Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

20åring sammen med 15åring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Mer seriøst vil jeg hatt ganske mye imot det forholdet. For det første har mannen på 20 barn fra før, og hun jenta på 15 er knapt moden nok til å ha sex. Sex dreier seg om langt mer enn hvor ting skal dyttes inn, og veldig mange 15-åringer er ikke i stand til å tenke på mer enn selve knullet. De styres nesten utelukkende av hormoner. En mann på 20 er langt mer moden og vet hva som foregår, og er i stand til å ta konsekvensene.

 

En 15 åring er fult ut moden for sex. Jeg var selv forlovet som 15 åring for første gang. Mennesker legger veldig mye mer en hva det faktisk er i sex, det er riktig. Men, egentlig er det ikke så mye mer. Selv om vi liker og snakke om det vi kaller følelser. Alt skal være så følsomt i disse dager.

 

moden for sex? Helt klart, det er jo 99% av det de tenker på. Moden for å ta konsekvenser som graviditet, kjønnssykdommer osv? Ikke i nærheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

moden for sex? Helt klart, det er jo 99% av det de tenker på. Moden for å ta konsekvenser som graviditet, kjønnssykdommer osv? Ikke i nærheten.

Helt enig med deg i det. Nå er heller ikke en 16 åring moden for og få barn, man kan også stille spørsmål om de fleste 20 åringer er det. Derfor er ikke modenhet for barn noe argument om den seksuelle lavalder.

 

 

Enig med Schreiber. Det handler jo ikke hovedsakelig om fysiologisk modenhet, men psykologisk. Barn er jo nevrologisk og fysiologisk kapable til å kjøre bil f.eks :p

Skal man dra inn det psykologiske (selv om det egentlig ikke sier noe) så kan man stille spørsmål om alle. Det er individuelt og få barn. Noen er klare når de er 18, mens andre ikke er klare når de er 40. Derfor ikke noe argument.

Barn og bilkjøring. Når tenkte du barn kan kjøre bil? Det handler først og fremst om utvikling og forståelse.

Edit: dobbelpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

En 15 åring er fult ut moden for sex. Jeg var selv forlovet som 15 åring for første gang. Mennesker legger veldig mye mer en hva det faktisk er i sex, det er riktig. Men, egentlig er det ikke så mye mer. Selv om vi liker og snakke om det vi kaller følelser. Alt skal være så følsomt i disse dager.

 

 

Med mindre du er gift med denne personen nå, så tror jeg ikke du skal legge så mye vekt på at du var forlovet @ 15 år. Det er gjerne noe jeg ville unngått å nevne om du skal snakke varmt om modenheten til den jevne 15-åring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ikke alle som er i en sekt som tydeligvis utøver slikt. Populært også blandt ISIL soldater har jeg hørt.

Ikke godt og få helt tak i hva du mener. De fleste unge mennesker på 13-14 år kan fint ha sex og det er flere land som har grense ned mot 14. Det er heldigvis ikke slik at alt vi her i Norge gjør er det mest riktige. Selv om vi er en liten arrogant gjeng på usle 5 millioner og tror vi vet og kan alt.

 

 

 

Med mindre du er gift med denne personen nå, så tror jeg ikke du skal legge så mye vekt på at du var forlovet @ 15 år. Det er gjerne noe jeg ville unngått å nevne om du skal snakke varmt om modenheten til den jevne 15-åring.

Det er mange forlovelser siden jeg var sammen med henne. Jeg snakker av egne erfaringer og det er viktig. Den jevne 15 åring er nok langt mer moden til sex en hva vi voksne liker og tro. Jeg har selv ei datter på 15. Så innsikt i dagens unge vil jeg påstå jeg har.

Edit: dobbelpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Bortsett fra en idiotisk regel her i Norge som sier at et menneske på 15 år ikke kan ha sex. Moralismen i landet er sterk dessverre. Ei jente på 15 er fult i stand til å nyte et forhold med en på 20.

I praksis hindrer kun loven om seksuell lavalder at personer under 16 kan ha seksuelt samvær med personer over 16. Dersom begge er over, eller begge er under er det ingen problem.
Lenke til kommentar

Det er mange forlovelser siden jeg var sammen med henne. Jeg snakker av egne erfaringer og det er viktig. Den jevne 15 åring er nok langt mer moden til sex en hva vi voksne liker og tro. Jeg har selv ei datter på 15. Så innsikt i dagens unge vil jeg påstå jeg har.

 

Personlig mener jeg "mange forlovelser" ikke akkurat er noe å skryte av. Det viser bare at du har lett får å bli forlovet, men aner ikke helt hva du begir det ut på. Å bli forlovet (og senere gift) er noe mange flere burde ta langt mer alvorlig. Dette er noe som skal vare i mange, mange år, og viser at den utkårede betyr noe helt spesielt for deg. Alle kan bli sammen med noen i en kort stund, men går du til steget og forlover deg burde det absolutt bety noe annet enn en fin ring på fingeren.

