Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Jeg stusser litt på Gulgata og Blåveien. Skal vi ta med provisjon i bokføringen?

Og noen som har bokført det samme som meg på Gulgata? Eller noen som ser noen feil?

 

 

 

 

Slik har jeg postert gulgata. Sier ikke at min er rett altså, ser bare at vi har gjort litt forskjellig

 

 

Hvordan har du kommet fram til 138.322?

 

Regner med det er kommet frem slik:

 

Dok.avgift 137.100

Tinglysingsgebyr skjøte 525

Tinglysingsgebyr 1 pantedokument 525

Panteattest 172

:)

 

 

Når jeg ser igjennom oppgaver vi har gjort tidligere i forelesninger, ser jeg at når man tinglyser skjøte/pant tar man ikke med panteattesten på 172 ,- . Vil ikke det da være mer riktig om man da tar 138.322- 172= 138.150?

 

Når du mottar faktura fra statkart er ikke panteattesten med, dette fordi den skal hentes ut helt tilslutt når lånet er slettet fra grunnboken. men på nødvendig beløp skal den med

 

Er dette feil?

 

Utregningene mine er:

Kjøpesum ifl. Kjøpekontrakt 5.850.000

+ Omkost.:

Dok. avg. 2,5% av 5484000: 137.100

Skjøte: 525

Pantdok.: 525

Panteattest: 172 (138322)

=Kjøpesum + omkost. : 5.988.322

- avregning i kjøpers favør: 244.267

+ avregning i selgers favør: 2.267

=Rest å betale: 5.746.322

 

Jeg har også gjort det slik, bare sløyfet avregningen til å bare ha med kjøpers favør på 242 000.

Men ser både du og flere her har med "betalt skjøte/pant", er det fordi dere tror det kommer spørsmål om å føre det inn? Finner ikke noen plass i caset at faktura er betalt, men er vel stor sjanse for at akkurat det kommer på eksamen vil jeg tro. Eller er jeg blind kanskje.. :hmm:

Endret av Kenzy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om dette er sensor som prøver å lure oss. mest logiske her er jo at man glemmer at den siste ikke er innbetalt og regner ut alt (se vedlegg)

selger får mest sannsynlig den leien inn rett etter overtakelse siden den skulle vært inne den 1. da er det greit at alle pengene er avregnet først slik at kjøper og selger slipper tulle med det etter OT. Vi har utarbeidet denne med forbehold om at selger får leien inn på sin konto og ikke kjøper. Er jo tre mnd til neste gang leien skal inn så det at kjøper allerede har fått byttet kontonr til de tre forretningslokalene er lite sannsynlig. invetaret er fast butikkinnredning og skal derfor regnes provisjon utifra denne også. men ikke dokavg.

Noen andre som har tenkt sånn?

 

 

Synes det høres litt søkt ut! Forelsere (Oslo) har flere ganger poengtert at det ikke vil komme noe ukjent på eksamen, bare det gode gamle. Og jeg har ikke sett en slik problemstilling (i hvert fall det med kontonr.) på tidligere oppgaver eller i forelesning. Men for all del, vet aldri med BI!

Lenke til kommentar

Posterer man 2.105.982 eller 2.106.942 (som er det kjøper skylder - det selger skylder, differensen blir da 960 kroner som kjøper skylder) på utbet. bank?

 

Edit:

 

Ellers ser dette riktig ut?

 

Husk at du ikke kan utbetale ei heller overføre meglers tilgodehavende før skjøtet/ hjemmel er overført.

Det står kun i caset at det er overtakelse, ikke at hjemmelsoverføring har skjedd.

Lenke til kommentar

Synes det høres litt søkt ut! Forelsere (Oslo) har flere ganger poengtert at det ikke vil komme noe ukjent på eksamen, bare det gode gamle. Og jeg har ikke sett en slik problemstilling (i hvert fall det med kontonr.) på tidligere oppgaver eller i forelesning. Men for all del, vet aldri med BI!

 

Det kullet her er jo forsøkskaniner i alle fag, så det forundrer meg faktisk ikke.

 

Hvordan er Pro Contra-utregningen deres for å få 242 000? Jeg får bare 234 295.

Endret av KeyTu
Lenke til kommentar

 

Posterer man 2.105.982 eller 2.106.942 (som er det kjøper skylder - det selger skylder, differensen blir da 960 kroner som kjøper skylder) på utbet. bank?

