Gå til innhold

TEST: Nikon DF


Anbefalte innlegg

 

 

Det store minuset dere gir på manglende video, er det store plusset i min bok som gjør at jeg faktisk vurderer dette kamera. Uansett blir totalen for dyr til at jeg klarer å forsvare det, men et rent stillbildekamera ville vært kjempekult.

For de som vil ha noe med video er det jo haugevis av andre mer eller mindre gode produkter...

Hadde det hatt video hadde jeg kjøpt det. Kjøpte et brukt D4 i stedet.

My point exactly. Nikon (og andre) har flere andre produkter å kjøpe som har video. Trenger man det, så kjøper man noe som har det. No worries...:-)))

 

 

I mine øyne er dette en underlig måte å se ting på, man kan bruke det samme argumentet om alle ulemper. "Trenger man god bildekvalitet så kan man kjøpe noe som har det, no worries". Folk snakker her om dette konkrete kameraets kvaliteter, de er ikke bekymret for at det er umulig å kjøpe ett god kamera.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet at du mener det, AtW. Det er helt greit også.

 

Jeg syns bare det er spennende at ikke alle kamera er kliss like, men at noen faktisk byr på noe litt anderledes. Det er helt greit for meg at du liker at alle er like.

 

Ja, og vi vet hva du mener også, det er ikke akkurat som du ikke gjentar det samme (i mine øyne dårlige) argumentet gang på gang.

 

Og i tilfelle du ikke er klar over det, så er det en forskjell på å mene at ikke alle endringer er positive og det å mene at alt skal være likt. Å ha dårlig bildekvalitet og dårlig betjening er også en ulikhet, men det gjør ikke noe nødvendigvis til hverken et bra eller et spennende kamera.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

... Å ha dårlig bildekvalitet og dårlig betjening er også en ulikhet, men det gjør ikke noe nødvendigvis til hverken et bra eller et spennende kamera.

 

AtW

Spesielt dårlig bildekvalitet har jeg vel ikke sett noen påstå at Df har, men jeg er enig med deg i resten. Men jeg syns Nikon er inne på et spennende spor der de kanskje om en generasjon eller to har et skikkelig gjennomarbeidet FOTOkamera der alt stemmer for de som ikke er opptatt av video. Der de kanskje også har utnyttet potensialet også på teknologisiden for et spesialisert produkt som ikke trenger å ta hensyn til å skule være god på flere ting. De er ikke helt i mål enda, men jeg syns retningen er spennende.

 

Det er helt greit for meg at du ikke syns det...:-)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt DF har dårlig bildekvalitet, jeg har bare argumentert hvorfor alt som er annerledes ikke nødvendigvis er bra.

 

Forøvrig skal jeg poengtere det spesifikt om jeg er redd for at du ikke synes det er greit at andre har andre meninger, eller om jeg begynner å synes det ikke er greit at du har dine meninger. Så slipper du å poengtere at det er greit i hvert eneste innlegg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt DF har dårlig bildekvalitet, jeg har bare argumentert hvorfor alt som er annerledes ikke nødvendigvis er bra.

 

AtW

Enig. Anderledes betyr ikke nødvendigvis bra.

 

 

 

Forøvrig skal jeg poengtere det spesifikt om jeg er redd for at du ikke synes det er greit at andre har andre meninger, eller om jeg begynner å synes det ikke er greit at du har dine meninger. Så slipper du å poengtere at det er greit i hvert eneste innlegg.

 

AtW

Den er grei...:-)))

Lenke til kommentar

Det er en følelse. Det er nok ikke noen spesiell gevinst, f eks bedret funksjonalitet eller kostnadsbesparelser, å hente ved å droppe video, så på rent rasjonelt grunnlag gir det kanskje ikke så mye mening. Men det appeller til en følsomhet og sans noen av oss har for egenskaper som renhet, enkelhet, spesialisering, ol.

