Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Youtube bakgrunns musikk lov?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har en Youtube kanal (som jeg ikke tjener noe penger på) hvor jeg legger ut egne videoer, for dte meste av mc turer etc.

 

Mange ganger så er det bedre å fjerne den oprinnelige lyden fra kameraet og heller legge inn bakgrunnsmusikk som passer videoen.

 

Spørsmålet er enkelt og greit om dette er lov, og evt. hva jeg bør gjøre for at dette blir lovlig uten at jeg kommer i en situasjon hvor jeg i værste fall kan få økonomiske reaksjoner etc.

 

De gangene jeg legger inn bakgrunnsmusikk som jeg feks. har kjøpt via iTunes eller funnet på netsider som feks. freemusicarchive og soundcloud etc.så får jeg en reklamebanner i videoen.

 

Er dette "betalingen" for at jeg bruker musikken og dermed gjør det lovlig, eller er jeg fortsatt på tynn is?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når eg ser slike videoer på youtube så synest eg uten unntak at dersom de legger på musikk istedenfor den opprinnelige lyden så er det en hælvetes plage.

 

Sånn bare til opplysning altså :innocent:

Joda, jeg kjøper den, men det kommer jo litt ann på innholdet og hva man vil vise.

 

Hvis jeg skal filme meg selv med litt aktiv kjøring på bane så er lyden viktig, men hvis jeg skal vise turen fra Geiranger til Molde i sin helhet (som er ca. 10 mil) så blir man fort trøtt på den motorduren. Da er det opplevelsen av selve turen samt omgivelsene som er viktig og ikke motorkarakteristikken.

Lenke til kommentar

Etter mye leting på Youtube sine sider så fant jeg svaret mitt her:

https://support.google.com/youtube/answer/6013276?hl=no

 

Altså det aller værste som kan skje er at videoen min fjernes og at jeg får en advarsel. Dette er kun hvis jeg klager på et krav og hevder jeg med full rett kan bruke det, selv om jeg ikke kan det.

 

Dette har jeg ikke gjort og det er kun tre av videoene mine som er begrenset i noen fjerne land grunnet bakgrunnsmusikken. Så lenge denne begrensningen har skjedd så har kan jeg fullt lovlig la videoen ligge online.

 

Så dette fører ikke til økonomiske krav for min del. Ikke engang med værst tenkelige scenario.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...