Gå til innhold

Energy Light fungerer det?


TheKims

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste nylig en artikkel om at LED-lys med mye blått påvirker kroppen slik at man blir mer våken. Hyppig bruk av PC-skjermer og telefonskjermer sent på kvelden gir vistnok søvnproblemer. Denne lampa er LED med mye blått. "farge som ligner naturlig dagslys" står det i teksten. Det betyr rundt 6500 K fargetemperatur, altså veldig blå/kald farge sammenlignet med det vi vanligvis bruker innendørs (2500-3000K).

 

Vær obs på forskjellen på lux og lumen. De reklamerer med 10 000 lux, noe som høres vanvittig lyssterkt ut. Lux = lumen/kvadratmeter. Siden lampa er litt mindre enn et A3 ark tilsvarer det litt mindre enn 1000 lumen, noe som tilsvarer en 75W glødetrådpære.

 

Hvis du bare er ute etter våkenhetseffekten og ikke etter pen design så får du langt billigere alternativer med samme fargetemperatur og lysstyrke. En LED-pære med 1000 lumen og 6500 K koster fra ca 100-lappen. Rett denne mot en matt hvit vegg eller tak fra nært hold så får du en lignende lysfordeling. Ikke rett lampa direkte mot øynene for da blir du blendet. Det kan gi trøtthet og hodepine. Rettet mot en vegg eller taket blir lyset diffust og jevnt ut over en større flate.

 

Et par ting til: Lysrør har ikke så mye blått i seg som LED og de flimrer. Det gir ikke den samme effekten. Glødetrådspærer og halogen gir heller ikke så mye blått som LED. Sparepærer lyser på samme som lysrør, men med høyere frekvens.

Lenke til kommentar

The Last nick: Viste du at mørketidsdepresjon finnes i Italia også? De har et annet navn på det og det har i likhet med vår "mørketids"depresjon ikke påvirkning på alle, men er relatert til sesongvariasjoner i kulde og luftfuktighet. Mørketidsdepresjon har tilsynelatende en annen årsak enn det folk her i nord tror. Kilde: Et eldgammelt NRK Ekko-program. Artikkelen nevnt øverst i forrige innlegg strider altså i mot et stykke tidligere forskning på området.

 

PL160: Når vi først er inne på andre ting som hjelper kan det lønne seg med riktig mengde søvn til samme tid hver natt (også i helgene), trening og regelmessige måltider med kveldsmat senest en time før leggetid. Unngå også all skjermbruk siste time før leggetid. Prøv det noen uker og se hvordan det fungerer for deg.

Lenke til kommentar

Jeg leste nylig en artikkel om at LED-lys med mye blått påvirker kroppen slik at man blir mer våken.

 

Blått lys stimulerer melatonin-produksjon i hjernen, som visstnok skal gjøre/holde deg våken.

 

Mange (deriblant meg) bruker derfor programvare som demper blåskjæret i PC-skjermen på kveldstid, slik at man legger seg uten å ha vært eksponert for så mye av det de siste par timene.

 

https://justgetflux.com/

 

De første minuttene vil det virke rart, men om du bruker det i en halvtimes tid, og deretter slår det av, så merker du enorm forskjell. Det gjør nesten vondt å slå det av igjen pga. skarpheten av lyset, og man merker at "det her kan ikke være bra for øynene". Derfor har jeg Flux stående på stort sett hele tida, med mindre jeg driver med farge-sensitivt arbeid.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe inn 3 stk spotlight, kan jo se om det finnes noen varianter med 6000K eller 6500K. Har forøvrig byttet ut alt av pærer hjemme til LED som gir endel hvitere lys enn glødepærer. Kunne nok kanskje endret litt på ting før man legger seg om kvelden. Etter det ble slutt med eksen, så byttet jeg ho bort med en laptop på soverommet å ser på serier til jeg sovner :p Får prøve å slutte med det, men det tror jeg blir vanskelig nå som man har blitt så vandt til det.

Lenke til kommentar

 

Jeg leste nylig en artikkel om at LED-lys med mye blått påvirker kroppen slik at man blir mer våken.

 

Blått lys stimulerer melatonin-produksjon i hjernen, som visstnok skal gjøre/holde deg våken.

 

Mange (deriblant meg) bruker derfor programvare som demper blåskjæret i PC-skjermen på kveldstid, slik at man legger seg uten å ha vært eksponert for så mye av det de siste par timene.

 

https://justgetflux.com/

 

De første minuttene vil det virke rart, men om du bruker det i en halvtimes tid, og deretter slår det av, så merker du enorm forskjell. Det gjør nesten vondt å slå det av igjen pga. skarpheten av lyset, og man merker at "det her kan ikke være bra for øynene". Derfor har jeg Flux stående på stort sett hele tida, med mindre jeg driver med farge-sensitivt arbeid.

 

Thanks mate, denne må jeg nesten teste ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...