Gå til innhold

Trist gutt som trenger hjelp


nukem1231

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 15år og jeg veier 42kilo. Og jeg er veldig tynn.(kjempe tynn). Jeg spiser veldig mye og veldig usunt men blir aldri større eller feitere. Jeg vil egentlig bli Større og sterkere i kroppen! Tenkte styrketrening, men jeg har ikke noe vekter eller noe. Jeg kan kjøpe men lurte på om jeg kunne trene med ting jeg har hjemme! Vil ikke på treningsstudio fordi jeg ikke vil trene mellom andre og vise at jeg er veldig tynn...

Kan jeg trene og bruke protein pulver?

Hvordan lager jeg en plan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Hei, jeg sliter også med å gå opp i vekt, men veier 60kg. Det har jeg gjort de siste 5-6 årene. Å spise usunt hjelper ingenting, det fører bare til dårlig helse.

 

Det du vil passe å er å spise nok, mengde mat, mye mer enn du er vant til. Sunt fett er lurt da det inneholder mye kalorier pr gram. Proteiner er også lurt, shakes kan være en god idé hvis du blir fort mett.

 

Det jeg vil anbefalle er å gå til en lege og få utarbeidet en ernæringsplan som du kan følge.

Lenke til kommentar

Hei, jeg sliter også med å gå opp i vekt, men veier 60kg. Det har jeg gjort de siste 5-6 årene. Å spise usunt hjelper ingenting, det fører bare til dårlig helse.

 

Det du vil passe å er å spise nok, mengde mat, mye mer enn du er vant til. Sunt fett er lurt da det inneholder mye kalorier pr gram. Proteiner er også lurt, shakes kan være en god idé hvis du blir fort mett.

 

Det jeg vil anbefalle er å gå til en lege og få utarbeidet en ernæringsplan som du kan følge.

Hei.

Takk for svar!

Men er det lurt å ta proteinpulver uten å trene?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Det har vel liten hensikt

Unnskyld men jeg skjønte ikke?

 

 

Den skjønner ikke jeg heller? Proteiner er en flott måte å få i seg nok kalorier på. Pulver er naturligvis suboptimalt, best som tilskudd, men funker mye bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar

Har møtt mange som kommer med samme påstanden: "Jeg spiser veldig mye". Det mange finner ut i ettertid er at de gjorde det stikk motsatte. Spis jevnlig, og ikke bare tre store måltider om dagen. Hjemmetrening er vanskelig uten en del utstyr. Får bare gjort så-så mye med det man finner hjemme. Alle må starte et sted, så kom deg til et ordentlig senter!

 

Spis mer, spis sunt (mye proteiner, kjøtt, fisk, poteter, grov pasta). Havregrøt til frokost og kveldsmat. Få i deg helmelk, og begynn gjerne med pulver. Mange får ganske god vektoppgang av bare pulveret i seg selv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det har vel liten hensikt

Unnskyld men jeg skjønte ikke?

Den skjønner ikke jeg heller? Proteiner er en flott måte å få i seg nok kalorier på. Pulver er naturligvis suboptimalt, best som tilskudd, men funker mye bedre enn ingenting.

Vet du hva slags pulver jeg kan kjøpe?

Og når skal jeg liksom ta det?

Etter mat, om morgenen?

Endret av karkan1
Lenke til kommentar

Har møtt mange som kommer med samme påstanden: "Jeg spiser veldig mye". Det mange finner ut i ettertid er at de gjorde det stikk motsatte. Spis jevnlig, og ikke bare tre store måltider om dagen. Hjemmetrening er vanskelig uten en del utstyr. Får bare gjort så-så mye med det man finner hjemme. Alle må starte et sted, så kom deg til et ordentlig senter!

 

Spis mer, spis sunt (mye proteiner, kjøtt, fisk, poteter, grov pasta). Havregrøt til frokost og kveldsmat. Få i deg helmelk, og begynn gjerne med pulver. Mange får ganske god vektoppgang av bare pulveret i seg selv.

Kan jeg kjøpe apparater hjemme?

Vekter ogsånt?

Hva slags trenings øvelser kan jeg ta?

Lenke til kommentar

Det kan du, men det koster gjerne en del penger. I tillegg trenger du jo plassen til det. Etterhvert som du blir sterkere vil du jo også trenge større og flere vekter/manualer.