 

Edit:

 

Ellers ser dette riktig ut?

Husk at du ikke kan utbetale ei heller overføre meglers tilgodehavende før skjøtet/ hjemmel er overført.

Det står kun i caset at det er overtakelse, ikke at hjemmelsoverføring har skjedd.

 

 

Så du ville kuttet posteringene ved Avregning forretningsfører?

Endret av Sommernatt
Lenke til kommentar

 

Synes det høres litt søkt ut! Forelsere (Oslo) har flere ganger poengtert at det ikke vil komme noe ukjent på eksamen, bare det gode gamle. Og jeg har ikke sett en slik problemstilling (i hvert fall det med kontonr.) på tidligere oppgaver eller i forelesning. Men for all del, vet aldri med BI!

 

Det kullet her er jo forsøkskaniner i alle fag, så det forundrer meg faktisk ikke.

 

Hvordan er Pro Contra-utregningen deres for å få 242 000? Jeg får bare 234 295.

 

 

Kjøper til gode (244.267 - 2.267)= 242.000

Lenke til kommentar

 

 

Synes det høres litt søkt ut! Forelsere (Oslo) har flere ganger poengtert at det ikke vil komme noe ukjent på eksamen, bare det gode gamle. Og jeg har ikke sett en slik problemstilling (i hvert fall det med kontonr.) på tidligere oppgaver eller i forelesning. Men for all del, vet aldri med BI!

 

Det kullet her er jo forsøkskaniner i alle fag, så det forundrer meg faktisk ikke.

 

Hvordan er Pro Contra-utregningen deres for å få 242 000? Jeg får bare 234 295.

 

 

Kjøper til gode (244.267 - 2.267)= 242.000

 

Selvfølgelig. Var bare jeg som hadde rotet litt.

Lenke til kommentar

Så folk mener at man bør vente med å ta med panteattesten og at summen på Gulgata skal være 138.150 og ikke 138.322 (inkl. panteattest) ?

 

For det står jo faktisk ikke noen steder i caset at faktura for tinglysingen betales, bare at nødvendig beløp fra banken mottas. Veldig forvirrende!

Lenke til kommentar

Noen som har en god forklaring på hva bruttobudprinsippet er? Skjønner ikke helt forklaringen som er gitt i boken (side 107) og det dukker heller ikke opp noe når jeg prøver å google det.

 

Bruttobudprinsippet sier noe om at heftelser som ikke dekkes av kjøpesummen, faller bort når kjøper er blitt eier.

Det vil altså si at hvis selger går konk og har pant i huset på 2 mill og huset selges for 1,5 mill så er det 1,5 mill som skal fordeles mellom kreditorene og de resterende 500.000 kronene som er pantsatt i huset faller bort og følger ikke huset og den nye eieren. Og selgers gjeld på 500.000 består (følger lånetakeren personlig) selv om pantesikkerheten faller bort. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har regnet ut noe for Blåveien? Jeg kommer frem til:

Utbet. fra bank: 2.105.982,-

Pro Contra: 4.950,- i selgers favør

Men selger skal betale skyldig husleie + eierskifte gebyr ved oppgjør: 8.940,-

 

Altså: Kjøper: kjøpssum 2.100.000,-

+ Dok.avg. 0,-

+ Tingl. hjemmel 430,-

+ Tingl. pant 430,-

+ Panteattest 172,-

+ Pro contra 4.950,-

= Utbet. fra bank: 2.105.982,-

 

 

Pro Contra: 5.500/30*27= 4950,-

 

Er langt ifra sikker, men si gjerne ifra viss du ser at noe er feil eller at det ser riktig ut.

Ja, det ser helt riktig ut!

 

Jeg lurer litt på denne her folkens, hvordan kan det se riktig ut, for i oppgaveteksten står det at selger har betalt frem til desember.. Så for januar er det ikke betalt. Og Kjøperen overtar eiendommen 4/1 og det er han som betaler felleskostnadene. Kjøper betaler felleskostnadene for hele Januar, Minus den perioden / de dagene i begynnelsen av januar, altså fra 1.1 til 3.1...

 

Så 5500/30 * 3 = 550 er det Selger som må betale til kjøper.

 

Stemmer det??

Lenke til kommentar

Noen her som har kommet til 4.1 Overtagelse av Blåveien? Lurte bare på om flere hadde kommet frem til samme nødvendig beløp som meg. Kom frem til 2.100.482,-.

