Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vannkjølt PC, slange hoppet av


Anbefalte innlegg

Hei har en custom gamer pc med 2x gtx copper i sli, vannavkølt CPU og HK, idag hoppet den ene slangen av.

 

Vann på alle komponentene, skjermen blesvar og jeg skrudde av med en gang.

 

Er pcn ødelagt? er en slags kjølevæske som er beregnet for pcer som lakk ut. Kan komponentene bades i rødsprit eller lignende om de får tørke skikkelig først?

 

Er dette en garantisak, det er montert selv, ingen slanger i klem eller skarpe bender, slangen som hoppet av hadde ikke slik skrukobling som alle andre koblingene hadde, den hadde kun en nippel og en slangeklemme som ikke kunne justeres.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uffda. Det kan godt hende noener ødelagt, men for tidlig å si sikkert. Ofte vil PSU, om god, klarte å kutte strømmen før noe blor skadet.

 

Anbefaler deg så raskt som mulig å få vasket de berørte komponentene. Vanlig vann funker bra. Eventuelt vann m/ zalo + skylle med vann etterpå, om kjølevæsken har begynnt å tørke.

 

Når skjermkortet/HKet er rent, så tar du av alle kjølere som er mulig, og sett i stekovnen på 50 grader (helst varmluft) i 1-2 timer.

 

Sjekk etter noe væske. Burde være knusk tørt nå. Eventuelt lenger tid ovnen. Monter kjølere og test.

 

Du har ingen garanti.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme som om du skulle gjort oppvask. Lunkent/varmt vann løser opp kliss bedre, og fordamper raskere.

 

Og ja, jeg tuller ikke. ;)

 

Anbefaler også å fjerne CPUen, og bare tørke under den om det er noe der. Dette er fordi vann tørker sakte under CPUen (og samme grunn til hvorfor jeg anbefaler å fjerne kjøleribber).

 

MEN! Vær forsiktig så du ikke bøyer pins til CPUen når du skyller/vasker HKet. :)

 

Obs: Jeg var heller ikke helt klar på det, men HDDer og DVD-roms kan IKKE vaskes. :) Og PSU blir for risikabelt for de uten kunnskap. Men er ofte også mindre utsatt for vannskade pga. ikke like åpen elektronikk.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så deilig å hente ut hardware fra oppvaskmaskinen satt på 50 grader.

Slippe å stå i vasken å gjette temp.

 

Men renser jeg harddisken for virus på 50 grader eller må den kjøres alene på 70?

Har asko så den går på 95grader også , men det har jeg bare kjørt en gang da jeg måtte ha burnin på cpu.

Kan jeg ta harddisken på 95 grader også?

Det er mye virus på den nå

post-64596-0-04358000-1417731219_thumb.jpg

post-64596-0-10566500-1417731220_thumb.jpg

post-64596-0-83781800-1417731220_thumb.jpg

post-64596-0-06047300-1417731222_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så deilig å hente ut hardware fra oppvaskmaskinen satt på 50 grader.

Slippe å stå i vasken å gjette temp.

 

Men renser jeg harddisken for virus på 50 grader eller må den kjøres alene på 70?

Har asko så den går på 95grader også , men det har jeg bare kjørt en gang da jeg måtte ha burnin på cpu.

Kan jeg ta harddisken på 95 grader også?

Det er mye virus på den nå

Synes du det er morsomt med hardware til 30.000+ som kanskje er ødelagt? skal holde meg for god til og svare deg ironisk.

Til tross for at det hadde vært gøy

Lenke til kommentar

Samme som om du skulle gjort oppvask. Lunkent/varmt vann løser opp kliss bedre, og fordamper raskere.

 

Og ja, jeg tuller ikke. ;)

 

Anbefaler også å fjerne CPUen, og bare tørke under den om det er noe der. Dette er fordi vann tørker sakte under CPUen (og samme grunn til hvorfor jeg anbefaler å fjerne kjøleribber).

 

MEN! Vær forsiktig så du ikke bøyer pins til CPUen når du skyller/vasker HKet. :)

 

Obs: Jeg var heller ikke helt klar på det, men HDDer og DVD-roms kan IKKE vaskes. :) Og PSU blir for risikabelt for de uten kunnskap. Men er ofte også mindre utsatt for vannskade pga. ikke like åpen elektronikk.

 

 

Hva med SSD disker?

Takk

Endret av fixxit
Lenke til kommentar

Når du kommer til bunns i hvor mye som er ødelagt så kan du snakke med forsikringselskapet ditt. Jeg vet ikke åssen inneboforsikring du har, så kan bare snakke for meg selv. Men .. Hvis dette hadde skjedd hos meg kunne jeg bare ha sendt dem kvittering på de komponentene som var ødelagte og fått dem dekket 100% (så lengde dem er under 4 år gamle), og jeg har 0 egenandel (opptjent egenandel-fri skade).

 

Så sjekk gjerne om du har en inneboforsikring som er god.

 

Kjipt det der, og skjønner ikke åssen en kompresjonsnippel har sprunget lekk på det viset :\

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Samme som om du skulle gjort oppvask. Lunkent/varmt vann løser opp kliss bedre, og fordamper raskere.

