Gå til innhold

får ikke lov til å ha langt hår av foreldre :(


Anbefalte innlegg

Hallais

jeg er en gutt på 16 år. (Og ett halvt da ; D)

Jeg får ikke lov til å bestemme hvor langt jeg vil ha håret. Har nettop bestemt meg for å spare. Har ikke så langt hår nå, men mor klager alltid på at håret er langt og at jeg må klippe meg. Har alltid gått i en slags protest når hun skal klippe meg. Sist gang protesterte jeg på mitt høyeste, ved å "gjemme" meg på do i 3 timer samtidig som jeg diskuterte med mamma. Har en slags metal-stil. (Ikke emo btw)

Men isåfall, jeg klippet meg den dagen samtidig som jeg og mamma inngikk en slags avtale med at viss hun klippet meg da, skulle jeg få bestemme over håret selv resten av tiden. (Den har hun brutt) så jeg sitter på do nå også.

 

I tilleg til at hun holdte en avtale, så er jeg jo 16,5 år gammel, skal da ha visse rettigheter.

 

Det er like før jeg er på rømmen her altså.

 

Har en liten ting jeg vil tilføye :)

Jeg har tykt hår, litt sånn svart og blondt hår, skal jeg bruke balsam i dusjen og slikt? Noen tips altså for å få ett velstelt langt hår i tilleg til det som står her over? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Tips: Jenter liker ytterst sjeldent veldig langt hår.

 

Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre her, men å vente til du er 18 med og spare til veldig langt hår er vel ikke for lenge?

Lenke til kommentar

Hallais

jeg er en gutt på 16 år. (Og ett halvt da ; D)

Jeg får ikke lov til å bestemme hvor langt jeg vil ha håret. Har nettop bestemt meg for å spare. Har ikke så langt hår nå, men mor klager alltid på at håret er langt og at jeg må klippe meg. Har alltid gått i en slags protest når hun skal klippe meg. Sist gang protesterte jeg på mitt høyeste, ved å "gjemme" meg på do i 3 timer samtidig som jeg diskuterte med mamma. Har en slags metal-stil. (Ikke emo btw)

Men isåfall, jeg klippet meg den dagen samtidig som jeg og mamma inngikk en slags avtale med at viss hun klippet meg da, skulle jeg få bestemme over håret selv resten av tiden. (Den har hun brutt) så jeg sitter på do nå også.

 

I tilleg til at hun holdte en avtale, så er jeg jo 16,5 år gammel, skal da ha visse rettigheter.

 

Det er like før jeg er på rømmen her altså.

 

Har en liten ting jeg vil tilføye :)

Jeg har tykt hår, litt sånn svart og blondt hår, skal jeg bruke balsam i dusjen og slikt? Noen tips altså for å få ett velstelt langt hår i tilleg til det som står her over? ;)

 

Da jeg hadde langt hår selv i tenårene måtte jeg bruke shampoo og balsam, ellers ble det bare kaos.

 

Vil råde deg til å inngå et kompromiss; klippe deg halvlangt og ha det ryddig på toppen. Det er sikkert kult med heftig lengde på håret nå, men skal love deg at du endrer mening når du blir noen år eldre...

 

Jenter liker vel, som understreket over, sjeldent gutter med langt hår, uten at jeg har bevis for dette. De løp i alle fall ikke etter meg da jeg hadde rumpelangt hår.

 

Tror i alle fall at velstelt hår (altså trimmet i tillegg til vask og ingen floker) er mer populært enn heksefloker og fett hår.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

OK, her er opplegget. Moren din må forstå hvordan det er å være i din situasjon og eneste måten å få til det på er å tvinge henne inn i ditt perspektiv.

Vent til det nærmer seg til leggetid, så dropper du noen sovepiller i din mors mat eller drikke. Deretter tar du barbermaskinen og skinner henne glatt som et spebarn.

 

Først da vil hun forstå hvor jævlig det kan være at noen andre bestemmer sveisen ens.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vil råde deg til å inngå et kompromiss; klippe deg halvlangt og ha det ryddig på toppen. Det er sikkert kult med heftig lengde på håret nå, men skal love deg at du endrer mening når du blir noen år eldre...

Hva så, er jo bare å klippe det den dagen det ikke er kult lenger.

