Gå til innhold

Nikon D5200 18-105mm eller Canon EOS 700D 18-135mm


Anbefalte innlegg

Tar dette opp her da valget mellom disse to er vanskelig og ønsker andre sine innspill da jeg helt sikkert ikke har tenkt på alt.

 

Har "klådd på" begge modellene og finner D5200 noe plastikk-aktig og et par av knappene ligger litt i veien for tommel i grepet bak på kamera. Hva grep angår synes jeg Canon ligger mye bedre i hånden og at den virker noe mer solid.

 

Canon virker som et opplagt valg, men vil disse forskjellene oppveie for pris? Er Nikon sine "ulemper for meg" noe man venner seg til? Vanskelig å si .....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Har "klådd på" begge modellene og finner D5200 noe plastikk-aktig og et par av knappene ligger litt i veien for tommel i grepet bak på kamera. Hva grep angår synes jeg Canon ligger mye bedre i hånden og at den virker noe mer solid.

 

....

...og der har du grunnlaget for beslutningen din. Syns du Canon er bedre i hånda, så kjøper du Canon. Svært enkelt.

 

Mitt valg havnet på Nikon for mange, mange år siden av samme årsak. Men det er dine hender, ikke mine, som skal holde i kamera. Da må det bli Canon for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

18-135 objektivet bra til alt men er ikke suverent til noe.

 

En god ide er å starte med det og så legge til et eller flere mer spesialiserte objektiver etterhvert som du finner ut hva du synes er mest spennende å jobbe med.

 

Foruten mer zoom er vel denne noe bedre enn standard 18-55 kit-objektiv som pleier å følge med? Tenker på bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

18-55 og 18-135 har omtrent samme bildekvalitet for våre øyne på pc skjermen. Jeg har begge uten STM.

18-135 er såpass lang at den ødelegger for bruk av intern blits, da det blir skygge. Det er et godt objektiv å begynne med vil jeg si. Den er behagelig å zoome og holde i, samt lett å bære med som alt i ett objektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

18-135 objektivet bra til alt men er ikke suverent til noe.

 

En god ide er å starte med det og så legge til et eller flere mer spesialiserte objektiver etterhvert som du finner ut hva du synes er mest spennende å jobbe med.

 

Foruten mer zoom er vel denne noe bedre enn standard 18-55 kit-objektiv som pleier å følge med? Tenker på bildekvaliteten.

 

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS er veldig skarpt og fint men byggekvaliteten er dårlig. Tidligere 18-55 objektiver var tildels elendige på begge områder.

 

Så hvis du får en god kopi av at moderne 18-55 så er nok ikke 18-135 noe bedre i det zoom området de har til felles men den kjipe plastfølelsen er ikke like stor.

 

Personlig ville jeg startet med 18-55 som man får stort sett gratis med kameraet også heller kjøpt flere bedre objektiver senere.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Stort sett enig med andre kommentarer her, en ny 18-55 med IS er nok minst like bra optisk som 18-135, men 18-135 er et hakk over på byggekvalitet. Ellers er fordelen med 18-55 prisen (gitt at det er et bra pakketilbud) og at du får en mindre og lettere kombinasjon.

 

Fordelen til 18-135 er primært zoomområde, og så spørs det om 18-135 er nok zoom hvis du synes 18-55 er for lite. Jeg synes 18-135 er et veldig anvendelig zoomområde som dekker veldig mange situasjoner. Det det ikke dekker er dyr/fugler så hvis det er et interesseområde må du enten ha et ekstra objektiv eller satse på et av superzoomobjektivene til Tamron eller Sigma som går fra 16/18-300mm (for de heftigste variantene). Da får du imidlertid et veldig stort standardobjektiv og optisk ytelse er dårligere enn du får med to separate objektiv.

Lenke til kommentar

Uten å ha finlest tester av de nevnte objektivene er det på generell basis ofte sånn at mye zoom går mye ut over optiske egenskaper, mens lite zoom går lite ut over optiske egenskaper. Zoom-mengde er et kompromiss mot andre egenskaper.

 

Ser du på prisene til 700D uten objektiv, 700D med 18-55III og 700D med 18-55IS STM så ser du at det ikke er noe å spare på å kjøpe kameraet uten objektiv. Kjøp derfor med selv om du ikke trenger objektivet. Særlig IS STM-varianten burde være salgbar for 500-700 kr. Det kan du putte inn i budsjettet for et annet objektiv. For tida har Scandinavian Photo salg på Sigma 17-50mm f/2,8 EX OS til 1995 kr. Det er betydelig bedre optisk og spesifikasjonsmessig enn de to kit-objektivene. Området fra rundt 50mm og oppover kan du dekke med for eksempel en Tamron 70-300 f/4-5,6 Di VC USD (gapet mellom 50 og 70 dekker du enkelt med lett beskjæring av bildene tatt på 50mm).

 

Enten en sånn løsning med objektivbytter eller akseptere litt dårligere optisk kvalitet mot at du får 16-300mm i ett og samme objektiv. Et par andre ulemper er størrelse, vekt og pris.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har ennå ikke handlet, men har et spørsmål. Ser på NetonNet at de har en nordisk utgave og en europeisk utgave. Hva er forskjell på disse utenom pris og at den europeiske modellen kun har engelsk manual?

Ofte er disse "europeiske" utgavene importert utenom autoriserte importører og garantispørsmål vil de da ikke behandle så selger må ordne reparasjoner på en annen måte.

Ulempen er hvis selger legger ned bedriften før garanti/reklamasjonstiden er utløpt, og du vil sannsynligvis ikke få hjelp av autorisert importør.

Lenke til kommentar

 

Har ennå ikke handlet, men har et spørsmål. Ser på NetonNet at de har en nordisk utgave og en europeisk utgave. Hva er forskjell på disse utenom pris og at den europeiske modellen kun har engelsk manual?

Ofte er disse "europeiske" utgavene importert utenom autoriserte importører og garantispørsmål vil de da ikke behandle så selger må ordne reparasjoner på en annen måte.

Ulempen er hvis selger legger ned bedriften før garanti/reklamasjonstiden er utløpt, og du vil sannsynligvis ikke få hjelp av autorisert importør.

 

Det stemmer at europeiske modeller som oftest ikke er kjøpt via skandinaviske distributører, men det hender at en distributør skaffer europeiske modeller også.

 

Når det gjelder garanti har man samme rettigheter som med alt annet man kjøper i Norge. Dette kan som du nevnte by på et problem/utfordring om butikken man har handlet hos går konkurs. Men jeg tror ikke man skal bekymre seg for konkurs om man handler hos butikker som NetOnNet, Komplett, Elkjøp osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...