Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe på trevegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veit du kvar støyen kjem ifrå?

På trevegger kan det lett bli problemer med vibrasjon, men det er fleire ting som kan være kilde til støy.

 

Det kan være fornuftig å teste litt ved å sjå om lyden endrer seg dersom du trykker/holder/drar litt forsikrig på både ute og innedelen. Når du finner støykilda så er det også lettare å finne ut kva ein kan gjere for å dempe støyen.

Lenke til kommentar

Min forrige utedel var festet på trevegg, den jeg har nå er festet på muren. Støy er det uansett, men dersom den er festet på trevegg kan det gi resonans i veggens konstruksjon. Mulig dette varierer med type kompressor og annet, men jeg merket ikke stor forskjell hos meg med de ulike montasjene. Dersom det har betydning: Den gamle (trevegg) var Panasonic, den nye (mur) er Toshiba.

Lenke til kommentar

Hvis utedelen skal plasseres på trevegg, noe som overhode ikke er anbefalt, bør det iallefall være et stativ som er beregnet for trevegg og ikke slik vanlige veggkonsoller som skal på mur. Da kan du få veldig til vibrasjonsstøy i huset/leiligheten.

Det beste er å få den på mur eller på et stativ på bakken. Men det kan fort bli dyrt om rørene ikke strekker til.

Utedelen min står plassert rett uttafor stuevinduet, ca. 1 meter fra der vi sitter i soffaen, og jeg hører ikke den i det hele tatt. Den monterte jeg på et gulvstativ på terrassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...