Gå til innhold

Oppgradering av PC for spill.


Anbefalte innlegg

Heisann. Har tenkt en stund å oppgradere min pc med følgende komponenter:

Nvidia GTX 570
Saberthtooth 1150
I5-2500k
8gb 8 mhz,1600mhz ram.
700W strømforsyning.


har ikke bygd pc på årevis, men ser for meg kanskje å oppgradere med et 970 og ganske en litt hissigere prosessor? Jeg ser at HK fortsatt ligger for 1300 kroner på komplett, så det greier seg vel, PSU er ok, og ny SSD skal kjøpes inn..
Skal også gå over til SSD.
verdt å oppgradere ram?
Trenger man mer enn 8, eller kan man heller bare oppgradere hastighet?

pris ca 5-6000 !


Takker for alle svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU trenger du absolutt ikke, kjøp kjøler og klokk CPU og et 970. SSD er et must.

 

Nøyaktig hvilket HK har du? Finnes vel flere sabertooth versjoner?

Jeg kjøpte den for typ 3-4 år siden, er den enda ikke gått av moten altså?

 

Hmm, jeg vet ikke helt hvilket kort det er, da jeg ikke har mulighet til å sjekke akkurat for øyeblikket.

Men en 3-4 år gammel versjon av det her omtrent:

 

https://www.komplett.no/asus-sabertooth-990fx-r20-socket-am3/759445

 

Hvilke produsenter sitt 970 kort ville du valgt, er det fortsatt Evga som er flott?

 

Takker for kjapt svar.

 

Lenke til kommentar

Som Sampson sier. Behold prosessor. Ytelsesforskjellen mellom 2500k og dagens modeller er ikke verdt det. kjøp en kjøler til denne og overklokk.

 

Kjøp så et nytt skjermkort, enten et brukt 780 eller nytt 9xx serie avhengig av budsjett/økonomi.

 

Finn deg så en SSD. Foreslår en Samsung EVO i ønsket størrelse/pris. Bruk disken du har fra før for lagring av større spill/programmer.

 

Du har nok ram, denne bør være sisteprioritet om du absolutt må kjøpe da det er lite ytelse å hente her med tanke på generell spilling. Foreslår da en HyperX fury.

Anternativt 8gb til med identisk ram av det du har fra før (så lenge du har plass til det).

Lenke til kommentar

Hvis det er i5 2500K du har så har du vel Asus Sabertooth med P67 eller Z77 brikkesett ( ikke socket 1150 og iallfall ikke AM3+ :) )

 

Åssen kabinett har du (generelt OK luftgjennomstrømning?)

 

GTX 970 kortene er realtivt like. Hvis du ikke har noen særlige preferanser selv så kan du egentlig bare ta det rimeligste.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2809908

 

Men ellers er det nøyaktig som Sampson sier: Sørg for god kjøling av CPU, overklokk og du blir happy med bare å bytte skjermkort (og så SSD da som du sier). Alt annet blir unødvendig egentlig, hvis du da ikke har veldig lyst til å bytte.

Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut.
En Noctua d15 til 2500k og en grym kjølepasta.
Nytt Kabinett med bedre luftgjennomstrømming og et par ekstra vifter.
Rammen min er vel Corsair Dominator DDR3 1600 mhz, om de holder er det perf.
en SSD på 250gb burde klare seg for div spill og OS.

Hvor stor forskjell er det på 570 og 970?
Har 780M på laptopen, ikke imponert overhodet, men det er vel fordi at det er en laptop.

Lenke til kommentar

Hvis det er i5 2500K du har så har du vel Asus Sabertooth med P67 eller Z77 brikkesett ( ikke socket 1150 og iallfall ikke AM3+ :) )

 

Åssen kabinett har du (generelt OK luftgjennomstrømning?)

 

GTX 970 kortene er realtivt like. Hvis du ikke har noen særlige preferanser selv så kan du egentlig bare ta det rimeligste.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2809908

 

Men ellers er det nøyaktig som Sampson sier: Sørg for god kjøling av CPU, overklokk og du blir happy med bare å bytte skjermkort (og så SSD da som du sier). Alt annet blir unødvendig egentlig, hvis du da ikke har veldig lyst til å bytte.

