Gå til innhold

Hva er beste måte å gå ned i vekt på ?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har dervet med styrketrening i ca. 6 måneder(pause på 2 mnd simmeren som var). Jeg makser 65kg i benk, vet ikke helt i knebøy, men klarer 25 reps widdowmaker 120kg for den som vet hva det er, og jeg veier 83kg.

 

Men jeg har litt fett til overs, så jeg har tenkt å begynnne med kondisjonstrening. Så jeg lurte på om noen hadde noe tips til en som har tenkt til å gå ned 10-12kg.

 

Så hva ambefaler dere interval, langdistanse, mix eller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan trene som du har gjort, du kan droppe å trene, du kan kjøre ren cardio. Alt kommer an på kostholdet. Du må forbrenne flere kalorier enn du får i deg. Finn ut hvor mange kalorier du har ligget på i det siste (ca-tall). Du kan bruke BMR-kalkulator for å hjelpe deg bittelitt mot hva du bruker. Så legger du deg 500 (evt7-8) kalorier under ditt daglige behov. Du må også ta eventuelle kalorier forbrent på trening med i beregningen.

 

Etter et par uker burde du ha gått ned et par kg. Kanskje mer, om du mister mye vann. Husk å få i deg nok proteiner, og tren styrke (for å vedlikeholde muskelmasse).

 

Det viktigste er å ha kontroll på kostholdet. Kan anbefale MyFitnessPal sin matdagbok (finnes på nett, og på app til iOS og Android). Der kan du legge inn matvarer, og scanne strekkoder tilogmed. Da blir det nøyaktige målinger.

Om du finner ut hvor mange kalorier du trenger, legger deg noen hundre under og har kontroll på hvor mye du spiser, så blir du å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar

Ikke så gale det som skrives over her, det er som de sier 500kcal mindre en det du spiser nå + 500kcal i trening hver dag vil med nok protein i ksoten redusere fett(97-99%) med 1 kg i uka.

 

Det finnes normer for å regne ut dette, gange kroppsvekten din fettfri ( må evt trekker fra 10-15kg) med 21-28 ( rekkevidden for å gå ned i vekt) , men disse tallene speiler ikke din aktivitet og krever tilplasninger.

 

Vet du ca hva du spiser nå kan du regne ut kcal og kutte det med ett måltid i mengde.

Du behøver ikke spise mindre rent fysisk, det holder å bytte ut noen av tingene så kan man spise seg like mett som før.

 

Det er to ting som bestemmer om vekttapet er rent fett eller 50/50 fett/masse.

 

Nok protein , iallefall 2g pr kg kroppsvekt + styrketrening minimum 2x uke)

Har du disse to inne og kutter totalt 1000kcal pr dag inkludert treningen VS det du gjør nå så vil du gå ned 1 kg i uka som er en slags sunn maks.

Lenke til kommentar

Proteiner er og blir en blindgate. Ved 2gr per kg kroppsvekt ligger du allerede nær smertenivået for hva kroppen ønsker seg. Nesten alle aminosyrer som brukes er å finne internt. De få essensielle trenger man bare noen få gram eller tidels gram av per dag for å møte ethvert behov.

 

Sunneste måte for deg å gå ned i vekt på er cardio.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg mener at den desidert beste måten å forbrenne fett på - er å løpe. Kanskje i kombinasjon med intervaller. Hvis du ser på treningsøktene jeg har på bloggen min, så kan du se hvilke økter jeg har størst fettforbrenningsprosent. Sammenligne intensitet og forbrenningsprosenten, så ser du at det er trening på lav intensitet som forbrenner mest.

Hvordan har det gått siden sist?

Lenke til kommentar

Jeg mener at den desidert beste måten å forbrenne fett på - er å løpe. Kanskje i kombinasjon med intervaller. Hvis du ser på treningsøktene jeg har på bloggen min, så kan du se hvilke økter jeg har størst fettforbrenningsprosent. Sammenligne intensitet og forbrenningsprosenten, så ser du at det er trening på lav intensitet som forbrenner mest.

 

Hvordan har det gått siden sist?

Vant så vidt å begynne før julen slo inn, siden da har jeg hatt pause helt til midten av sist uke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

Jeg mener at den desidert beste måten å forbrenne fett på - er å løpe. Kanskje i kombinasjon med intervaller. Hvis du ser på treningsøktene jeg har på bloggen min, så kan du se hvilke økter jeg har størst fettforbrenningsprosent. Sammenligne intensitet og forbrenningsprosenten, så ser du at det er trening på lav intensitet som forbrenner mest.

 

Hvordan har det gått siden sist?

Vant så vidt å begynne før julen slo inn, siden da har jeg hatt pause helt til midten av sist uke.

Pause? Det er da ikke noe program som du kan skru av og på. Det er en varig livsstilsendring.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener at den desidert beste måten å forbrenne fett på - er å løpe. Kanskje i kombinasjon med intervaller. Hvis du ser på treningsøktene jeg har på bloggen min, så kan du se hvilke økter jeg har størst fettforbrenningsprosent. Sammenligne intensitet og forbrenningsprosenten, så ser du at det er trening på lav intensitet som forbrenner mest.

 

Hvordan har det gått siden sist?

Vant så vidt å begynne før julen slo inn, siden da har jeg hatt pause helt til midten av sist uke.

Pause? Det er da ikke noe program som du kan skru av og på. Det er en varig livsstilsendring.

 

Har jo ikke tiden til å holde på midt i romjulen, med fester middager, bursdager osv. så jeg håper å komme bedre igang nå, og få holdt steamen oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...