Gå til innhold

Feil på strømmåler. Er dette en fornuftig forklaring?


KoKo_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg flyttet og avsluttet et strømabb. i september 2014 etter 3 år.

Det har vært elektronisk avlesning de siste par årene, men siste avlesning var manuell, og den viste et forbruk på 6000kWh på den siste måneden. Dvs et avvik fra elektronisk måling på rundt 5500kWh vil jeg tro.

 

Jeg klagde jo selvfølgelig på at dette ikke kunne stemme. Og etter 3 måneder har jeg fått konklusjonen på at det manuelle telleverket er riktig, mens det var noe "rart" med den automatiske avlesningen som sendte feil hver måned.

 

Jeg synes det er rart at jeg har fått tilsynelatende fornuftige strømregninger med logiske sesongvariasjoner, men så plutselig kommer det et etterslep ved manuell avlesning...

 

Er dette noe som kan skje?

Eller er det bare en "gjetning" eller en enkel løsning/snarvei fra Trønderenergi for å si at jeg må betale, uten å helt skjønne hva som har skjedd?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har også automatisk avlesing av vår måler. Alt har sett normalt ut med sesongvariabler og sånt, men nå sist vinter ble jeg kontaktet av kraftselskapet om at de trengte å bytte måleren. Da hadde det vært feil med det automatiske avlesningen de siste 6 (tror jeg det var) terminene. Datasystemet hadde da estimert forbruk ut fra historiske data og sendt avgårde regning. Til slutt ble altså måleren byttet, og den gamle manuelt avlest. Hos oss stemte dette sånn cirka med virkeligheten, tror jeg fikk ei litt større regning enn normalt på "sluttoppgjøret" på den gamle måleren.

 

Det er sikkert det samme som har skjedd hos deg, men ditt reelle forbruk har vært høyere enn det som ble estimert basert på historiske tall. Tror du kan sjekke dette ved å lete etter ordet "stipulert" på regninger forut den store du fikk :)

Lenke til kommentar

Men i bunn og grunn så spiller det jo ingen rolle. Ja, du betaler jo bare for det du har brukt. Eneste tapet her er vel det faktum at det nå potensielt kan være høyere strømpris enn andre måneder. Og at det dermed kunne vært mer lukrativt at måleren viste mer/korrekt i de månedene det var billig.

Dog, etter hva jeg kjenner til så er fortsatt strømprisen ganske så lukrativ enda?

Lenke til kommentar

Det synlige tellerverket er alltid "fasit"? Er egentlig det jeg er ute etter å få bekreftet/avkreftet.

Automatisk avlesning henter info fra telleverket? Det er ikke en "sentral del" som sender info til telleveret, og til sentralen, slik at det likegodt kan være de fysiske tallene på måleren som er feil?

 

Har jeg brukt så mye strøm, så skal jeg selvfølgelig betale for det, men før jeg svir av 6-7000 vil jeg gjerne vite at ikke leverandøren har tatt en enkel utvei og sagt at det største tallet er riktig.

Lenke til kommentar

Det viker ganske naturlig at det synlige tellerverket er fasit ja. God gammeldags målemetode som er ganske så stabil og vanskelig å kødde med. I motsetning til alle mulig problemer som kan oppstå i disse digitale sendemåtene, stipulering osv...

 

Den er jo der mer som en fail-safe, og når det avviker så mye, så er det ganske naturlig (i mitt hode) å bruke denne. Også når resultatet er i ditt favør. Noe jeg tipper er grunnen til at du også skal oppgi den når du flytter.

Lenke til kommentar

Jeg spurte han montøren som var og byttet måler hos oss om dette. Han sa at telleverket var "fasiten". Jeg var jo også spent på om det ville dukke opp et kjempekrav, men heldigvis ikke :)

 

Nå var jo vår måler defekt, den sendte altså ikke noe til kraftselskapet. Montøren viste meg også på regningen hvor det stod "stipulert". Har du det samme?

Lenke til kommentar

Har man supergallem måler, fest en høyttalermagnet på ene siden, da spinner hjulet saktere rundt pga motstand.

 

Rent teknisk sett så danner man en Eddy Current Brake.

Det som skjer er at magneten vil indusere strømmer i den roterende skiven. Disse strømmene vil sette opp et magnetfelt som danner en kraft med retning mot rotasjonsretningen til skiven. Dermed bremser den.

 

Grunnen er at induserte strømmer alltid vil prøve å stoppe årsaken til at de blir indusert, og siden strømmene i dette tilfellet blir indusert av at skiven roterer, så vil den prøve å stoppe rotasjonen.

 

Det er derfor generatorer blir tyngre å drive når lasten øker; Mer strøm = kraftigere magnetfelt = større kraft som forsøker å stoppe rotasjonen som induserer strømmen i utganspunktet.

 

(Dette fenomenet kalles Lenz' Lov.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...