 

Jeg sykler daglig på en sykkel uten gir. Jeg kan gi noen fornuftige forklaringer på hvorfor jeg ikke vil ha gir på sykkelen min. Mindre vedlikehold, mer pålitelig, kanskje litt mer effektivt tråkk, litt billigere etc. Men først og fremst liker jeg følelsen. Jeg har sans for enkel mekanikk. Jeg liker følelsen av ikke å trenge gir for å komme opp bakker.

Lenke til kommentar

Problemet er at alt annet av "moderne" FX kameraer fra Nikon er bedre å bruke enn Df hvor de ikke har klart å lage ett system med analoge hjul som fungerer i praksis.

 

Når de samtidig kjører kjip autofokus fra det som er ment som nybegynner kamera innen FX så er det ikke vellykket. Prisen er også helt på trynet og de har neppe solgt mange kameraene, jeg vet kun om en person på denne planeten som har kjøpt det og det er Matt Granger...

 

Men som nevnt over så kjøper mange kameraer ikke for å ta bilder men for å ha en duppeditt hvor følelser er viktigere enn resultatet.

Lenke til kommentar

Problemet er at alt annet av "moderne" FX kameraer fra Nikon er bedre å bruke enn Df hvor de ikke har klart å lage ett system med analoge hjul som fungerer i praksis.

 

Når de samtidig kjører kjip autofokus fra det som er ment som nybegynner kamera innen FX så er det ikke vellykket.

 

...

Du har rett i at de ikke er helt å mål, men det skulle jo bare mangle. Gi de, og forhåpentligvis andre produsenter også, et par generasjoner med "Df", så har de kanskje fått forbedret de tingene som i dag ikke fungerer helt.

 

 

...Prisen er også helt på trynet og de har neppe solgt mange kameraene, jeg vet kun om en person på denne planeten som har kjøpt det og det er Matt Granger...

...

Jeg aner ikke de offisielle salgstallene, men jeg tipper det er mer enn 1...:-)

 

 

...men for å ha en duppeditt hvor følelser er viktigere enn resultatet.

Gjelder ikke dette for veldig mange ting vi kjøper da? Biler/motorsykler/båter/kamera/+++...

Lenke til kommentar

 

Men som nevnt over så kjøper mange kameraer ikke for å ta bilder men for å ha en duppeditt hvor følelser er viktigere enn resultatet.

 

Det var en kommentar til manglende video-funksjonalitet. Om kamera mangler en funksjon man ikke bruker, er resultatet det samme. Det er ikke noen betydelig gevinst å hente ved å droppe video, men det er heller ikke noe tap som gir dårligere resultater dersom man uansett ikke bruker det. For noen føles det bare riktig.

Lenke til kommentar

Problemet er at dette burde Nikon på første forsøk, i motsetning til Samsung så har de ikke holdt på med kameraer noen få år men en del TIÅR...

 

Tiden vil jo vise om de tør lage en oppfølger, tipper neste lissom retrokameraet fra Nikon er speilløst og dukker opp i år eller neste år.

Lenke til kommentar

Problemet er at dette burde Nikon på første forsøk, i motsetning til Samsung så har de ikke holdt på med kameraer noen få år men en del TIÅR...

 

...

Joda, det hadde vært noe det, altså at de fikk det til på første forsøk. Er ikke så mange bedrifter, uansett bransje og uansett hvor mange år de har eksistert, som får til det når de lanserer et nytt produkt, men jeg er enig i at det hadde vært flott om noen snart får det til på første forsøk.

 

Jeg syns det er litt rart at man ikke applauderer forsøk på å lage noe litt nytt, men heller skriker opp om at det ikke har alt det samme som alle andre produkter har.

 

Ja, det er kanskje et litt rart, sært og anderledes kamera. Nikon har sikkert valgt komponenter som ikke er helt det samme som mange kunder helst ville hatt. Også droppa de video, hjelpe og trøste, noe så dumt...:-///

 

Jeg venter og ser hva de får til i det sporet her jeg. Om noen år så kommer kanskje Df2, kanskje den blir bra.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt rart at man ikke applauderer forsøk på å lage noe litt nytt, men heller skriker opp om at det ikke har alt det samme som alle andre produkter har.