 

TS: Bare dropp klippen, hva skal dem gjøre med det liksom

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil råde deg til å inngå et kompromiss; klippe deg halvlangt og ha det ryddig på toppen. Det er sikkert kult med heftig lengde på håret nå, men skal love deg at du endrer mening når du blir noen år eldre...

Hva så, er jo bare å klippe det den dagen det ikke er kult lenger.

 

TS: Bare dropp klippen, hva skal dem gjøre med det liksom

 

Tja.. Morra til en kompis klipte han mens han sov.. :p

 

Har du lyst på langt hår? Fett, da har du det og driter i hva folka over her skriver om jenter. Det finnes jenter som liker langt hår, kort hår osv, de er forskjellige akkurat som gutta.

 

Kan du ikke bare nekte å la moren din klippe deg? Eventuelt tar du den fighten med henne(snakker da ikke en voldelig fight, bare så det er klart) og står på ditt. Er du 16 år er du gammel nok til å betale skatt, flytte ut, og i mitt syn, velge selv hvor langt hår du skal ha. Om det er like fett om 2-3-4 år er en annen ting, men den tid den sorg. I værste fall er det bare å klippe det når det blir langt.

Lenke til kommentar

Barnelova § 33 har en generell bestemmelse om at foreldre skal gi barnet «større sjølvråde- rett med alderen og fram til det er myndig». Dette gjelder også på områder som ikke er direkte lovregulert. Det kan f.eks. være å velge hvilke klær de skal ha på, hårfrisyre, fritids- aktiviteter og hvem barnet omgås. Hensynet til å oppdra barna til selvstendige og ansvars- bevisste mennesker gjør seg gjeldende, og det ville nærmest være et overgrep om foreldre- ne skulle bestemme i spørsmål som gjelder barnets egen person når det selv har forutset- ninger til å ta standpunkt.

 

Merker jeg blir provosert når foreldre forsøker å kontrollere dette. For meg så fremstår det ikke som noe annet enn et forsøk på å kontrollere hvordan barnet fremstår for andre, med barnet som endel av familiens fasade. Husker selv hvordan andre mødre hvisket bak min rygg pga mitt lange hår i tenårene, hvilket da stort sett gikk på hvordan min mor kunne la meg gå slik. Overfladiske kjærringer er alt jeg har å si til det... (Tatoveringer og piercinger er selvfølgelig ok å kontrollere, men det er pga endel av det gir ikke reversible merker på kroppen. Langt hår derimot...)

 

Selvfølgelig vanskelig å stoppe sine foreldre når de har bestemt seg for noe. Men med mindre du ser for deg at de kommer til å fysisk skade deg, så synes jeg du skal forsøke å stå opp for deg selv, og nekte å klippe håret ditt. Jeg hadde lest over barneloven (link lengre opp), og ganske enkelt referert til den i argumentasjonen din med foreldrene dine. De kan selvfølgelig kreve at du holder det velstelt (vasker det osv), men å tvinge deg til å klippe håret mener jeg er å krenke deg som individ mtp alderen din.

Lenke til kommentar

Hallais

jeg er en gutt på 16 år. (Og ett halvt da ; D)

Jeg får ikke lov til å bestemme hvor langt jeg vil ha håret. Har nettop bestemt meg for å spare. Har ikke så langt hår nå, men mor klager alltid på at håret er langt og at jeg må klippe meg. Har alltid gått i en slags protest når hun skal klippe meg. Sist gang protesterte jeg på mitt høyeste, ved å "gjemme" meg på do i 3 timer samtidig som jeg diskuterte med mamma. Har en slags metal-stil. (Ikke emo btw)

Men isåfall, jeg klippet meg den dagen samtidig som jeg og mamma inngikk en slags avtale med at viss hun klippet meg da, skulle jeg få bestemme over håret selv resten av tiden. (Den har hun brutt) så jeg sitter på do nå også.

 

I tilleg til at hun holdte en avtale, så er jeg jo 16,5 år gammel, skal da ha visse rettigheter.

 

Det er like før jeg er på rømmen her altså.