 

Utregning:

 

Kjøpssum 2.100.000,-

 

+ Tingl. skjøte 430,-

+ Tingl. Pantedok. 430,-

+ Panteattest 172,-

 

- Pro contra 550

 

= 2.100.482

Tror det blir slik at kjøper skal betale inn 4.950 til selger, da det er selger som skal betale husleien ved oppgjør. Så jeg får dette:

 

Kjøpssum 2.100.000,-

+tingl. hjemmel 430,-

+tingl. pant 430,-

+panteattest 172,-

 

+pro contra 4.950,-

 

=Nødvendig beløp 2.105.982,-

 

Noen andre?

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som har regnet ut noe for Blåveien? Jeg kommer frem til:

Utbet. fra bank: 2.105.982,-

Pro Contra: 4.950,- i selgers favør

Men selger skal betale skyldig husleie + eierskifte gebyr ved oppgjør: 8.940,-

 

Altså: Kjøper: kjøpssum 2.100.000,-

+ Dok.avg. 0,-

+ Tingl. hjemmel 430,-

+ Tingl. pant 430,-

+ Panteattest 172,-

+ Pro contra 4.950,-

= Utbet. fra bank: 2.105.982,-

 

 

Pro Contra: 5.500/30*27= 4950,-

 

Er langt ifra sikker, men si gjerne ifra viss du ser at noe er feil eller at det ser riktig ut.

Ja, det ser helt riktig ut!

 

Jeg lurer litt på denne her folkens, hvordan kan det se riktig ut, for i oppgaveteksten står det at selger har betalt frem til desember.. Så for januar er det ikke betalt. Og Kjøperen overtar eiendommen 4/1 og det er han som betaler felleskostnadene. Kjøper betaler felleskostnadene for hele Januar, Minus den perioden / de dagene i begynnelsen av januar, altså fra 1.1 til 3.1...

 

Så 5500/30 * 3 = 550 er det Selger som må betale til kjøper.

 

Stemmer det??

 

Selger må betale 550 til kjøper, men kjøper skal fortsatt betale resten av husleien. Da blir det 5500-550 = 4950

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som har regnet ut noe for Blåveien? Jeg kommer frem til:

Utbet. fra bank: 2.105.982,-

Pro Contra: 4.950,- i selgers favør

Men selger skal betale skyldig husleie + eierskifte gebyr ved oppgjør: 8.940,-

 

Altså: Kjøper: kjøpssum 2.100.000,-

+ Dok.avg. 0,-

+ Tingl. hjemmel 430,-

+ Tingl. pant 430,-

+ Panteattest 172,-

+ Pro contra 4.950,-

= Utbet. fra bank: 2.105.982,-

 

 

Pro Contra: 5.500/30*27= 4950,-

 

Er langt ifra sikker, men si gjerne ifra viss du ser at noe er feil eller at det ser riktig ut.

Ja, det ser helt riktig ut!

 

Jeg lurer litt på denne her folkens, hvordan kan det se riktig ut, for i oppgaveteksten står det at selger har betalt frem til desember.. Så for januar er det ikke betalt. Og Kjøperen overtar eiendommen 4/1 og det er han som betaler felleskostnadene. Kjøper betaler felleskostnadene for hele Januar, Minus den perioden / de dagene i begynnelsen av januar, altså fra 1.1 til 3.1...

 

Så 5500/30 * 3 = 550 er det Selger som må betale til kjøper.

 

Stemmer det??

 

Det står i oppg at forretningsfører forutsetter at skyldig husleie blir betalt ved oppgjør, og da er det vell selger som skal gjøre opp for seg før hjemmel skifter, slik at selger betaler hele husleien (5.500,-) og kjøper må betale for de 27 dagene (4.950.-) i resten av måneden.

Eller?

Lenke til kommentar

 

Noen her som har kommet til 4.1 Overtagelse av Blåveien? Lurte bare på om flere hadde kommet frem til samme nødvendig beløp som meg. Kom frem til 2.100.482,-.