 

Jeg tror mange applauderte Nikons Df da det ble lansert, muligens med unntak for valg av autofokusmodul (og videoen, men den er vel utdebattert). Mye av kritikken kom når folk begynte å teste kameraet og fant ut at Nikon hadde klønet til brukergrensesnittet som er lett blanding av "gammelt analog" og nyere digitalt.

 

Og når Fuji kom med XT1 og viste hvordan det kunne gjøres ble kritikken ennå hardere. Forøvrig synes jeg det er fint at Nikon prøver, skulle faktisk ønske at alle produsenter hadde en modell med "gammeldagse" innstillingsratt da jeg synes det gir et veldig effektivt brukergrensesnitt - så lenge det er gjort på en bra måte.

Lenke til kommentar

Vel, en ting er litt spesielt med dette kameraet. Enten hater man det, eller så elsker man det. Det er sjeldent jeg har lest om et kamerera som vekker så mye engasjement. Her er en litt spesiell test av kameraet (bør absolutt ses, selv om man liker Nikon Df eller ei):

Lenke til kommentar

Når jeg allikevel var innom JP i romjula og brukte penger, så benyttet jeg anledningen til å tafse litt på både Df og D750.

 

Konklusjonen for min del er nok dessverre at Df faller gjennom. Kontrollhjulene på toppen var helt greie å jobbe med, men grepet var rett og slett ikke dypt nok for mine fingre, og det vertikale fremre kontrollhjulet funker ikke i det hele tatt for meg. Jeg har rett og slett for lange fingre for Df.

 

D750, derimot, var det mest komfortable kamerahuset jeg kan huske å ha tatt i.

Lenke til kommentar

Dette kamera har fått mye pepper,noe er kanskje fortjent,ad knapper, men jeg synes mye er ufortjent,har hatt det i snart et halvt år,og er kjempefornøyd, tror kanskje prisen må ta en del av skylda for kritikken,bildekvaliteten er suveren, det er d4. Men mye mindre kamera, dette er en vanesak, jeg har vent meg til å bruke det,og kunne aldri tenke meg å gå for et stort tungt hus etter dette. Ja prisen holder seg,og det er en grunn til det;) df leverer kjempebra filer som du omtrent kan gjøre som du vil med, å være positiv til nytt er en god ting,

PS,kameraet er til foto.;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

...

 

Hva så at det er mange modeller som har film? Det gjør jo ikke dette mindre gimmicky, det er akkurat som at jeg sjelden bruker "P" på mitt kamera, har ikke akkurat det store behovet for et hus uten den funksjonen, det koster nesten ingenting å ha det implementert, jeg ser rett og slett ikke noen særlig vits med å ta bort en slik enkelt-funksjon når det ikke manifisterer seg noen av de påståtte fordelene. Og ikke sett meg i gang når det gjelder Leica :)

 

God jul ti deg også.

 

Atw

Jaja, da er vi bare uenige da. Jeg liker at produsenter tør å skille seg ut og lage noe som skiller et kamera fra den store hopen. Det er for min del rart at det å skille seg ut med et fotokamera betyr at man faktisk må lage et FOTO-kamera og at Nikon da får kritikk for dette. Spesielt når de allerede lager DSLR som har video...

 

Men vi kommer nok ikke lenger på denne praten, du vil ha implementert video på alle fotokamera, jeg syns det er kult at det finnes alternativer uten. Det gjør ikke stort å være uenige om det...:-)

Jeg er helt enig med deg, jeg vil faktisk gå enda lenger å si at det fremdeles er flere funksjoner de kunne ha fjernet som jeg ser på som unødvendig ...

Og hvis de i tillegg hadde lagd kamera helt likt et FE eller FM/FM2/FM3a ... Så hadde det vært perfekt ...

Siden D5 har kommet ut nå, så skulle jeg selvfølgelig sett at det var denne sensoren og bildeprosessoren som ble brukt ... De kunne faktisk gjort det samme som Leica har gjort nå ... droppet LCD skjermen ... Bortsett fra at Liveview kanskje kan være bra i enkelte situasjoner ... Har aldri brukt Liveview så vet ikke om jeg vil trenge det ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...