Gå til innhold

Vannkjøling på rom hvor tempen tiltider er langt under 0?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om det går bra å ha vannkjøling når PC står på soverommet i leiligheten, hvor vinduet står opp stort sett 24/7? Og nå som det er vinter vil jo tempen inne på rommet være tilnærmet ute temperatur. SÅ blir det 20 minus så er det ikke langt unna der inne heller. Tenker på sånn i forhold til om vannet fryser og slikt? Vil tro det ikke er så bra :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke anbefale det nei. Du kan jo sette opp temperaturtransmittere in-line i loopen, som gir akustisk alarm hvis temperaturen dropper under f.eks 4°C. Da må du jo flytte riggen til et varmere rom, eller eventuelt redusere pumpehastighet og viftehastighet, for så å dra på belastningen på PC som igjen øker temperaturen i loopen (manuell aksjon). Relativt riskabelt vil jeg påstå men fult mulig. Med god overvåkning (rett valg av utstyr) så kan dette utføres automatisk f.eks i aquasuite (altså reduksjon av kjølekapasitet og økning av CPU/GPU belastning). Hvis strømmen går når du ikke er hjemme så sliter du jo, fordi loopen må ikke stoppe. Da vil det fryse og blokker, koblinger osv kan begynne å sprekke pga utvidelsen som skjer fra vann til is.

 

Med god vannkjøling så ligger man ikke så langt over ambient i idle, så hvis du har det veldig kaldt i rommet må vannkjølingen underdimmensjoneres slik at varmeutvikling fra blokker holder temperaturen høy nok. Samtidig må du kunne øke kapasiteten på vannkjølingen når sommeren kommer.

 

I tillegg så er jeg usikker på hvordan øvrige komponenter vil tåle de lave temperaturene. Det vil være en del fuktighet i luften (dine utpust, svette osv) som vil kondensere ut mot diverese flater og fryse. Jeg ser for meg at selv om du klarer å holde temperaturen i loopen høy nok til at selve loopen ikke fryser direkte, så vil hardwaren takke for seg uansett. De fleste elektriske komponenter er oppført med en min/max range for hva de tåler av temperatur.

 

Et alternativ er jo å bevege seg vekk fra vann og over på et kjølemedie med vesentlig lavere frysepunkt. Da må man ha helt andre komponenter enn hva man får kjøpt over disk på DI, Techbay osv, og man må sørge for at loopen er tett og avluftes mot et lukket system slik at ikke hele kåken din stinker. Litt arbeid, men fortsatt fult mulig.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vannet vil ikke fryse før det når mange kuldegrader på grunn av andre tilsetningsstoffer i vannet, men det kan bli et annet problem, kondens. Hvis du klarer å få minus 20 på rommet ditt, så er du ganske hardcore.

Gitt at han faktisk har glycol i vannet (ikke unormalt, men ikke alt for mange som har nok av det heller :p). Anbefaler rett og slett som Mr_Sunde, å kjøre frostvæske (ren Glykol) i loopen. Det har de fleste egenskapene som annen "vannkjølingsvæske", men du har bedre kontroll på frysetemp. Har du ca. 50 % vann og 50 % frostvæske så vil du få ca. -35 grader frostbeskyttelse, som jeg tipper bør holde i massevis.

 

Kjører det selv med stort hell. Bare husk å ha en sånn passe god pumpe, spesielt når tempen faller. Da øker viskositeten, og man bør nok ha en pumpe som klarer minst 3m vannsøyle / kjøre pumpen på et nivå som tilsvarer dette.

 

Kondens KAN teoretisk bli et problem,selv om det i praksis er helt minimalt. Kondensen kommer når PCen er kaldere enn rommet. Dette kan skje om du raskt varmer opp rommet, og PCen ikke rekker å varme seg opp lite raskt. Men det har jeg egentlig liten tro vil skje, med mindre du blåser varmluft (som da typisk er ganske våt) fra et annet rom rett på CPen. Da PCen tross alt er laget for å sirkulere luften og holde det ganske likt som romtemp.

 

Det jeg ikke helt forstår er hvordan du kan tillate å ha -20 på soverommet? :omg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ferdigblanda EK coolant, men vet ikke om jeg kan blande frostveske i den? Står at jeg ikke skal blande med andre væsker på flaska.

 

Hvordan jeg kan ha -20 fatter ikke jeg heller. Men PCn må flyttes til soverommet sier dama, den ser for stygg for stua :( Og der skal vinduet så åpent på natten, så nesten morgen er det fort tilnærmet utetemp der inne. Så blir det kaldt i vinter, er jo ikke det enda, faktisk for det mest på pluss siden, men tenker mer om det skulle bli kaldt. So yeah, hvordan løser jeg dette problemet, om man ser bort fra å flytte? :p Jævlig lite lyst til å tømme loopen for å helle i vann med frostvæske. (Btw, det er den røde sant?)

Lenke til kommentar

Gå for all del for den røde ja. :) Den andre (blå) vil korrodere i de fleste looper, og gi avkalkninger. Gjort samme tabbe selv, og lest meg litt opp på det etter den tid.