 

Og når det gjelder 15-åringer og sex tror jeg ikke helt du forsto hva jeg mente. Alle 15-åring er moden for sex. På den alderen styres man av hormoner, så det er slettes ikke uvanlig å tenke på sex stort sett hele tiden. Dette gjelder både gutter og jenter, selv om mange ikke liker å tro at jenter også tenker på sex. Alt dreier seg om sex da. Men hvor mange sprengkåte tenåringer er det som tenker over hva de faktisk driver på med? Hadde datteren din blitt gravid nå, hvordan ville hun ha reagert? Tror du hun ville ha tenkt nøye gjennom saken før hun hadde sex, tatt graviditeten med stor ro, snaskket gjennom dette med barnefaren og planlagt fremtiden sammen med ham? Neppe. Mest sannsynlig ville hun ha fått panikk, barnefaren ville ha stukket av og fremtiden hennes ville vært ødelagt. Med andre ord er en 15-åring ikke moden for sex. De er modne for selve handlinge, men det er alt.

 

Noen nevner biler lengre oppe der, så vi kan jo ta det som et annet eksempel. Personlig mener jeg alt av bøter burde vært minst femdoblet når man er under 25 og/eller har hatt lappen i under etter år. Deretter kunne bøtene ha blitt redusert en femtedel hvert år etter det, så fremt man ikke har hatt noen ulykker eller fått noen bøter. Hadde du vanligvis fått 1.000kr i fartsbot ville en som nylig har fått lappen og/eller er under 25 fått 5.000kr i den samme fartsboen. Hadde han klart et helt år uten bøter ville fartsboten ha vært redusert til 4.000kr, og så videre. Dermed ville unge og nye sjåfører ha blitt tvunget til å ta det med ro, og faktisk tenker mer over hva de driver med i trafikken. Saken er ganske enkelt at folk mellom 18 og 25 forårsaker langt, LANGT flere ulykker enn folk over 25 som har hatt lappen en stund. Da kan man jo diskutere hvor moden en ny, ung sjåfør er i trafikken. Mange klarer seg helt fint, men de ville uansett ikke fått noen bøter, så hvor store bøtene er har ingen betydning. Men de 18-årige idiotene som tror de vil leve evig, tror de har full kontroll i 150km/t på en smal grusvei med dårlig sikt og gir faen i sikkerhetsbelte ville ha blitt tvunget til å bli modne mye raskere. Alle ville ha tjent på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Personlig mener jeg "mange forlovelser" ikke akkurat er noe å skryte av.

Og der er vi vel enig også. Ingen som jeg har sett skryter av det. Prøv til neste gang og se forskjellen mellom skryt og info.

 

 

Og når det gjelder 15-åringer og sex tror jeg ikke helt du forsto hva jeg mente. Alle 15-åring er moden for sex. På den alderen styres man av hormoner, så det er slettes ikke uvanlig å tenke på sex stort sett hele tiden. Dette gjelder både gutter og jenter, selv om mange ikke liker å tro at jenter også tenker på sex. Alt dreier seg om sex da. Men hvor mange sprengkåte tenåringer er det som tenker over hva de faktisk driver på med? Hadde datteren din blitt gravid nå, hvordan ville hun ha reagert? Tror du hun ville ha tenkt nøye gjennom saken før hun hadde sex, tatt graviditeten med stor ro, snaskket gjennom dette med barnefaren og planlagt fremtiden sammen med ham? Neppe. Mest sannsynlig ville hun ha fått panikk, barnefaren ville ha stukket av og fremtiden hennes ville vært ødelagt. Med andre ord er en 15-åring ikke moden for sex. De er modne for selve handlinge, men det er alt.

Ser ut som mange som ikke helt forstår i denne tråden. En 30 åring trenger ikke å ha tenkt over graviditet, eller er klar. Det er faktisk ikke det som diskuteres og det er ikke derfor vi har en grense for når man kan ha sex. En 16 åring er ikke mer klar en hva en 15 åring er for barn, sykdommer osv. Forsøk og tenk deg hvorfor vi har en grense.

 

 

I praksis hindrer kun loven om seksuell lavalder at personer under 16 kan ha seksuelt samvær med personer over 16. Dersom begge er over, eller begge er under er det ingen problem.

Helt korrekt.

 

 

Bra for deg du vet mye om sexlivet til barn på 13 da, er nok noen i blå uniform som snart ringer på døra di.

Og problemet ditt er? Forsøk neste gang og delta i diskusjoner, fremfor og kaste ut tøv.

