innedørs, fordi den tiden du faktisk frakter kameraet ditt, så er du gjerne utendørs, ikke innendørs.

 

AtW

Nu bliver det her vist pindehuggeri (flisespikkeri)...

Af alle de der ikke arbejder udendørs - og det er trods alt de fleste i dag, vil de fleste også bevæge sig rundt indendøre, og hverken at altid rende rundt med kameraet i hånden, eller lade det blive i jakkelommen på en knage er vel en særlig god løsning for de fleste....

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

 

.

.

 

Du trenger ikke å gå med jakker innedørs, fordi den tiden du faktisk frakter kameraet ditt, så er du gjerne utendørs, ikke innendørs.

 

AtW

Nu bliver det her vist pindehuggeri (flisespikkeri)...

Af alle de der ikke arbejder udendørs - og det er trods alt de fleste i dag, vil de fleste også bevæge sig rundt indendøre, og hverken at altid rende rundt med kameraet i hånden, eller lade det blive i jakkelommen på en knage er vel en særlig god løsning for de fleste....

 

 

På arbeidet har jeg en pult, der kan jeg legge kameraet, på fest er det et bord eller en hylle der jeg legger det når jeg ikke tar bilder osv osv. Dette er ikke flisespikkeret, det er en påpekning at det faktum at man trenger å ha kamerat i lomma stort sett når man beveger seg fra A til B, noe man som oftest gjør med jakka på. Jeg synes det er ganske fjasete å framstille det som at man "må" gå med jakke innendørs.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.

.

 

På arbeidet har jeg en pult, der kan jeg legge kameraet, på fest er det et bord eller en hylle der jeg legger det når jeg ikke tar bilder osv osv. Dette er ikke flisespikkeret, det er en påpekning at det faktum at man trenger å ha kamerat i lomma stort sett når man beveger seg fra A til B, noe man som oftest gjør med jakka på. Jeg synes det er ganske fjasete å framstille det som at man "må" gå med jakke innendørs.

 

AtW

At kalde et kamera der er så stort og klumpformet at man ikke kan have det på sig, men må lade det ligge på bord eller hylde for et "kompaktkamera" tømmer ordet for alt indhold...
Lenke til kommentar

 

.

.

 

På arbeidet har jeg en pult, der kan jeg legge kameraet, på fest er det et bord eller en hylle der jeg legger det når jeg ikke tar bilder osv osv. Dette er ikke flisespikkeret, det er en påpekning at det faktum at man trenger å ha kamerat i lomma stort sett når man beveger seg fra A til B, noe man som oftest gjør med jakka på. Jeg synes det er ganske fjasete å framstille det som at man "må" gå med jakke innendørs.

 

AtW

At kalde et kamera der er så stort og klumpformet at man ikke kan have det på sig, men må lade det ligge på bord eller hylde for et "kompaktkamera" tømmer ordet for alt indhold...

 

 

Personlig er jeg uenig i den vurderingen, kompakt for meg ligger i at det er lett å frakte, når jeg kommer innendørs med kameraet skal jeg gjerne ta bilder, og da er det jo bare fint at det ligger framme.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om Sony satser mer og mer nå. Har ved en tidligere anledning vurdert a7, men det viste seg at det bare var fire-fem objektiver å velge mellom. Her er m4/3 overlegen, så greit at begge systemer vinner hver sin kategori. Må ærlig talt innrømme at jeg setter X-T1 øverst i den speilløse kategorien, selv om objektivparken er litt tynn her også, men smaken er forskjellig!

Den store forskjellen er at Fujifilm har med ett unntak rimelig høy kvalitet på optikken de leverer, mens Sony ligger langt etter på objektiv delen. Men Sony er klar over dette og jobber med dette om dagen så neste år kommer til å bli det mest spennende kameraåret på mange år.

 

- Får Sony ut bra og nok objektiver iløpet av året ?

- Kommer Canon og Nikon med seriøst speilløst og evt fullformat ?

Det ser ut som du treffer på Sonys objektivsatsing:

 

Beta Alphas: Sony shows mockups of upcoming FE lenses for Alpha 7 system

 

90/2,8 makro OSS

24-240/3,5-6,3 OSS

35/1,4

28/2,0

0,75 ultra wide converter til 28 millimeteren

fisheye converter til 28 millimeteren

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...