 

Har en liten ting jeg vil tilføye :)

Jeg har tykt hår, litt sånn svart og blondt hår, skal jeg bruke balsam i dusjen og slikt? Noen tips altså for å få ett velstelt langt hår i tilleg til det som står her over? ;)

 

Grunnen til at hu er hard fordi hu vet noe du ikke vet, at hvis du fortsetter med langt da vil du ikke ha mer ansvar med aa se bedre enn et fugleskremsel.. For hu er mora de, hu tenker lengre enn deg. hu tenker din framtid, for naar du er tenaaring da skapes personen saa du enten blir han som henger og gjoer ingenting for aa vise seg bedre,,,Saa takk din mor for aa aa ha en bedre forsaaelse saa hu staar ba deg..

Lenke til kommentar

Så lenge du oppfører deg som du gjør ved å låse deg på badet osv så vil foreldrene dine bare fortsette å behandle deg som et barn. Personlig ville jeg gitt klar beskjed verbalt og advart om overskridelse vil resultere i en fysisk reaksjon.

 

Om dem ikke forstår Norsk og bare kjører på som psykopater så hadde jeg gitt dem en på tryne. Nå vet jeg ikke hvor fysisk anlagt du er så det må selvf tas i betraktning...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hallais

jeg er en gutt på 16 år. (Og ett halvt da ; D)

Jeg får ikke lov til å bestemme hvor langt jeg vil ha håret. Har nettop bestemt meg for å spare. Har ikke så langt hår nå, men mor klager alltid på at håret er langt og at jeg må klippe meg. Har alltid gått i en slags protest når hun skal klippe meg. Sist gang protesterte jeg på mitt høyeste, ved å "gjemme" meg på do i 3 timer samtidig som jeg diskuterte med mamma. Har en slags metal-stil. (Ikke emo btw)

Men isåfall, jeg klippet meg den dagen samtidig som jeg og mamma inngikk en slags avtale med at viss hun klippet meg da, skulle jeg få bestemme over håret selv resten av tiden. (Den har hun brutt) så jeg sitter på do nå også.

 

I tilleg til at hun holdte en avtale, så er jeg jo 16,5 år gammel, skal da ha visse rettigheter.

 

Det er like før jeg er på rømmen her altså.

 

Har en liten ting jeg vil tilføye :)

Jeg har tykt hår, litt sånn svart og blondt hår, skal jeg bruke balsam i dusjen og slikt? Noen tips altså for å få ett velstelt langt hår i tilleg til det som står her over? ;)

 

Si at du kjører rottehale dersom du ikke får ha langt hår ;)

Lenke til kommentar

Barnelova § 33 har en generell bestemmelse om at foreldre skal gi barnet «større sjølvråde- rett med alderen og fram til det er myndig». Dette gjelder også på områder som ikke er direkte lovregulert. Det kan f.eks. være å velge hvilke klær de skal ha på, hårfrisyre, fritids- aktiviteter og hvem barnet omgås. Hensynet til å oppdra barna til selvstendige og ansvars- bevisste mennesker gjør seg gjeldende, og det ville nærmest være et overgrep om foreldre- ne skulle bestemme i spørsmål som gjelder barnets egen person når det selv har forutset- ninger til å ta standpunkt.

 

Merker jeg blir provosert når foreldre forsøker å kontrollere dette. For meg så fremstår det ikke som noe annet enn et forsøk på å kontrollere hvordan barnet fremstår for andre, med barnet som endel av familiens fasade. Husker selv hvordan andre mødre hvisket bak min rygg pga mitt lange hår i tenårene, hvilket da stort sett gikk på hvordan min mor kunne la meg gå slik. Overfladiske kjærringer er alt jeg har å si til det... (Tatoveringer og piercinger er selvfølgelig ok å kontrollere, men det er pga endel av det gir ikke reversible merker på kroppen. Langt hår derimot...)

 

Selvfølgelig vanskelig å stoppe sine foreldre når de har bestemt seg for noe. Men med mindre du ser for deg at de kommer til å fysisk skade deg, så synes jeg du skal forsøke å stå opp for deg selv, og nekte å klippe håret ditt. Jeg hadde lest over barneloven (link lengre opp), og ganske enkelt referert til den i argumentasjonen din med foreldrene dine. De kan selvfølgelig kreve at du holder det velstelt (vasker det osv), men å tvinge deg til å klippe håret mener jeg er å krenke deg som individ mtp alderen din.

