Jump to content
Sign in to follow this  
Marieks

Egenmelding ved lav stillingsprosent

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en helgestilling på 13 %, har jobbet der i snart 1,5 år.

Jeg lurte på om man har krav på lønn ved sykdom, og innlevert egenmelding, når man har så lav stillingsprosent?

Har lett rundt på nettet, men klarer ikke å finne noe konkret på dette.

Om noen vet noe og har noe gode linker ville jeg virkelig satt pris på det.

Hilsen Marie

Folketrygdlovens bestemmelser stiller krav om at du sykemeldingstidspunktet skal ha en inntekt som tilsvarer minst halvparten av grunnbeløpet per år, det vil si 44 185 kr, se folketrygdloven § 8-3 annet ledd. Det kan være du ikke tilfredsstiller dette kravet. Tilfredsstiller du ikke dette kravet vil du bare få sykepenger i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet ditt.

Du får ikke den samme lønnen som du ville ha hatt hvis du hadde jobbet. Du får en lønn regnet ut fra hva du tjente den siste perioden før du ble syk. Hvilken periode som tas med kommer an på om du har en fast stillingsprosent, eller om du jobber timebasert.

• Like 1

Ja fra 8-3, sitat:

Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger (sykepengegrunnlaget, se § 8-10) utgjør minst 50 prosent av grunnbeløpet. Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden, se §§ 8-18 og 8-19

(Men det var nå bare flaks for min del for jeg hadde glemt hele 8-3.)