Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av stasjonær pc


Anbefalte innlegg

Hallo folkens. Har lenge vurdert om jeg skal kjøpe meg ny pc eller om jeg rett og slett bare skal oppgradere et par komponenter. Tanken på å bruke 7-10k på en ny pc er egentlig veldig lite fristende, så jeg er mer lysten på å feks kjøpe nytt skjermkort og en ssd. Men kunne tenkt meg litt synspunkter på dette her først.

 

Nåværende hovedkort, cpu, ram og skjermkort er følgende:

 

Asus P8P67 LE

Intel i5 - 2500k

Corsair XMS3 1600MHz 8GB Vengeance

Geforce GTX560Ti

 

Jeg tror prosessoren holder en stund til, og har egentlig veldig lite lyst til å bruke penger på et nytt hovedkort. Jeg trenger vel heller ikke mer ram? Er heller ikke spesielt god til å skru på pcer, så prøver å oppgradere det jeg kan nå uten å måtte skru for mye..

 

Så jeg lurte på om noen kunne anbefale et skjermkort og en ssd som vil forbedre ytelsen på pcen min? Budsjett er jeg ikke helt sikker på, siden jeg ikke vet hvor mye jeg bør bruke, men tenker vel noe rundt 3-4k. Jeg må vel kanskje skaffe meg ny psu også i så fall? Den jeg har nå er på 500W.

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du klarer deg med 256 GB SSD trenger du ikke å bruke noe mer enn en tusenlapp der. F.eks Crucial MX100 256 GB. Denne har også OK pris på 512 GB, men da må du likevel nesten doble prisen.

 

Hvis du er bekymret for at strømforsyningen ikke skal holde, så er det en ganske grei løsning å gå for et kort som bruker omtrent like mye strøm som i dag. Et AMD Radeon R9 280X bruker omtrent like mye strøm og yter minst dobbelt så bra. Jeg vil påstå at det er en veldig god oppgradering. Disse får du for ca. 2300 kr og oppover, avhengig av kjøleløsning.

 

Så totalt sett ender du på en plass mellom 3300 og 4000 kr. :-)

 

Nå har jeg ikke fulgt så nøye med på når neste generasjon Radeon GPUer kommer, altså R9 300-serien. Det kan være at den ikke er så mange månedene unna. Men en oppgradering til R9 280X vil uansett være god i mine øyne.

Lenke til kommentar

Takker for tips :)

 

Det jeg tenkte angående HD var å kjøpe en SSD i tillegg til den HD jeg har, for da å bruke SSD til det jeg ønsker å speede opp, og bruke den andre HD til lagring. Da holder det kanskje ikke med nåværende strømforsyning?

 

Kanskje jeg bare skal gå for en ny strømforsyning også. Så vanskelig kan det vel ikke være å skifte, selv for en noob som meg? Det skjermkortet du linket til har de jo feks ikke lengre på komplett, så en ny strømforsyning ville kanskje gjort ting lettere.

Lenke til kommentar

Hvor de fleste skjermkort krever kun minste: på 500-550 watt ca ;) Så lenge den ikke er eldegammel noe den ikke er, så er det ikke noe vits og bytte til ny psu. Men ser nå at enkelte kort har forkjellig strøm watt påkrevd

 

Edit: Vent litt jo ny psu hadde nok ikke vært så dumt, my bad ;) Da tenker jeg på det skjermkortet du kikka etter og som ble linka litt under her.

Du har eks gtx 970 og de fleste krever uansett rundt 500 watt strøm...

Endret av Heinza7
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte angående HD var å kjøpe en SSD i tillegg til den HD jeg har, for da å bruke SSD til det jeg ønsker å speede opp, og bruke den andre HD til lagring. Da holder det kanskje ikke med nåværende strømforsyning?

En SSD bruker veldig lite strøm, så det er ikke noe problem å bruke den i tillegg til HDD på den strømforsyningen du har i dag.

 

Kanskje jeg bare skal gå for en ny strømforsyning også. Så vanskelig kan det vel ikke være å skifte, selv for en noob som meg? Det skjermkortet du linket til har de jo feks ikke lengre på komplett, så en ny strømforsyning ville kanskje gjort ting lettere.

Komplett har fremdeles R9 280X inne. https://www.komplett.no/sapphire-radeon-tri-x-r9-280x-3gb-oc/822445
Lenke til kommentar

Hmm, søkte på det skjermkortet og fant link til komplett hvor det sto at "denne varen finnes ikke lenger i vårt sortiment", men ser nå at det var fra Asus. Så da er jeg med :) Men det er jo noen skjermkort hvor det står 750 W som systemkrav, blant annet R9 280X som du linket til endrebjo.

 

Men ja, det optimale ville vært om jeg slapp ny psu, slik at jeg kan bruke de pengene på skjermkortet istendenfor.

Lenke til kommentar

Jeg tok jo forbehold om at det var ytterst få, men på noen skjermkort så står det jo 600-700W også og det er mer usannsynelig, men de mener vel hva ett helt system kan teoretisk sett trekke regner jeg med.

 

Uansett, min 2500k med HD7970, uten overklokk riktig nok, trakk ca 350W ifra kontakta under ett benchmark run, så har man jo diverse feilmarginer etc, så si 400W, er ikke akkurat mye det heller.

Med overklokk blir det mer, men det testa jeg ikke.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Da har jeg fått de svarene jeg ønsker, så takk for hjelpen folkens. Setter pris på det :) På nyåret blir det SSD og nytt skjermkort.

 

Forresten, dette er kanskje ikke plassen å spørre, men prøver likevel. Når jeg nå skal ha et par nye komponenter så tenkte jeg å renske ut litt støv i samme slengen. Hva er beste måten å gjøre det på? Snakker da om fint støv på CPU vifte og div kort. Har ikke tilgang til trykkluft eller noe sånt. Er det bare q-tip som er løsningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...