 

Det finnes ingen grunn for å ha i EK-coolant når du har frostvæske i. Og når man blander en slik mix sammen med andre mikser, så er det vanskelig/umulig å forutse resultatet. Høy sjanse for problem.

 

Men så har du igjen hvorfor man ønsker å ha det i når du kan ha frostvæske som er korrosjonshemmende, algedrepende, frysepunktsenkende og leder varme godt. For optimal bruk, så bruk gjerne destillert vann/batterivann.

Lenke til kommentar

Lurer egentlig mest på hvordan du har tenkt å bruke PC'en når det er utetemperatur på rommet. Votter, lue og boblejakke?

 

Eventuelt får du bytte kabinett til et som dama di syns er penere da. Eller bytte ut dama. Om det er viktigere for henne at PC'en ikke står på stua enn at du får gjøre noe du liker under normale forhold, så tror jeg hun bør revurdere hvor viktig du er.

Lenke til kommentar

Ha ha ... En fin tanke DuraN men vi vet alle hvem som sitter på gullgruva :p Vi blir som regel forvist fra stua.

 

+1 for å bytte kabinett hvis det er nok. Men det er kanskje flere problemer med å ha PC i stua (skjerm, tastatur, mus osv som står på utstilling). Du kan jo ha et slags skatoll som du kan ha det inni, og lukke (gjemme alt) når du ikke bruker det.

Lenke til kommentar

Greit nok, jeg liker det LITT kaldt på soverommet, men -20, da er man viking altså. :p
Og jeg som synes 15-18 grader er å regne som kaldt.

 

Uansett. Det må jo gi svært god kjøling til PCen i det minste, så med en gang man får byttet ut vannloopen, så vil den nok funke ypperlig.

 

Obs! Glemte det nesten, men du kan IKKE ha Harddisker, KUN SSD. (ja, i det minste ikke ha noe viktig info der, for HDDen vil nok stryke med ganske raskt) I verste fall ta kvelden tilnærmet umiddelbart om den starter opp i -20. PSUen vil også kunne miste litt effekt, men så lenge du har en som er litt overdimensjoner, så bør det gå helt fint. Kjører den kontinuerlig så er det nok mulig den skrur av vifta og holder seg god og lunken.

Lenke til kommentar

Har denne her i loopen: https://www.komplett.no/ekwb-ek-ekoolant-red-1000ml/812907. En kamerat som hadde stående, og sa at han brukte den og den fungerte utmerket. Da slapp jeg liksom kjøpe batterivann og frostvæske. Så kan jeg blande frostvæske i den? Står at den ikke skal blandes med noe, så tror liksom ikke det går. Ny case tror jeg ikke vil tilfredstille :( Tror det handler om hele opplegget, skjerm osv, hun liker det ikke, vil ikke ha det som møbel, og det å prøve å gjømme det i et møbel var vel heller ikke aktuelt så vidt jeg kunne skjønne. Derimot fikk jeg ha den på soverommet, noe som er greit, får jeg sitte i fred også. Og lukker jo ruta om dagen, men tenker mer på om natten. Skulle det bli veldig kaldt da så er jeg redd det fryser :/

 

Men uansett, per dags dato blir det ikke veldig kaldt, da denne vintern suger sikkelig. Null snø og knapt minus på gradestokken. Bare bekymret for den dagen hvor det faktisk blir kaldt.

Lenke til kommentar

Det korte svaret er NEI, det går ikke.

 

Det lengre svaret er:
1. Det er vanskelig å vite til hvorvidt alle kombinasjoner er mulige, men vanligvis så går det dårlig å blande. Andre ganger blir det katastrofalt.

2. Du har med EK-coolant ingen mulighet å vite hvordan frysebeskyttelsen blir. Kjølevæske i seg selv beskytter ikke mot frost, og stivner ved ikke alt for mange minus. Det er kombinasjonen av rent vann og kjølvæske som har lavt frysepunkt. Så med en gang du blander inn andre stoffer vil også frysebeskyttelsen bli vesentlig påvirket.

3. Ytelsen blir dårligere. Vann har god ledevne, mens EK-coolant i seg selv har en del dårligere (som tilnærmet alle andre væsker), samt tykkere som gjør at pumpa pumper det rundt saktere. Dette går helt greit frem til du blander ikke kjølevæske, da blir det dobbelt opp med tyktflytende væsker.

 

4. Jeg vil påstå det er MYE bedre å bare bruke vann fra springen, kombinert med kjølevæske, enn EK-coolant og kjølevæske. Så du taper ingenting. Men som sagt, det er selvsagt bedre og mindre sjanse for problemer med renere former for vann.

Men til syvende og sist så er det opp til hvor mye du verdilegger et problemfritt oppsett, og hvorvidt du har mulighet til å analysere når det ikke funker som det skal. Så skal du gamble, bør du ha flow-indikator og termometer, samt sjekke temperaturene regelmessig. Anbefalt er dog et par trykkdifferanse-målere og utstyr som kan tolke dette, samt programvare til dette utstyret.

 

Men vi snakker da allerede om en typisk 3-4000kr, så å gjøre det for å spare penger, vel, det funker ikke. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...