Gå til innhold

Gjelder Moseloven i kristen praktis?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Om man leser DGT, så ser man flere slike historier om at synd går i arv flere generasjoners ledd. Stakkars avkom, som måtte tro på slikt. :hm:

tro på slikt ? sosialarv er vitenskapelig bevist !

 

Det morsomme er at jesususen aldri kan sitte på Davids trone da minst to av hans påståtte forfedre ble forbannet av Gud.

 

 

Profeten Jeremias Kapittel 36

30 Derfor sier Herren så om Judas konge Jojakim: Han skal ikke ha nogen ætling som skal sitte på Davids trone, og hans døde kropp skal ligge slengt bort, utsatt for heten om dagen og for kulden om natten.

 

Kapittel 22

24 Så sant jeg lever, sier Herren, selv om du Konja*, Jojakims sønn, Judas konge, var en signetring på min høire hånd, så vilde jeg rive dig derfra.

 

Kapittel 22

30 Så sier Herren: Skriv denne mann op som barnløs, som en mann som ingen lykke har i sine levedager! For ingen av hans ætt skal mere få lykke til å sitte på Davids trone og herske over Juda.

 

Dét er vel slikt man trygt kan kalle bibelske selvmotsigelser.

 

Du, Quetzalcoatl, Jesus Kristus sitter på Guds trone ! og det gjør alle de hellige med ham !

 

Åp 3,21 "Den som seirer, ham vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, likesom jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone."

 

Ef 2,6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham"

 

Åp 5,10 "Til et kongerike har du gjort dem, til prester for vår Gud, og de skal herske på jorden."

 

Åp 1,5 "Han som elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod, og som har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud"

 

Åp 20,6 "De skal være Guds og Kristi prester og herske med ham i tusen år."

 

Åp 22,5 "de skal herske i all evighet"

 

2 Tim 2,12 "Holder vi ut, skal vi også herske med ham."

 

Matt 28,18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler,"

 

Jesus Kristus viste at han hadde Guds makt og denne makten gav han til sine disipler !

 

Apg 1,8 "dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til jordens ender"

 

De utøver i dag sin makt overalt på jorden ! Det er fortsatt slik at Jesu Kristi ord (uttalt av hans disipler) vekker opp døde.

 

Joh 5,25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den tid kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For uten arvesynd er det ikke behov for noen jesus, og dét var vel akkurat derfor Augustin følte at han måtte finne på noe for å få ting til å henge på greip. Hvilket han gjorde ved bruk av noen få løsrevne sitater fra Paulus, tatt helt ut av sammenheng.

 

Baserer ikke det seg i såfall på en svært selektiv lesing?

 

Greit nok at arvesynden står sterkt spesielt hos neo-kalvinister og enkelte baptistmiljøer, men hva med f.ex. ortodokse som aldri har hatt noen arvesyndteologi-ala-Augustine? Eller moderne katolske teologer?

Har ikke de behov for Jesus?

 

Verken Paulus, Jakob eller noen av de andre stalkerne kjente til noe arvesynd, Jesus predikerte den ikke, og den ville vært helt fremmed for jøder. Det som derimot er nokså sikkert, er at de forutsetter en antropologi og syndlære som for det mest er vesentlig lik syndlæren man ser i jødenes andre tempelperioden (Yetzer and such), noe som også gjenspeiles hos synoptikerne. Også disse følte Jesusen hadde noe å færra med.

 

Selv om arvesynden for alvor ble utformet av Augustine, så var han ikke akuratt den første til å tenke noe om menneskenaturen. Justin Martyr, Theophilus, Irenaeus, Cyprian, Clement, Origen, Tertullian, Pelagius, strengt tatt alle før og rundt Augustines tid, kladdet alle ned noen tanker om det.

 

Nå var det nok ikke akuratt slik at han "følte han måtte finne på noe". Augustine har sine grunner for å ende opp med konklusjonen han gjør, noen av de så simple som at dåpsritualer bekrefter det han tror, men summa sumarum baserer det seg på vesentlig mer enn å bare stikke fingeren i været å koke i hop en story.

 

Det er til og med fullt mulig at enkelte elementer av Augustines oppfattelse av synd kan være inspirert av greske patristiske tradisjoner selv til tross for at det ikke akuratt er åpenbare spor av en oppfatning om nedarvet synd hos de kappadokiske fedrene (eksempelvis at Adams syndefall på ulike måter forstås å påvirke menneskets moralske natur).

 

Ref. også f.ex. Pelagius kontroversen.

