Gå til innhold

Linux Shell Script, trenger hjelp


JDC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Du trenger ikke å lage et program for det, du kan kjøre følgende i bash-promptet:

for type in f d l; do echo -n "${type}:"; find . -maxdepth 1 -type ${type} | wc -l; done

Det der funker ikke i Linux terminal tenker jeg? Skal ha en program så jeg kan skrive navnet på katalog og se infoen.

Lenke til kommentar

 

 

Du trenger ikke å lage et program for det, du kan kjøre følgende i bash-promptet:

for type in f d l; do echo -n "${type}:"; find . -maxdepth 1 -type ${type} | wc -l; done

Det der funker ikke i Linux terminal tenker jeg? Skal ha en program så jeg kan skrive navnet på katalog og se infoen.

Jo, det funker i terminalen. Kunne du ikke bare testet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du trenger ikke å lage et program for det, du kan kjøre følgende i bash-promptet:

for type in f d l; do echo -n "${type}:"; find . -maxdepth 1 -type ${type} | wc -l; done

Det der funker ikke i Linux terminal tenker jeg? Skal ha en program så jeg kan skrive navnet på katalog og se infoen.

Jo, det funker i terminalen. Kunne du ikke bare testet?

 

 

Jo, men vet du ikke hvordan jeg kan lage en program? så jeg slipper å skrive alt det der hver gang og den funka ikke den du sendte

Endret av JDC
Lenke til kommentar

Med de spørsmålene du har stilt hittil og koden du har vist, om shell scripting, så burde du jo allerede vite hvordan du kan bruke det der i et script..

 

Trur ikke den du sendte er riktig, har jo prøvd den, den funka ikke. Skal ha et program som teller hvor mange filer, symbolske linker og kataloger, i en katalog når jeg skriver navnet på katalogen.

Lenke til kommentar

Works for me. Den virker på katalogen du står i. Å ta katalogen som parameter er en triviell endring.

 

Men hvis du ikke skjønner dette og har oppgaver som går ut på å løse slike problemer, så foreslår jeg at du begynner på nytt på kapittel 1 i boka, og løser enklere oppgaver til du forstår.

 

skjønner ikke koden der, hva står f d l for? Ja jeg ha katalog som parameter, men skjønner liksom ikke koden din, hvor står det at den finner hvor mange filer, symbolske linker det er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...