Gå til innhold

TV uten line-level lydutgang


Mr. A

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte nettopp ny tv men den har dessverre ingen analoge line-level lydutganger. Ser ut som analoge inn og utganger er begynt å bli faset ut fra de fleste nye tver. Hadde jeg hatt en reciever hadde dette ikke vært et problem, men nå har jeg dessverre bare en ren stereoforsterker uten noen digitale inn eller utganger.

 

Komponenter:

Samsung UE55HU6905

Nad C326BEE

 

Har søkt litt rundt på mulige løsninger, og det ser ut som den beste løsningen ville vært å gå for en DAC med Toslink, men i Norge starter prisen på disse på rundt 500 kroner (Fiio D3) noe jeg syntes var litt stivt.

 

En annen tanke var at kanskje hodetelefonutgangen kunne brukes, men da ender man jo opp med at 2 fjernkontroller gjerne må brukes for å styre lyden.

 

Hva er deres formening? Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok finne en billigere DAC ved å bruke Ebay.

 

Hodetelefon utgangen kan du bruke, men det holder med at du setter den til ett fast volum, så la forsterkeren ta seg av volumreguleringen.

 

Jeg sjekket manualen, og det står at den har Scart-inngang. Hvis den har full støtte for scart, så kan du bruke denne: http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Kabler/Scart/Scartadapter-846941/

 

Sett så bryteren på den til "output" og rød og hvit til forsterkeren så har du lyd. Dette fordi gode gamle scart utganger hadde mulighet for opptak via scartkabelen til en VHS spiller. Kan ikke garantere at det funker, da Samsung sine manualer er meget dårlige på detaljer. Sjekket dette opp på en LG TV for ett års tid siden, og den støttet det.

 

Hvis du finner en hos Elkjøp, så har de 30 dagers retur, slik at du kan teste. Bare ta å åpne pakningen pent, så blir det enklere for butikken å selge den igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ble en Fiio D03 Taishan.

Koblet dacen opp med monsterkabler på både toslink siden og rca siden da det var det jeg hadde liggende av litt kvalitet og ble da møtt med en heftig 50hz summelyd som overdøver det meste.

Byttet så ut rca monsterkabelen med en nobrand rca kabel og ble da kvitt støyen. Man skulle tro at en tykk, kraftig og kort(0.5m) monsterkabel hadde bedre støyisolering enn en tynn lang(2m) nobrand kabel, men det funker værtfall og lydkvaliteten er helt grei og hører ikke noe til 50hz støyen lengere.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hmm, ser ikke helt hvor det skal ha oppstått. Testet dacen med pcen. Den er jo da koblet til dac med toslink som vil si at det ikke finnes noen elektrisk forbindelse der, jeg bor også i et eldre hus der det kun er jording på våtrom. Skal teste og undersøke litt nærmere, det kan jo godt hende at monsterkabelen rett og slett har fått en skade da den er et par år gammel og har blitt flittig brukt.

Lenke til kommentar

Det eneste som kanskje kan være muligheter er om du var uheldig å ikke få dyttet monster kabelen helt inn. Enkelte av kabelene med bedre kvalitet kan ha mer press mot kontaktene (trange) og det kan hende at man tror man har dyttet de inn, men egentlig ikke fått dem helt inn, spesielt hvis man dytter inn bak en forsterker uten å se skikkelig f.eks. Har vært borti det selv ett par ganger.

 

Det andre er at selve kabelen til monster kan være defekt. De pleier å ha mulighet til å skru opp endene, slik at man ser loddepunktene.

 

Jordsløyfen Sedsberg nevner oppstår gjerne mellom komponenter, og har ikke så mye med jord i stikkontakt. Mange komponenter lager egen jord via sin trafo, for å ha dette potensialet, andre tar det fra stikkontakten. Man ser det gjerne på enden man plugger i komponenten, om den har avtagbar strømkabel, og om den har jord eller ikke. De som har jordplugg, så er det ett ønske i fra produsent at man har jord, men vi er jo litt spesielle her i Norge som ikke har det over alt i eldre boliger. Men som regel går det greit uten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...