 

«Augustine was divided in mind between the traducianist and various forms of the creationist theory of the soul's origin. If the former is right, original sin passes to us directly from our parents; if the latter, the freshly created soul becomes soiled as it enters the body» (Kelly)

 

Augustine falt aldri ned på noen endelig konklusjon her, men valgte alikevel i likhet med en rekke andre å lene seg mot traducianisme. Long gone i katolske tradisjoner, fortsatt tilstede i visse lutherske og reformerte miljøer hos enkelte konservative.

 

Jesusen står nok utmerket på egne ben - både uten Augustines arvesynd og Paulus' Adam.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Om man leser DGT, så ser man flere slike historier om at synd går i arv flere generasjoners ledd. Stakkars avkom, som måtte tro på slikt. :hm:

tro på slikt ? sosialarv er vitenskapelig bevist !

 

Det morsomme er at jesususen aldri kan sitte på Davids trone da minst to av hans påståtte forfedre ble forbannet av Gud.

 

 

Profeten Jeremias Kapittel 36

30 Derfor sier Herren så om Judas konge Jojakim: Han skal ikke ha nogen ætling som skal sitte på Davids trone, og hans døde kropp skal ligge slengt bort, utsatt for heten om dagen og for kulden om natten.

 

Kapittel 22

24 Så sant jeg lever, sier Herren, selv om du Konja*, Jojakims sønn, Judas konge, var en signetring på min høire hånd, så vilde jeg rive dig derfra.

 

Kapittel 22

30 Så sier Herren: Skriv denne mann op som barnløs, som en mann som ingen lykke har i sine levedager! For ingen av hans ætt skal mere få lykke til å sitte på Davids trone og herske over Juda.

 

Dét er vel slikt man trygt kan kalle bibelske selvmotsigelser.

 

Du, Quetzalcoatl, Jesus Kristus sitter på Guds trone ! og det gjør alle de hellige med ham !

 

I følge Tanakh (GT) kan den ikke sitte der som etterkommer etter gudens forbannelse av dens forfedre!

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar

 

For uten arvesynd er det ikke behov for noen jesus, og dét var vel akkurat derfor Augustin følte at han måtte finne på noe for å få ting til å henge på greip. Hvilket han gjorde ved bruk av noen få løsrevne sitater fra Paulus, tatt helt ut av sammenheng.

 

Baserer ikke det seg i såfall på en svært selektiv lesing?

 

Jesusen står nok utmerket på egne ben - både uten Augustines arvesynd og Paulus' Adam.

 

Nei, her dreier det seg om å lese ut av teksten, ikke ting inn i teksten - alt etter eget forgodtbefinnende.

 

Hva jesusens bein angår synes de å virke noe markspiste og stokkmaur-angrepne.

Lenke til kommentar

Nei, her dreier det seg om å lese ut av teksten, ikke ting inn i teksten - alt etter eget forgodtbefinnende.

 

Hva jesusens bein angår synes de å virke noe markspiste og stokkmaur-angrepne.

 

 

Her dreier det seg om å lese tekstene, ikke bare Augustines, men de andre også.

Om man kun leser et lite utvalg tekstene, så ender man nok muligens opp med at han "følte han måtte finne på noe", men jeg tror de færreste som har lest Augustine sitter igjen med arbitrære konklusjonener..

 

Men hva med alle disse som ikke kjøper Augustines arvesynd, er ikke de kristne? Hvilken misjonen har Jesusen for disse?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Om man leser DGT, så ser man flere slike historier om at synd går i arv flere generasjoners ledd. Stakkars avkom, som måtte tro på slikt. :hm:

tro på slikt ? sosialarv er vitenskapelig bevist !

 

Det morsomme er at jesususen aldri kan sitte på Davids trone da minst to av hans påståtte forfedre ble forbannet av Gud.

 

 

Profeten Jeremias Kapittel 36

30 Derfor sier Herren så om Judas konge Jojakim: Han skal ikke ha nogen ætling som skal sitte på Davids trone, og hans døde kropp skal ligge slengt bort, utsatt for heten om dagen og for kulden om natten.

 

Kapittel 22

24 Så sant jeg lever, sier Herren, selv om du Konja*, Jojakims sønn, Judas konge, var en signetring på min høire hånd, så vilde jeg rive dig derfra.

 

Kapittel 22

30 Så sier Herren: Skriv denne mann op som barnløs, som en mann som ingen lykke har i sine levedager! For ingen av hans ætt skal mere få lykke til å sitte på Davids trone og herske over Juda.

 

Dét er vel slikt man trygt kan kalle bibelske selvmotsigelser.

 

Du, Quetzalcoatl, Jesus Kristus sitter på Guds trone ! og det gjør alle de hellige med ham !