Det der var noe av det fineste og beste jeg noen gang hadde lest! ;)

Lenke til kommentar

 

Hallais

jeg er en gutt på 16 år. (Og ett halvt da ; D)

Jeg får ikke lov til å bestemme hvor langt jeg vil ha håret. Har nettop bestemt meg for å spare. Har ikke så langt hår nå, men mor klager alltid på at håret er langt og at jeg må klippe meg. Har alltid gått i en slags protest når hun skal klippe meg. Sist gang protesterte jeg på mitt høyeste, ved å "gjemme" meg på do i 3 timer samtidig som jeg diskuterte med mamma. Har en slags metal-stil. (Ikke emo btw)

Men isåfall, jeg klippet meg den dagen samtidig som jeg og mamma inngikk en slags avtale med at viss hun klippet meg da, skulle jeg få bestemme over håret selv resten av tiden. (Den har hun brutt) så jeg sitter på do nå også.

 

I tilleg til at hun holdte en avtale, så er jeg jo 16,5 år gammel, skal da ha visse rettigheter.

 

Det er like før jeg er på rømmen her altså.

 

Har en liten ting jeg vil tilføye :)

Jeg har tykt hår, litt sånn svart og blondt hår, skal jeg bruke balsam i dusjen og slikt? Noen tips altså for å få ett velstelt langt hår i tilleg til det som står her over? ;)

 

Si at du kjører rottehale dersom du ikke får ha langt hår ;)

 

Haha, ja! :D

Lenke til kommentar

 

Hallais

jeg er en gutt på 16 år. (Og ett halvt da ; D)

Jeg får ikke lov til å bestemme hvor langt jeg vil ha håret. Har nettop bestemt meg for å spare. Har ikke så langt hår nå, men mor klager alltid på at håret er langt og at jeg må klippe meg. Har alltid gått i en slags protest når hun skal klippe meg. Sist gang protesterte jeg på mitt høyeste, ved å "gjemme" meg på do i 3 timer samtidig som jeg diskuterte med mamma. Har en slags metal-stil. (Ikke emo btw)

Men isåfall, jeg klippet meg den dagen samtidig som jeg og mamma inngikk en slags avtale med at viss hun klippet meg da, skulle jeg få bestemme over håret selv resten av tiden. (Den har hun brutt) så jeg sitter på do nå også.

 

I tilleg til at hun holdte en avtale, så er jeg jo 16,5 år gammel, skal da ha visse rettigheter.

 

Det er like før jeg er på rømmen her altså.

 

Har en liten ting jeg vil tilføye :)

Jeg har tykt hår, litt sånn svart og blondt hår, skal jeg bruke balsam i dusjen og slikt? Noen tips altså for å få ett velstelt langt hår i tilleg til det som står her over? ;)

 

Si at du kjører rottehale dersom du ikke får ha langt hår

 

 

 

Vil råde deg til å inngå et kompromiss; klippe deg halvlangt og ha det ryddig på toppen. Det er sikkert kult med heftig lengde på håret nå, men skal love deg at du endrer mening når du blir noen år eldre...

Hva så, er jo bare å klippe det den dagen det ikke er kult lenger.

 

TS: Bare dropp klippen, hva skal dem gjøre med det liksom

 

Tja.. Morra til en kompis klipte han mens han sov.. :p

 

Har du lyst på langt hår? Fett, da har du det og driter i hva folka over her skriver om jenter. Det finnes jenter som liker langt hår, kort hår osv, de er forskjellige akkurat som gutta.

 

Kan du ikke bare nekte å la moren din klippe deg? Eventuelt tar du den fighten med henne(snakker da ikke en voldelig fight, bare så det er klart) og står på ditt. Er du 16 år er du gammel nok til å betale skatt, flytte ut, og i mitt syn, velge selv hvor langt hår du skal ha. Om det er like fett om 2-3-4 år er en annen ting, men den tid den sorg. I værste fall er det bare å klippe det når det blir langt.

 

Ja ikke sant. Moren min sier at jeg neppe vil få jobb og at jeg kommer til å bli avslått og slikt pga det. Det er trist...

Jeg har nektet en del nå, ser liksom ikke problemet med langt hår egentlig, så lenge man passer på det. Synes synd på kompisen din som ble klipt mens han sov, jeg hadde klikka helt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...