 

Og ja, jeg tuller ikke. ;)

 

Anbefaler også å fjerne CPUen, og bare tørke under den om det er noe der. Dette er fordi vann tørker sakte under CPUen (og samme grunn til hvorfor jeg anbefaler å fjerne kjøleribber).

 

MEN! Vær forsiktig så du ikke bøyer pins til CPUen når du skyller/vasker HKet. :)

 

Obs: Jeg var heller ikke helt klar på det, men HDDer og DVD-roms kan IKKE vaskes. :) Og PSU blir for risikabelt for de uten kunnskap. Men er ofte også mindre utsatt for vannskade pga. ikke like åpen elektronikk.

 

 

Hva med SSD disker?

Takk

SSDer tåler det. Men de er ofte unødvendige da de er ofte pakket godt inn. Noe som samtidig også betyr at du må skru de opp for at de skal tørke/bli skylt skikkelig. :)

 

Hadde nok ikke tatt dem med mindre de virkelig ble sprutet ned.

 

At slangem hoppet av i utgangspunktet kan være forskjellige grunner til. Men ofte vil et solid trykk (om den f.eks er på trykksiden av CPU/Gpu blokka), samtidig som den blir varm slik at slangen utvider seg og blir slapp (varierer fra slange til slange), så sitter alt fast på slangeklemma. I værste fall så er visse nipler lite egnet for klemme, eller så var klemmen ikke festet skikkelig/feil montert. Noen nipler og klemmer kan være dårlige komboer.

 

Kort sagt. Ikke ukjent fenomen her i gården, så du er ikke alene om å ha opplevd noe lignende. Selv om det aldri har gått så langt at hele driten gikk av. :(

 

Men men, er nå fortsatt positiv til at det fortsatt funker. :) Dog begynner det å haste litt. Man jobber mot klokka her, og flere dager begynner å bli risikabelt med tanke på korrosjon.

 

Edit: kyrre, det var ikke kompresjonsnippel.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, følgende står:

 

 

slangen som hoppet av hadde ikke slik skrukobling som alle andre koblingene hadde, den hadde kun en nippel og en slangeklemme som ikke kunne justeres.

 

 

 

 

Skru koblinger bortsett fra HK som har nippel.

Sikret med slangeklemme som tilhører nippel som ikke kan justeres fixed size

Altså var det HK-koblingen som løsnet, da det som nevnt i første innlegg bare var en som ikke hadde "skrukoblinger", og det var den som hoppet av.

Lenke til kommentar

OK da er jeg med. Regner med det er noe slikt da

http://techbay.no/product.html/koolance-clm-10?category_id=78

 

Søppel det også desverre.

 

Ikke meningen å gnåle, men jeg ville bare vite hva det dreier seg om, slik at man kan styre unna slikt/ikke anbefale det for andre. Har vært borti et par tilfeller nå hvor koblinger er løsnet, og samtlige har vært typen jeg lenker til, eller den plast-varianten man klemmer på plass.

 

Som dere har sagt lenge: Ikke kjip inn på koblinger, og det stemmer jo godt.

 

TS: Prøver ikke å strø salt i såret her altså, vil bare som sagt vite hva man ikke skal kaste bort penger på.

Lenke til kommentar

Har en haug av de du linket til, som har fulgt med diverse. Helt håpløse ja.

 

Funker kun om man har en skikkelig god og stor nippel som holder slangen på plass selv, og bare trenger litt ekstra press på toppen. Men igjen, blir ting skikkelig slapt pga høy temp, ja da ryker nok det mest med en slik. :(

Enten anbefaler jeg kompresjons-nipler, eller skikkelige slangeklemmer, ala slik variant: http://techbay.no/product.html/slangeklemme-rustfritt-stal-5/8od-til-3/4od-slange-sort?category_id=108. Bare litt mer hardføre og kraftigere. Sistnevnte ser ikke fint ut, men det får jobben gjort. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Sliter faktisk litt med og få ut hovedkortet, har skrudd ut alle synlige skruer, tatt av alle ledninger, slanger osv.

 

men sitter allikevel fast, har søkt etter manual for hovedkortet, men manualen inneholder ikke selve monteringen av hovekortet men bare montering av hardware på hovedkortet.

 

Gbyte_Sniper5_Full1.jpg

Det er ett slikt hovekort, er forøvrig den nippelen som røyk.

 

Tenkte forøvrig og spraye mindre utsatte komponenter som CPU og RAM brikkene med elektrorens eller bremserens, dette fordamper jo med en gang.

 

virker som det henger fast der som alle utgangene er bak pcen, ser ingen skruer der

Endret av fixxit
Lenke til kommentar

Btw:

Anbefaler som sagt, å ta av kjøleren til skjermkortet (mulig jeg tar feil, men ser ut som den fortsatt er på).

 

Nå går nok 50 ish grader greit for Acetalen, så tror ikke noe blir ødelagt, men hjelper veldig med tanke på tørking og at man er helt sikker på at det blir tørt. :)

 

Men men, nå som det allerede er inne, så da er det vel bare å kjøre på. :wee: Kjør den ekstra lenge i så fall.

 

Edit: Ahh, du har alt ferdigmontert med tanke på vannkjøling? Så du har kanskje ingen erfaring med å bytte blokker?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...