Gå til innhold

skattekort og frikort


Anbefalte innlegg

Hei jeg har et spørsmål om frikort og skattekort!

Har aldri skjønt helt dette. Hvis jeg bestiller skattekort etter at frikortet mitt er brukt opp, da skal jeg kun skatte det som er gått over frikortet? Men er %-en da på rundt 20 % eller blir det da 50 %? Men hvis den er 50 % er det jo ikke vits i engang å bestille skattekort for da blir man jo automatisk trukket 50% hvis man ikke har bestillt skattekort etter at frikortet er brukt opp?
For flere sier jeg bare bør bestille skattekort for 2015 i og med at jeg også skal ha friår. Men er det ikke lurest å bestille først frikort og når det er brukt opp bestiller jeg skattekort? Men har aldri skjønt hvorfor noen sier man bør bestille skattekort med det samme hvis du VET du går over grensen. Er det ikke lurest først å tjene 50.000 kr «gratis» uten å skatte,(dette er jo fullt dine penger, er jo FRi) deretter skatte det resterende etter 50.000? For hvis jeg gjør det slik kan jeg vel ikke få baksmell? For da følger jeg jo reglene , gjør jeg ikke?
Men jeg har hørt man også får en lavere % i skatting hvis man først bare bestiller skattekort med det samme. Men hva med de 50.000 du har krav på «gratis» uten at de skal skattes? Skjønner ikke hvorfor dette skal påvirke %-en når du bestiller skattekortet evt etter frikortet?
Først frikort og deretter bestille skattekort når frikortet nærmer seg slutten, smart eller ikke?
Tusen takk for svar isåfall :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min arbeidsgiver påsto en gang at man ikke skulle kunne utnytte dette "smutthullet" og hvis man gikk over frikortet måtte man skatte for hele inntekten gjennom året. Jeg opplevde kun å få tabelltrekk, skatten var noe høy men helt akseptabelt (ca 15-20% tror jeg) , måtte betale 350 tilbake på sommeren. Har også hørt noen si at alle har rett på 40000 skattefritt og deretter må skatte. Altså er det litt delte meninger virker det som.

Mitt tips er å skaffe deg vanlig skattekort, prosenten er veldig lav og du merker egentlig ikke så mye til det. I tillegg slipper du å bekymre deg for å gå over.

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Om du tjener 50001 kroner, så skal du skattlegges for hele beløpet, ikke bare den ene krona som er over 50000. Det er med andre ord ikke slik at du først kan tjene 50000 skattefritt, for så å betale skatt kun av det du tjener over dette beløpet.

Derfor er det like greit å ordne med skattekort for det beløpet du forventer å tjene i løpet av året med en gang. Da slipper du nemlig unna med en lavere skattesats enn om du først har frikort og så får ordinært skattekort. (I det siste tilfellet vil du jo måtte skatte ekstra for å dekke inn skattetrekket av de første 50000 kronene som ikke ble skattlagt)

Lenke til kommentar

Om du bestiller frikort eller vanlig skattekort spiller ingen rolle. Det er inntektsåret 2015 som er gjeldene, fra 01.01.15 til nyttårsaften.

Fordelen med frikort først er at du får mer penger å rutte med første månedene, men du vil straffes med høyere skatteprosent når du passerer fri-grensa.

For 2014 var det slik at man skal betale 2600kr i skatt dersom man tjener 50'000, som blir en skattesats på 5,2%

Tjener man 100'000 blir totalskatten for året 10'500, som blir 10,4% skattesats. Den stiger progressivt i takt med inntekt. Har du 600'000 i inntekt blir skattesatsen på over 30%.

 

Det vil for de fleste være en fordel med jevn skattebelastning hele året, så min anbefaling er å skaffe vanlig skattekort med én gang. Det finnes ikke noen smutthull du kan spare masse skatt på...

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...