Så ikke så nøye på det før jeg linka, haaha.

har ikke brukt den pcn på lenge, tenkte bare jeg skulle begynne å spille litt igjen og at det da antagelig var påtide med en liten upgrade.

 

Kabinettet jeg har er eldgammelt og skal byttes.

tenkte kanskje å gå for noe slik http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kabinett/tower/fractaldesign-designdefiner4/178990.7055/

Ser relativt anonymt og lett å bygge i, tycks?

Lenke til kommentar

780M er vel relativt likt som 570 (780M er ikke det samme som 780 for å si det slik).

 

970 vil være et kjempe-løft ift 570. Du vil gå fra ikke-spillbart (20-30 fps?) i BF4 til 70-80 fps i 1080p ultra (sånn ca..).

 

Edit: Define R4 er grei den. Det eneste jeg har å utsette på det er at det er litt for mye fokus på støydemping og design, og litt for lite fokus på anvennlighet. Som f.eks at man ikke får støtte for de høyeste luftkjølerne samtid som man har en normal 25mm tykk vifte på sidepanelet. Dette syntes jeg er litt sløvt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

780M er vel relativt likt som 570 (780M er ikke det samme som 780 for å si det slik).

 

970 vil være et kjempe-løft ift 570. Du vil gå fra ikke-spillbart (20-30 fps?) i BF4 til 70-80 fps i 1080p ultra (sånn ca..).

 

Edit: Define R4 er grei den. Det eneste jeg har å utsette på det er at det er litt for mye fokus på støydemping og design, og litt for lite fokus på anvennlighet. Som f.eks at man ikke får støtte for de høyeste luftkjølerne samtid som man har en normal 25mm tykk vifte på sidepanelet. Dette syntes jeg er litt sløvt.

Høres jo veldig bra ut! Er det 970 som er mest bang for the buck nå om dagen?

Hmm, har helt ærlig aldri brydd meg særlig om luft ift pc og sånne ting, nå i mine eldre dager forstår jeg selvfølgelig hvorfor dette er riktig.

 

Noe annet du evt ville anbefalt istedet for R4?

Lenke til kommentar

Høres jo veldig bra ut! Er det 970 som er mest bang for the buck nå om dagen?

Absolutt. Alternativene er R9 290(X) eller 780 TI, gjerne fra bruktmarkedet.

 

 

Noe annet du evt ville anbefalt istedet for R4?

Av Fractal Design sine ville jeg personlig heller tatt Arc Midi R2, eller kanskje Core 3500.

Corsair har mye bra i Obsidian og Carbide serien (Carbide 500R er en veldig bra luftkjølt kabinett f.eks). Corsair C70 ser harry ut, men er veldig greit å bygge i.

Phanteks Enthoo Pro ble vel kåret til beste kabinett i 2013 av flere, og skal være meget bra.

Silverstone har noen av de beste kabinettene på markedet, men er gjerne noe dyre.

 

Det er vanskelig (og nesten litt skummelt) å anbefale kabinetter, fordi folk har så ulik smak :)

Jeg holder en knapp på Arc Midi R2, det er et veldig bra produkt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg sterkt å ta en titt på bruktmarkedet. Jeg gjorde en ganske killer deal nylig da jeg ble bedt av en kompis om å oppgradere hans gaming-maskin etter at han spilte en stund på min. han fastsatte et superstramt budsjett så for å oppnå noenlunde min standard ble jeg nødt til å tråle bruktmarkedet ganske hardt og etter litt pruting fikk jeg en killer deal på et par r9 280x som ble kjøpt ny i april til 1800,- samlet. han kjører de crossfire nå og har bedre fps enn meg i bf4.

 

 

ikke vær redd for bruktmarkedet, spør om ting som når de ble brukt, om de ble fiklet med osv. folk er utrolig imøtekommende og vanligvis hvis noen selger en god deal på markedet så har de flere ting de gjerne vil ut med som gir deg rom til å prute og få som sagt, en killer deal :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...