Gå til innhold

VB script for cmd med elevated rights og nedlastning av win update


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Utfordring.

 

Lage ett script som i sin helhet kjører cmd med elevated rights og kjører en winupdate job der det skal bekreftes installering.

 

Alt skal skje uten at brukere ser hva som skjer og kun evt får opp en "nå må du restarte maskinen".

 

 

So Far : Se vedlegg.

 

Henger på cmd med elevated rights og sendkeys til å sende en Y :)

 

line 1-20

line 118

 

Noen forslag ?

 

 

PS. Ikke mine script :) Har modifisert dem for å se om de kan møte mitt behov.

 

 

Renamet til .txt -> rename til .vbs

 

 

winupdate_elevated.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet dessverre ikke mye om VB, men prøver å svare på noe likevel.

 

Så vidt jeg forstår henger den ikke på SendKeys, men på Readline. Det er fordi Readline «blokkerer» inntil brukeren har skrevet noe inn og trykket Enter... Eller tar jeg feil, og at SendKeys på linje 118 er ment til noe helt annet, og ikke fungerer som forventet?

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Jeg vet dessverre ikke mye om VB, men prøver å svare på noe likevel.

 

Så vidt jeg forstår henger den ikke på SendKeys, men på Readline. Det er fordi Readline «blokkerer» inntil brukeren har skrevet noe inn og trykket Enter... Eller tar jeg feil, og at SendKeys på linje 118 er ment til noe helt annet, og ikke fungerer som forventet?

Hei,

 

Takker for alle innspill da jeg ikke kan så mye om vb enda :)

 

SendKeys skal brukes til å sende Y for å starte installasjon.

Vet du hvordan jeg kan gå rundt denne problemstillingen ? *Jeg trenger ingen prompt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takker for alle innspill da jeg ikke kan så mye om vb enda :)

 

SendKeys skal brukes til å sende Y for å starte installasjon.

Vet du hvordan jeg kan gå rundt denne problemstillingen ? *Jeg trenger ingen prompt.

 

Det er sjeldent en god idé å emulere tastetrykk, fordi det kan være avhengig av språkvalg i et program eller i Windows, valg av «locale», og tidsberegning er også viktig. Noe bedre enn å emulere tastetrykk, er å sende meldinger (WM_KEYDOWN, WM_CHAR, WM_KEYUP, osv) med SendMessage/PostMessage (se etter tilsvarende til VB).

 

Er det selve installasjonsprogrammet du vil sende "Y" til, eller er det UAC-dialogboksen?

 

Hvis det er installasjonsprogrammet, anbefaler jeg metoden jeg nevnte over, med mindre du kan automatisere installasjonen via kommandolinja.

 

Er det UAC, blir det plutselig vanskeligere, fordi du ikke bare kan manipulere UAC-dialogboksen; den er på et separat skrivebord, og ingen andre prosesser kan manipulere vinduer på et annet skrivebord. I dette tilfellet, start heller ditt skript som administrator, så skal prosessene skriptet starter også starte med «elevation».

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...