Gå til innhold

Hvordan beregnes renter i banken?


Røykepus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett at jeg setter inn 10.000 kroner på en sparekonto og lar de stå der fra 5. november til 25. november, for så å ta pengene ut igjen. Vil jeg få renter for disse dagene, eller er det kun hele måneder beløpet står inne som teller?

For å vite det må du lese vilkårene til banken din. Sist jeg leste for min bank tror jeg det var sånn at ja, du får renter for dette, men de deles ut hver måned, så du får dem ikke før slutten av måneden. Altså at rentene beregnes daglig, men utbetales månedlig.

 

Renta hos BlueStep er 3%.

Lenke til kommentar

 

alle bankene har gått ned til under 3% nylig. Unntaket er hvis du binder opp pengene i mange år.

 

Det stemmer ikke, og det kan du sjekke selv på https://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd

Flere banker tilbyr rente over 3 % uten binding. Selv har jeg en bank som tilbyr 3,25 % og månedlig kapitalisering av renten. Dvs. at en får renters-rente-effekten ila. ett år.

 

Hvilken bank tilbyr 3,25 % og månedlig kapitalisering i tillegg?

 

De bankene jeg kjenner til som oppgir 3,25 %, har inkludert rentesrente-effekten og oppgir den effektive renten. (Nominelt ca 3,20 %)

 

Til spørsmålet fra TS: Normalvilkårene er at du får renter fra og med innskuddsdagen til men ikke med uttaksdagen.

Lenke til kommentar

Du får ikke renter for innskuddsdagen eller uttaksdagen.

 

Er det fortsatt sånn at bankene regner et renteår a 360 dager? Altså at 5-6 dager i året er rentefrie? I så fall kan det være nødvendig å sjekke om noen av de rentefrie dagene havner i din periode.

 

Vet det er vanlig å regne 360 dager men tviler på at bankene regner slik da de vil tape ganske mye på det med tanke på hvor mye mer bankene låner ut enn de har innskudd.

 

Vi snakker nok sikkert tap på flere 10-talls millioner i året på de største bankene.

Lenke til kommentar

Et finansielt år er i de aller fleste tilfeller 360 dager, så sannsynligvis følger bankene det samme systemet. Det blir enklere med rapporteringer, avregninger også videre.

Det tror jeg ikke at bankene gjør. Finner ingen ting om dette i vilkårene, der angis som jeg refererte lengre oppe fra og med innskuddsdagen til men ikke med uttaksdagen. (Simen1 tar feil)

 

Hvis noen regner med 360 dager for å gjøre det enklere, regner de da 30 dager i hver måned (inkl. februar?

Lenke til kommentar

 

Hvilken bank tilbyr 3,25 % og månedlig kapitalisering i tillegg?

 

komplettbank.no . Forutsetter minimumsinnskudd på 50k

 

Nei da. Rentesrenten er regnet inn i den effektive renten de oppgir. og kommer ikke i tillegg.

 

. Nominell rente er som jeg sa ca 3,20 %, også hos Komplettbank.

 

(Er kunde uten å ha tatt den i bruk. ;) Forventer rentenedgang hos dem også.....)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Nei da. Rentesrenten er regnet inn i den effektive renten de oppgir. og kommer ikke i tillegg.

 

 

. Nominell rente er som jeg sa ca 3,20 %, også hos Komplettbank.

 

(Er kunde uten å ha tatt den i bruk. ;) Forventer rentenedgang hos dem også.....)

 

...og nå har som ventet KomplettBank satt ned til 3,05% effektivt

 

(men gamle kunder beholder 3,25 % i to måneder til!)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Ja, det ser ut til at det blir et kort kundeforhold på meg. Temmelig primitiv løsning (som Nordax) uten nettbank..

 

...men jeg tviler på om du klarer å få mer enn 3,05 % noe sted i januar hvis du vil ha norsk bankgaranti....

 

(Nordax og Svea har jo svensk garanti på max 100 000 euro. Så får vi se hvor lenge DE holder 3,25 %)

Lenke til kommentar

 

Ja, det ser ut til at det blir et kort kundeforhold på meg. Temmelig primitiv løsning (som Nordax) uten nettbank..

 

...men jeg tviler på om du klarer å få mer enn 3,05 % noe sted i januar hvis du vil ha norsk bankgaranti....

 

(Nordax og Svea har jo svensk garanti på max 100 000 euro. Så får vi se hvor lenge DE holder 3,25 %)

 

 

Så lenge de opererer i Norge har vel norske kunder norsk garanti... altså 2 millioner kr.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...