Har du vurdert andre sporter en ren styrketrening? Du er jo fortsatt veldig ung. Da jeg var 15 spilte jeg bare masse fotball, gikk på ski om vinteren, og svømte regelmessig. Svømming er svært god trening!

Lenke til kommentar

For å legge på seg er det viktigere å spise noe man liker enn noe som er sunt. Det ene utelukker jo ikke det andre, men fokuset bør være at det er noe men liker, for man vil slite med å legge på seg om man ikke liker maten godt - særlig etter man er mett. Jeg er selv svært tynn og veide for en måned siden 57 kg. Nå er jeg rundt 65 kg og går oppover. Jeg spiser noe sunt og noe som ikke er fullt så sunt. Skulle jeg bare spist sunt ville jeg vært 57 kg enda. Men selvsagt, folk er forskjellige.

 

Spis og tren, så blir du større. Og, om du spiser "veldig mye", men ikke legger på deg spiser du åpenbart ikke nok.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Ikke ta proteinpulver dersom du ikke trener. Proteinshakes er ikke en måltidserstatning. Det er et kosttilskudd, og proteinets hensikt er å tilføre næring til nedbrutte muskler. Om du ikke trener, så har du ikke nedbrutte muskler.

 

Om du ikke går opp i vekt, ikke si at "jeg spiser veldig mye". Du tror kanskje det er mye, men hadde du spist mye, så hadde du gått opp i vekt. En oppgang i vekt kommer av at du spiser mer kalorier enn du bruker. Dette gjør du altså ikke.

 

For å gå opp i vekt, burde du spise 5-7 måltider om dagen. Eksempelvis en omelett til frokost, litt frukt som mellommåltid, noen skiver til lunsj, en yoghurt eller kesam som nytt mellommåltid, en middag med kjøtt/fisk og grønnsaker, og en salat til kvelds.

 

Dette er som sagt bare et eksempel, men hvis man har en rutine på det mtp. når man spiser, så er det lettere å forholde seg til. Skal du opp i vekt så må du spise selv når du ikke er sulten. På samme måte som at de som skal ned i vekt må la være å spise selv om de ER sultne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg er en gutt på 15år og jeg veier 42kilo. Og jeg er veldig tynn.(kjempe tynn). Jeg spiser veldig mye og veldig usunt men blir aldri større eller feitere. Jeg vil egentlig bli Større og sterkere i kroppen! Tenkte styrketrening, men jeg har ikke noe vekter eller noe. Jeg kan kjøpe men lurte på om jeg kunne trene med ting jeg har hjemme! Vil ikke på treningsstudio fordi jeg ikke vil trene mellom andre og vise at jeg er veldig tynn...

Kan jeg trene og bruke protein pulver?

Hvordan lager jeg en plan?

 

Hei, om jeg kan foreslå en ting som du evt kan starte med må det være gainer. Masse kalorier å karbohydrater...

 

Jeg selv foretrekker MutantMass. Selges blant annet på Protenfabrikken.

Lenke til kommentar

Med mindre du har en slags sykdom så klarer du å gå opp i vekt. Du må bare spise mye! Veldig mye. Og ofte. Men jeg sier ikke at det er enkelt, men fullt mulig.

 

Proteiner er bra å få i seg, proteinpulver er ikke optimalt, men funker. Egg er en fin erstatning til proteinpulver.

 

Finnes mange måter å trene på uten vekter. Det å trene flere muskelgrupper på en gang er bra. Unngå å isolere muskelgrupper med å bruke treningsapparater, da vil du ikke bruke de små musklene (kjernemusklatur), som er viktig. Musklene er laget for å jobbe sammen, og for å unngå skader og ha enn sunn kropp vil du ha sterke kjernemuskler.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg sliter også med å gå opp i vekt, men veier 60kg. Det har jeg gjort de siste 5-6 årene. Å spise usunt hjelper ingenting, det fører bare til dårlig helse.

 

Det du vil passe å er å spise nok, mengde mat, mye mer enn du er vant til. Sunt fett er lurt da det inneholder mye kalorier pr gram. Proteiner er også lurt, shakes kan være en god idé hvis du blir fort mett.

 

Det jeg vil anbefalle er å gå til en lege og få utarbeidet en ernæringsplan som du kan følge.

Hei.

Takk for svar!

Men er det lurt å ta proteinpulver uten å trene?

 

Spis masse pasta, poteter, havregryn, egg og tren i skog og mark, pushups, pullups osv. bare spis mye. men ikke noe av den usunne drit maten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...