 

I følge Tanakh (GT) kan den ikke sitte der som etterkommer etter gudens forbannelse av dens forfedre!

 

Skiller du ikke mellom Davids trone og Guds trone ?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Om man leser DGT, så ser man flere slike historier om at synd går i arv flere generasjoners ledd. Stakkars avkom, som måtte tro på slikt. :hm:

tro på slikt ? sosialarv er vitenskapelig bevist !

 

Det morsomme er at jesususen aldri kan sitte på Davids trone da minst to av hans påståtte forfedre ble forbannet av Gud.

 

 

Profeten Jeremias Kapittel 36

30 Derfor sier Herren så om Judas konge Jojakim: Han skal ikke ha nogen ætling som skal sitte på Davids trone, og hans døde kropp skal ligge slengt bort, utsatt for heten om dagen og for kulden om natten.

 

Kapittel 22

24 Så sant jeg lever, sier Herren, selv om du Konja*, Jojakims sønn, Judas konge, var en signetring på min høire hånd, så vilde jeg rive dig derfra.

 

Kapittel 22

30 Så sier Herren: Skriv denne mann op som barnløs, som en mann som ingen lykke har i sine levedager! For ingen av hans ætt skal mere få lykke til å sitte på Davids trone og herske over Juda.

 

Dét er vel slikt man trygt kan kalle bibelske selvmotsigelser.

 

Du, Quetzalcoatl, Jesus Kristus sitter på Guds trone ! og det gjør alle de hellige med ham !

 

I følge Tanakh (GT) kan den ikke sitte der som etterkommer etter gudens forbannelse av dens forfedre!

 

Skiller du ikke mellom Davids trone og Guds trone ?

 

Nei, da det i følge teksten later til å være nøyaktig det samme ser jeg ingen grunn til det.

Lenke til kommentar

Guds trone er ikke på jorden, Quetzalcoatl

Selvfølgelig er den også det.

 

Det er nemlig der det vemmelige og ulydige avkommet dens finnes, og der den må behandle dét for å få det dit den vil.

 

Var det ikke lettere for den bamsemumsaktige allmektige himmelnissen din, om den skapte alt helt ferdig i himmelen, heeelt fra begynnelsen av.

 

Ser du ikke at alle attributter tilsluttet guden er menneskeskapt "make belive"?

 

Hvis det var så om og gjøre for guden din å få alle til himmels, så hvorfor mellomlande på en planet og et sted, hvor den konstant mislyktes? med feilslått skapelse, feilslått syndflod og feilslått jesus, med de syndene vi ifølge visse av din lugubre kaliber, fortsatt er stinne av.

 

Vitner slikt om noe guddommelighet, mener du?

 

En annen ting er jo at man er i en eller annen himmel samme hva man tror, eller hvilket som helst himmellegeme man later som om man kan hive seg ut i fra, i den tro at man har fri vilje og kan la seg falle hvorsomhelst.

 

Gudens gudelige abonnenter har et forklaringproblem her?

Endret av Quetzalcoatl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har vært debattert om Moseloven faktisk gjelder kristne. Det står ganske mye imot moselovene, at så lenge man tror på Jesus og Gud så er det på en måte samme ulla om man følger dem eller ei.

 

Det klassiske eksemplet for å følge moselovene er dette ifra Matteus 5:17-19

Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet. 18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd. 19 Hvis noen bryter det minste bud og lærer andre å gjøre det samme, så kommer han til å bli den minste i himmelriket. Men de som lærer andre Guds lov og adlyder budene, vil bli store i himmelriket.

 

Det står også et vers om dette i Lukas evangeliet også. Jeg bare kommer ikke på hva verset var.

 

Men poenget er at det står at moselovene gjelds. Men noen har tolket at dette kun gjelder helt til Jesus dør. Og da er det på en måte liksom ikke en greie lenger å følge moselovene ved unntak av de tid bud. Som blir oppløftet i det nye testamentet. Det er ganske mye vers som Paulus sier at Kristne ikke er bundet av moselovene som dette for eksempel.

 

Galaterne 5:3-6

Jeg vil si det igjen: Enhver som prøver å finne nåde hos Gud ved å la seg omskjære, må adlyde alle andre jødiske lover også, ellers går de fortapt. 4 Kristus er til ingen nytte for dere hvis dere regner med å ordne opp i gjelden til Gud ved å holde loven. Dere er fortapt og har ikke Guds nåde.

5 Men ved den Hellige Ånds hjelp, vet vi at Kristi død renser bort våre synder og setter oss i rett forhold til Gud. 6 Og vi som har fått det evige liv, behøver ikke bekymre oss om hvorvidt vi er omskåret eller ikke. Vi trenger heller ikke tenke på om vi utfører de jødiske seremoniene eller ikke. Alt vi trenger er tro, virksom ved kjærlighet.