 

Edit: slått sammen firedobbel post

 

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

I praksis hindrer kun loven om seksuell lavalder at personer under 16 kan ha seksuelt samvær med personer over 16. Dersom begge er over, eller begge er under er det ingen problem.

 

 

Man kan også nevne at det er lovlig å ha sex med dem under seksuell lavalder så lenge man er jevnbyrdige i alder og utvikling. En 16-åring kan altså trygt ha sex med sin kjæreste på 15 år. Skal man bli dømt for å ha sex med en 15-åring, må man være eldre enn 16 år og/eller forholdet må bære preg av utnyttelse. 15-åringen, derimot, vil aldri straffes for å ha sex med en eldre person.

 

Loven er der for å beskytte barns seksualitet, ikke for å hindre den. Det nevnes også litt lenger opp at mennesker modnes i forskjellig tempo og det er riktig, men det er likevel en sammenheng mellom alder og modenhet som man ikke kan neglisjere. Det er kanskje ikke riktig at alle 17-åringer skal holdes ute fra enkelte kinovisninger eller nektes å kjøpe øl, men vi har aldersgrenser fordi alderen er én indikator på hva mennesker bør eller ikke bør gjøre.

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar

Jeg er selv 17 og holdt på med en som er 20 (begynte når jeg var 16 og han 19).
Har ei veninne som hooket opp med en som var 6 år eldre (Hun 16, han 22).

Selv ser jeg ingen problem i dette... Jenter modnes som regel fortere enn gutter og foretrekker derfor de som er eldre. Noen jenter er for modne for gutter på samme alder, og de foretrekker derfor yngre.

Lenke til kommentar

Loven er der for å beskytte barns seksualitet, ikke for å hindre den. Det nevnes også litt lenger opp at mennesker modnes i forskjellig tempo og det er riktig, men det er likevel en sammenheng mellom alder og modenhet som man ikke kan neglisjere. Det er kanskje ikke riktig at alle 17-åringer skal holdes ute fra enkelte kinovisninger eller nektes å kjøpe øl, men vi har aldersgrenser fordi alderen er én indikator på hva mennesker bør eller ikke bør gjøre.

 

Loven er der for å beskytte barn, det er helt riktig og det er bra. Men man er ikke barn når man er 14-15 år. Da er man tenåring og de er veldig ulike i forhold til modenhet. En 15 åring vet langt mer en hva vi voksne liker og hva vi tror. Mange voksne glemmer fort hvordan de selv fungerte i den alderen.

 

Lover som regulerer hva vi mennesker skal gjøre eller ikke gjøre, er problematisk for en liberalist. At vi regulerer barn er greit for de fleste. Men og nekte en 14-15 åring kjærlighet med en 17 åring, det bør ikke aksepteres. Det for være grenser for hvor inngripende staten skal være for det frie individ.

Endret av Tvillingsjel
Mye luft i quote
Lenke til kommentar
Loven er der for å beskytte barn, det er helt riktig og det er bra. Men man er ikke barn når man er 14-15 år. Da er man tenåring og de er veldig ulike i forhold til modenhet. En 15 åring vet langt mer en hva vi voksne liker og hva vi tror. Mange voksne glemmer fort hvordan de selv fungerte i den alderen.

 

Lover som regulerer hva vi mennesker skal gjøre eller ikke gjøre, er problematisk for en liberalist. At vi regulerer barn er greit for de fleste. Men og nekte en 14-15 åring kjærlighet med en 17 åring, det bør ikke aksepteres. Det for være grenser for hvor inngripende staten skal være for det frie individ.

Loven er grei. Den hindrer overgrep, i alle fall på papiret. Må en anmeldelse til for å sette en stopper for kjærlighet mellom en på, ie 15 og 17. Dersom forholdet er sundt vil vel hverken jenta, foreldre, eller andre gripe inn. Problemer kan fort oppstå dersom forholdet går åt skogen, men er vel noe med samtykke forhold osv - mao omstendighetene rundt seksualiteten - som også spiller inn, utover regelen rundt seksuell lavalder? Dette får evt jurister svare på...

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar

 

Loven er grei. Den hindrer overgrep, i alle fall på papiret. Må en anmeldelse til for å sette en stopper for kjærlighet mellom en på, ie 15 og 17. Dersom forholdet er sundt vil vel hverken jenta, foreldre, eller andre gripe inn. Problemer kan fort oppstå dersom forholdet går åt skogen, men er vel noe med samtykke forhold osv - mao omstendighetene rundt seksualiteten - som også spiller inn, utover regelen rundt seksuell lavalder? Dette får evt jurister svare på...

 

En lov hindrer på ingen måte kriminalitet. Det er også slik at om en kvinne på 30 har sex med en gutt på 15, så må det anmeldes. Hvordan skulle det ellers bli oppdaget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...