Gå til innhold

Er det nødvendig med antistatisk armbånd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort svar: Ja.

 

Langt svar: Det viktigste er å ikke overføre statisk elektrisitet til komponenter. Statisk elektrisitet kan utladde mange tusen volt og dermed skade komponenter. Det er sjelden man dreper en komponent helt. Mer vanlig er det å skade en komponent slik at den feiler under høy/spesiell ytelse/varme.

 

Men... Du kan klare deg greit om du følger noen retningslinjer.

 

1) Ta av ullsokker og syntetisk jakke

2) Sitt stille med beina

3) Ta på kabinettet (på metall som ikke er malt) for å utladde eventuell opparbeidet statisk elektrisitet før du tar på andre komponenter.

4) Bruk kabinettet som jording jevnlig.

 

Bruk antistatiske poser for å legge komponentene i.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke noe slikt. Ta på kabinettet av og til, det betyr ingenting om det er lakket eller ikke.

 

Jeg har ennå til gode å se noen bruke et slikt armbånd. Det er bare i veien og helt unødvendig IMO. Jeg har selv aldri brukt det, og har aldri hatt noe form for utlading mot komponenter. Man fikler så mye med verktøy, skruer og diverse gods at man ikke blir ladet.

 

Det et min mening. Andre må bare bruke penger på de greiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg bygger mine egne maskiner så bruker jeg ikke slikt, men når jeg bygger for andre så gjør jeg det, pluss det å drive å ta på kabinettet jevnlig etc andre ting og hvem har vel vegg til vegg teppe idag(jada, det er nok mange som har det).

The road to allergy.

 

Men det skader ikke å kjøpe ett så klart, du taper jo ikke akkurat mye på det uansett.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

hvis man ikke bruker, og bare tar borti kabinettet "av og til" så kan man være uheldig og skade komponenter på lang sikt. en slik skade kan i beste fall ta mange år før man merker noe på komponenter, men kan også få skader som merkes med en gang. handler uansett om å være veldig uheldig. Men hvis man må spare opp for å kjøpe pc, synes jeg det er tull å ikke legge til en armbånd for å være på den sikre siden. Har selv bygget pc uten, men kan ikke gå åpent ut å anbefale å IKKE bruke det, man vet jo ikke om det har blitt skader... Billig forsikring! Kan jo eventuelt kjøpe fotlenke istedenfor så slipper du at den er i veien ;)

Endret av agnard
Lenke til kommentar

Er det noe vits i å ta på kabinettet eller bruke armlenke hvis det ikke er jordet?

 

Det første jeg kobler til når jeg bygger datamaskiner er strømforsyning og strømledning til en jordet stikkontakt. Deretter kobler jeg antistatisk armlenke til kabinettet og først da begynner jeg å pakke ut komponenter.

Man lader ut eventuelle spenninger ved å ta på et eller annet. Trenger ikke være jordet. Arm/bein lenken settes jo bare på f.eks kabinettet.

 

Hvis noen av dere flyr en del (som meg) og har kjent på laptopen etter den har vært gjennom securitien så snakker vi litt spenningsutlading. Det knitrer godt når jeg skal plukke laptopen opp av plaskassa da.. Og laptopen har plastdeksel, blir ladet ut når jeg tar på den.

Lenke til kommentar

agnard, fra linken din

 

"Det første du kan gjøre for å beskytte dine komponenter mot dette er å rett og slett ta i metallrammen til kabinettet ditt, mens kabinettet er koblet til en jordet strømledning."

 

og

 

"Du kan også velge å bruke et såkalt ESD-armbånd, det er rett og slett et armbånd du fester rundt håndleddet ditt. Fra dette armbåndet går det en leder til en eller annen jordet dings i rommet du er i, ofte er dette akkurat samme plass som jeg demonstrerte at du skulle ta tak i: metallrammen i kabinettet."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er det noe vits i å ta på kabinettet eller bruke armlenke hvis det ikke er jordet?

 

Det første jeg kobler til når jeg bygger datamaskiner er strømforsyning og strømledning til en jordet stikkontakt. Deretter kobler jeg antistatisk armlenke til kabinettet og først da begynner jeg å pakke ut komponenter.

 

Å koble lenken på en eller annen måte mot jord i en stikkontakt kan jo i værste fall være livsfarlig. Hvis det skulle være jordfeil på det elektriske anlegget, så skal det ikke mye til før du ligger strak.

 

Som flere andre har skrevet, potensial forskjellen er hva en lenke utjevner, slik at det ikke blir utladning som skader komponentene

Lenke til kommentar

Skal du gjøre det etter boka skal du ha en antistatisk matte på bordet som alle komponentene skal ligge og bygges på. Denne skal være gjordet via resistor (som oftest innebygd) og koblet til armlenke via resistor (også som regel innebygd). Det er ikke bare du som kan lades ut til komponenter, det kan gå andre veien også. At en komponent er statisk ladet og blir utladet til deg når du tar på den.

 

Resistoren (motstanden) er viktig så evt. utladinger skjer sakte og kontrollert og ikke med et *pang* som er vanlig hvis man lades rett ut til jord.

 

Posene komponentene kommer i er også delvis ledende slik at uansett hva, hvor eller hvordan du håndterer de så vil en evt. utlading eller opplading skje sakte uten fare for skade på komponentene.

Lenke til kommentar

 

Å koble lenken på en eller annen måte mot jord i en stikkontakt kan jo i værste fall være livsfarlig. Hvis det skulle være jordfeil på det elektriske anlegget, så skal det ikke mye til før du ligger strak.

Det skal være en veldig stor motstand i serie med armlenka så en jordfeil skal ikke ha noe å si. Kjøper du en jallawalla armlenke til 50 øre fra kina så kanskje men... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...