Gå til innhold

Hva betyr tallene på oobjektivet?


Anbefalte innlegg

Har aldri eid et kamera annet enn kompakt og på tlf.

 

Trenger nå et kamera med mye zoom for å få tatt bra bilder av barna som seiler. Hva er mye zoom og hva er 18-200, 70-300 osv. Hjelper ikke å forklare hvitbalanse, blendertid osv. Det jeg trenger å vite er hva beskriver zoom og hvordan få mest mulig av det nokså billig.

 

Noe bra brukt på finn? Har sett men skjønner ingenting.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De mm-tallene du nevner beskriver hvor vid vinkel du får med på bildet. 18mm kan du ta bilde av en hel skyskraper på kort avstand. 300 mm kan du ta bilde av en liten fulg i et tre fra god avstand.

 

Zoom betyr at det er mulig å justere den vinkelen. 18-200mm kan du ta bilder av både skyskrapere og fugler.. Men generelt kan man si at jo mer zoom og jo billigere det er desto dårligere er det og da spesielt hvis du skal ta bilde av ting i mørket eller ting som beveger seg fort.

 

Litt enkelt forklart, men det er hovedtrekkene iallefall.

Henning

Lenke til kommentar

Har aldri eid et kamera annet enn kompakt og på tlf.

 

Trenger nå et kamera med mye zoom for å få tatt bra bilder av barna som seiler. Hva er mye zoom og hva er 18-200, 70-300 osv. Hjelper ikke å forklare hvitbalanse, blendertid osv. Det jeg trenger å vite er hva beskriver zoom og hvordan få mest mulig av det nokså billig.

 

Noe bra brukt på finn? Har sett men skjønner ingenting.

 

Hvis du skal ha noe med mye zoom til en "billig" penge så ville jeg slik jeg oppfatter din situasjon gå for en såkalt superzoom, det er et kamera uten mulighet til å skifte optikk. Zoom og det å forstørre objekter som er langt borte ser ut til å være ditt eneste krav og da ser jeg ingen grunn til å anbefale systemkameraer (speilrefleks/speilløst).

 

zoomtallene viser brennviddene i hver ende av zoomskalaen. forenklet sett så vil 18-200 si at den har en brennvidde på 18 mm i vidvinkel-enden som gir deg mulighet til å dekke et bredt fysisk område, 200 mm i tele-enden betyr at du kan få en mindre del av det du ser med det blotte øyet til å dekke en relativt stor del av bildet. Jo større tallet er jo mer forstørrelse, det blir som en kikkert har en forstørrelse på 6x 8x 10x osv.

 

Her er en oversikt over noen mulige kandidater. Jeg har dessverre ikke erfaring med noen av de som står på listen.

 

Edit: Når du vurderer kameraet du skal ha så er det viktig å tenke på om fysisk størrelse kan være et problem. Speilrefleks og fysisk store superzoomer, betyr mer størrelse og stor vekt (speilrefleks med stor telezoom). Et litt mer lommevennlig (f.eks. til en jakke) kan kanskje bety at apparatet blir tatt med oftere.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

 

Trenger nå et kamera med mye zoom for å få tatt bra bilder av barna som seiler.

Hva seiler de? sin egen sjø? Hvor lang avstand er det mellom deg og motivet?

Det er enklere å hjelpe hvis du kan poste et eksempelbilde...

 

Litt vanskelig når han ikke har kameraet ennå :)

 

Her kan du lese litt om brennvidde.

 

Når det gjelder kamera du burde kjøpe så er et systemkamera/speilrefleks både dyrt og tungt å ha, og skikkelige telezoom-objektiver koster fort opp mot en 10/15.000.-.

 

Og kjøper du et systemkamera med en 18-200 så får du faktisk bedre bilder med et avansert superzoomkamera så som Canon PowerShot SX50 HS, "24 til1200mm" både vekt og pris er mer fornuftig hvis man ikke ønsker og lære/forstå hvordan et systemkamera fungerer optimalt. Har du råd til en drøy tusenlapp til så får du det helt nye Powershot SX60 HS "21 til 1365mm" som har det siste innen teknologien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...