Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pettern29

Anbefalte innlegg

Hei.

I firmaet jeg jobber er firmabilene i veldig dårlig forfatning. Alle stopper når de føler det for godt å stoppe. Plutselig har man ikke bremser, så faller eksospotten av, lysene slutter å virke... osv...osv. Vinterdekkene på samtlige biler er nedslitte. Sjefen vil ikke koste på reparasjoner, da han mener det blir altfor dyrt for firmaet. Noen som har god innsikt i lover og regler her? Jeg tenker arbeidsmiljøloven burde gjelde her. Noen som kan referere til en paragraf eller noe konkret om hva som gjelder her?

 

Takker på forhånd for alle tips og svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med arbeidsmiljølova er at den er veldig generell.

 

§ 4-1.Generelle krav til arbeidsmiljøet
(1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standarden for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet.
[...]

Dersom bilparken er i så dårlig forfattning at det utgjer ein fare for deres fysiske helse så er dette eit brudd på § 4-1, men det er litt vanskelig å slå i bordet med den sidan firmabil ikkje er nemnt i lova.

 

 

Du/dere må nesten bestemme dere for korleis du skal gå fram her.
Ein måte kan være å nekte å bruke bilane då det er du som fører som er ansvarlig for at kjøyretøyet er i forvarlig stand før kjøyringa starter. Så om bilane er i dårlig stand så er det du som sjåfør som får bota, mister lappen eller får regress frå forsikringsselskapet.
Dersom du nekter å bruke firmabilen så må du være oppmerksom på at arbeidsgiver kan svare med å permitere deg sidan han/ho då ikkje lenger har jobb til deg.

 

Du kan sjølvsagt varsle arbeidstilsynet og be om at det blir gjennomført eit tilsyn, men det er nok fornuftig å prøve å ordne dette direkte med sjefen ein gong til.

Ein god start vil være å få ein sertifisert mekaniker, alternativt biltilsynet til å vurdere den faktiske tilstanden til fimabilen.

Om du som lekmann påstår at bilen er i dårlig forfattning, og sjefen som lekmann påstår at bilen er i grei stand så er det greit å få ein kompetent person til å vurdere det.

Lenke til kommentar

Ta det med verneombudet/HMS-ansvarlig i bedriften. Det første som jeg tenker på er følgende:

 

§ 2-3.Arbeidstakers medvirkningsplikt

(1) Arbeidstaker skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Arbeidstaker skal delta i det organiserte verne- og miljøarbeidet i virksomheten og skal aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø.

§ 2-4.Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten

(1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten

§ 2-5.Vern mot gjengjeldelse ved varsling

(1) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2-4 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Om der er mangler ved bilene som gjør de trafikkfarlige så nekt å kjør de.

Dette er faktisk viktig. Husk her at det er fører (ikke eier) som er ansvarlig ved eventuelle uhell som følge av kjøretøy i trafikkfarlig stand. I værste fall kan fører bli tiltalt for uaksomt drap (nedslitte dekk, ikke fungerende bremser, etc). Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er heller ikkje gitt at den HMS-ansvarlige har den nødvendige kompetansen til å sjølv bestemme om bilen er trafikksikker eller ikkje.

 

Ein HMS-ansvarlig på ei bedrift kan ikkje berre bestemme at dei ansatte f.eks kan jobbe med asbestplater iført munnbind om den HMS-ansvarlige ikkje har den nødvendige fagkunnskapen eller kan vise til ei lov/forskrift som tilseier at dette er tilstrekkelig med verneutstyr.

 

 

Dersom situasjonen er såpass fastlåst at det er deg mot både arbeidsgiver og HMS-ansvarlig så vil det nok ikkje være nokon grunn til å ikkje innvolvere arbeidstilsynet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva hvis det er hverken verneombud eller HMS-ansvarlig? De stillingene er stort sett forbeholdt store bedrifter.

Har bedriften mer enn 10 ansatte så er de pliktige til å ha HMS-ansvarlig

 

Uavhengig av størrelse, skal arbeidsgiver gjennomføre HMS-kurs og sørge for at arbeidsmiljøloven følges. I mindre virksomheter ivaretas dette typisk av daglig leder. Virksomheter med over 50 ansatte skal ha arbeidsmiljøutvalg, der både arbeidsgiver og de ansatte er representert. Du tenker trolig på verneombud, som er noe alle virksomheter i utgangspunktet skal ha – men er man under 10 ansatte kan det gjøres unntak. Verneombud velges av de ansatte, og representerer de ansatte i gjennomføringen av HMS-arbeidet, og må derfor ikke forveksles med arbeidsgivers HMS-ansvar.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Verneombudet gjennomfører 50 timerskurset i HMS. Derfor brukte jeg ordet HMS-ansvarlig. Arbeidsmiljøloven henviser til verneombud. Kurset omhandler HMS. HMS-ansvaret er alltid arbeidsgiver (som du korrekt sier ofte daglig leder) sitt, som også skal ha gjennomført dette kurset. Jeg har selv hatt rollen som verneombud, og ble i de aller fleste tilfeller (også av Arbeidstilsynet) kalt for HMS-ansvarlig. Men jeg er fullstendig klar over at ansvaret ikke ligger på denne rollen. Hvis du ser på #4 så kalte jeg denne rollen for verneombudet/HMS-ansvarlig.

Lenke til kommentar

Jepp..det ene var et fiskemottak i Nord-Norge, der HMS var noe "mannskit søringan har funne på" og "fagførreninge e meiningslaust det e jo bære oss her og alle kjenne alle i bygda"

 

I det andre tilfellet var det bare alt for mye papirarbeid å sette seg inn i sa sjefen, så de gadd ikke.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Verneombudet gjennomfører 50 timerskurset i HMS. Derfor brukte jeg ordet HMS-ansvarlig. Arbeidsmiljøloven henviser til verneombud. Kurset omhandler HMS. HMS-ansvaret er alltid arbeidsgiver (som du korrekt sier ofte daglig leder) sitt, som også skal ha gjennomført dette kurset. Jeg har selv hatt rollen som verneombud, og ble i de aller fleste tilfeller (også av Arbeidstilsynet) kalt for HMS-ansvarlig. Men jeg er fullstendig klar over at ansvaret ikke ligger på denne rollen. Hvis du ser på #4 så kalte jeg denne rollen for verneombudet/HMS-ansvarlig.

Dette blir pirk, men i utgangspunktet er det 40 timers opplæring som kreves, og partene kan avtale at opplæringen skal være kortere om det finnes forsvarlig.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...