 

Brukte "Levende Bok" som kilde på Biblehub. Den fra 1930 var det dårlig norsk i.

 

Så dette er noen eksempler at kristne ikke praktiserer moseloven som det typiske

- Steining

- Slakteloven for YHWH

http://en.wikipedia.org/wiki/Stoning#Torah

Kan linke moseloven sånn sett. Egentlig så er det 613 bud om man tenker jødisk på det som blir omtalt som moseloven. De ti bud er generelt de som er risset på to steintavler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Moses#Content_of_the_Law

 

Men selve Moses var en psykopat, så det å oppholde lovene er jo rene galskap.

 

Kan si jeg forsvarer litt kristne at de ikke skal praktisere moselovene. Men har hørt noen si vi kan finne moral hos Moses eller andre folk før. Akkurat det er bare tull.

 

Men ellers vil jeg høre deres mening om det.

Jhesua/Jesua/Jesus kom ikke med noe nytt!

Han kom kun for å stadfeste paktene og løftene til sitt folk (alle jødene) og hedningene fikk ta del med dem.

Kristendom/teologi er ikke Bibelsk, den er kun skapt av den hedenske kirken i forakt for jødene og deres tro.

Bibelen er egentlig bare Tanak (GT). NT er egentlig bare en forklaring på nesten lik linje som Talmud.

Ordet GT og NT er et resultat av antisemittisme fra kirken.

"Jesu lære" er kun Toran ( Mose bøkene, loven= læren!

Kjernen i "evangeliet" er Toran.

Dessverre så er vår Bibel så "feil skrevet"/ tolket" på så utrolige mange måter. Dette er gjort med viten og vilje fra kirken for å ikke ha noe med jødefolket å gjøre!

Hebraisk er grunnteksten i "GT" og "NT" må alltid forstås ut i fra den.

Vi har heller ikke de første grunntekstene til "NT", bare kopier av kopier.

 

Det eneste bevis vi har i dag på at Bibelen er sann, er kun jødene og Israel.

Vi har ikke noe annet!

Lenke til kommentar

2.Peter 1:20-21 : Ingen profeti i skriften utspringer fra noen privat tydning. For aldri er noen profeti blitt ført fram ved et menneskes vilje, men menn talte fra Gud mens de ble båret av sted av hellig ånd.

 

2.Sam 23: 1-2 : Så sier David,Isais sønn gjennom meg taler ( Jehova ) ånd, hans ord er på min tunge.

 

2.Tim 3:16-17 : Hele skriften er inspirert av Gud og nyttig til opplæring, til irettesettelse, til å bringe orden i tingene, til opptuktelse i rettferdighet, for at gudsmennnesket kan være fullt dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning.

Lenke til kommentar

Bibelen i seg selv gir ikke noen dyp innsikt i hvordan verden funker. De 'svarene' som du refererer til er muligens et svar på et spørsmål, men er de korrekte? Og kanskje før vi kommer så langt, er spørsmålet gyldig?

 

Når man spør 'hva er meningen med livet?' så tar man jo utgangspunkt i at livet har mening. Og dersom jeg forstår deg rett så antar jeg at du mener en slags objektiv eller overskridende verdi/mening i universet. Og det er ikke sikkert at er tilfellet.

 

Det er ikke noen vits i å besvare spørsmålet 'hva er meningen med livet?' dersom man ikke kan svare ja på spørsmålet 'har livet noen mening?'. Og da snakker jeg om mening i den forstand jeg antar du mener det.

 

Det blir litt som å spørre 'hvordan døde denne personen?' i en situasjon der man ikke har et lik, eller kunnskap om et lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelen hjelper oss til å forstå meningen med livet

 

Den besvarer slike spørsmål som: Hvor kommer livet fra. Hvorfor er vi her. Er det bare for å leve noen få år, få så mye ut av livet som vi kan og deretter dø?

Kilde: Side 48 i boken: «Resonner ut fra skriftene».

 

Se! Jeg kan også sitere denne boken. Følgende tekst er hentet fra bokens egen definisjon på «de siste dager»:

Den nåværende onde tingenes ordning, som omfatter hele verden, gikk inn i sine siste dager i 1914, og noen av dem som tilhører den generasjonen som levde da, vil også være vitne til at denne ordningen opphører fullstendig i den «store trengsel».

Den røde teksten er å finne i den første utgaven av denne boken. Den nåværende utgaven inkluderer ikke denne delen da denne læren er nå «uoffisiell». For hva annet er det å forvente fra et trossamfunn som sitter på «sannheten»?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...