 

Utregning:

 

Kjøpssum 2.100.000,-

 

+ Tingl. skjøte 430,-

+ Tingl. Pantedok. 430,-

+ Panteattest 172,-

 

- Pro contra 550

 

= 2.100.482

Tror det blir slik at kjøper skal betale inn 4.950 til selger, da det er selger som skal betale husleien ved oppgjør. Så jeg får dette:

 

Kjøpssum 2.100.000,-

+tingl. hjemmel 430,-

+tingl. pant 430,-

+panteattest 172,-

 

+pro contra 4.950,-

 

=Nødvendig beløp 2.105.982,-

 

Noen andre?

 

Jeg har også fått 2.105.982 og alle jeg har hørt med har også fått det.

Lenke til kommentar

Overtagelsen er 4.1 og da er husleien enda ikke betalt. Selger må derfor betale kjøper fra 1.1 til 3.1, altså 550. Men eierskiftegebyret skal vel selger betale? Skal dette bli med i ProContra-oppgjøret eller bare trekkes fra summen som meglerkontoret overfører til selger?

Lenke til kommentar

Overtagelsen er 4.1 og da er husleien enda ikke betalt. Selger må derfor betale kjøper fra 1.1 til 3.1, altså 550. Men eierskiftegebyret skal vel selger betale? Skal dette bli med i ProContra-oppgjøret eller bare trekkes fra summen som meglerkontoret overfører til selger?

Er selger som skal betale eierskifte geb ja, og skal ikke med i pro contra'en. tror at "fakturaen" som man mottar fra forretningsfører inneholder både husleie (5.500,-) og eierskifte geb. (3.440,-) = (8.940). det er ivertfall det selger "skylder" forretningsfører

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen som har regnet ut noe for Blåveien? Jeg kommer frem til:

Utbet. fra bank: 2.105.982,-

Pro Contra: 4.950,- i selgers favør

Men selger skal betale skyldig husleie + eierskifte gebyr ved oppgjør: 8.940,-

 

Altså: Kjøper: kjøpssum 2.100.000,-

+ Dok.avg. 0,-

+ Tingl. hjemmel 430,-

+ Tingl. pant 430,-

+ Panteattest 172,-

+ Pro contra 4.950,-

= Utbet. fra bank: 2.105.982,-

 

 

Pro Contra: 5.500/30*27= 4950,-

 

Er langt ifra sikker, men si gjerne ifra viss du ser at noe er feil eller at det ser riktig ut.

Ja, det ser helt riktig ut!

 

Jeg lurer litt på denne her folkens, hvordan kan det se riktig ut, for i oppgaveteksten står det at selger har betalt frem til desember.. Så for januar er det ikke betalt. Og Kjøperen overtar eiendommen 4/1 og det er han som betaler felleskostnadene. Kjøper betaler felleskostnadene for hele Januar, Minus den perioden / de dagene i begynnelsen av januar, altså fra 1.1 til 3.1...

 

Så 5500/30 * 3 = 550 er det Selger som må betale til kjøper.

 

Stemmer det??

 

Det står i oppg at forretningsfører forutsetter at skyldig husleie blir betalt ved oppgjør, og da er det vell selger som skal gjøre opp for seg før hjemmel skifter, slik at selger betaler hele husleien (5.500,-) og kjøper må betale for de 27 dagene (4.950.-) i resten av måneden.

Eller?

 

Er slik jeg tolket det.

Slik at selger må betale 3440 + 550 til forretningsfører, og summen blir da 3990+4950=8940 som skal føres i kundespes.skjemaet.

Lenke til kommentar

 

 

Noen her som har kommet til 4.1 Overtagelse av Blåveien? Lurte bare på om flere hadde kommet frem til samme nødvendig beløp som meg. Kom frem til 2.100.482,-.

 

Utregning:

 

Kjøpssum 2.100.000,-

 

+ Tingl. skjøte 430,-

+ Tingl. Pantedok. 430,-

+ Panteattest 172,-

 

- Pro contra 550

 

= 2.100.482

Tror det blir slik at kjøper skal betale inn 4.950 til selger, da det er selger som skal betale husleien ved oppgjør. Så jeg får dette:

 

Kjøpssum 2.100.000,-

+tingl. hjemmel 430,-

+tingl. pant 430,-

+panteattest 172,-

 

+pro contra 4.950,-

 

=Nødvendig beløp 2.105.982,-

 

Noen andre?

 

Jeg har også fått 2.105.982 og alle jeg har hørt med har også fått det.

 

Da stemmer nok 2.105.982,-. Ser at jeg har brukt feil tall i Pro Contra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...