Gå til innhold

Ta bort bakgrunn?


Anbefalte innlegg

Hei

 

I forbindelse med egen bedrift så skal jeg ta bilder av noen produkter som jeg ønsker å fjerne bakgrunn på.

 

Løsningen er vel å kjøpe en bakgrunn som skal være grønn eller blå noe jeg faktisk ikke husker.

 

Så det jeg lurer på er...

 

Hvilken bakgrunn skal jeg kjøpe... må jeg kjøpe noe dyrt fra en fotobutikk eller holder det med noen meter stoff i rett farge kjøpt på en stoffbutikk?

 

Hva heter funksjonen i bilderedigeringsprogrammet som fjerner bakgrunnen og kan noen anbefale ett program som gjør dette, gjerne ett gratis ett?

 

Takker for alle svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du MÅ ikke kjøpe en green/blue screen fra en fotobutikk, men du vil få best resultat av det. Du kan gå til anskaffelse av greenscreen maling (egen type).

 

Viktigt å huske at bra og riktig belysning av green/blue screen'en er like viktig som selve skjermen for å få bra resultat.

 

Grunnen til at det bør være grønt eller blått er at det er de to fargene som er lengst bort fra hudfargen på mennesker og derfor er enklest å keye bort det som er rundt.

 

Funksjonen heter Chroma Key. Sony Vegas vet eg har denne muligheten, for det er det eg bruker selv..gratis programmer vet eg ikke da eg ikke har sjekket opp i det.

Lenke til kommentar

Du MÅ ikke kjøpe en green/blue screen fra en fotobutikk, men du vil få best resultat av det. Du kan gå til anskaffelse av greenscreen maling (egen type).

 

Viktigt å huske at bra og riktig belysning av green/blue screen'en er like viktig som selve skjermen for å få bra resultat.

 

Grunnen til at det bør være grønt eller blått er at det er de to fargene som er lengst bort fra hudfargen på mennesker og derfor er enklest å keye bort det som er rundt.

 

Funksjonen heter Chroma Key. Sony Vegas vet eg har denne muligheten, for det er det eg bruker selv..gratis programmer vet eg ikke da eg ikke har sjekket opp i det.

 

Takker, lærte noe der... er greenscreen maling vanlig å spørre om på en maleforretning?

 

Hvis ikke, vet du fargekode eller navn... eller noe slikt?

 

 

Hvis du bare skal ha produktbilder er vel det greieste å kjøpe et lystelt som passer, hvis det ikke er veldig store ting da? Da får du fin nøytral hvit bakgrunn

 

Vet ikke hva ett lystelt er... ikke veldig store ting nei, maksimum 1 x 1 meter i areal det aller meste er under halvmeteren.

 

 

I forbindelse med egen bedrift så skal jeg ta bilder av noen produkter som jeg ønsker å fjerne bakgrunn på.

Kan du ikke bare poste et produkteksempel - så det blir lettere for andre å komme med noen tips?

 

 

Produkteksempel har jeg ikke men forventer noen sendt til meg fra det store utland snart. Har heller ikke lyst å avsløre hva det er enda... det jeg kan fortelle er at det er rimelig små produkt, de aller fleste produktene kan fint plasseres i en terning der hver av sidene er 50 cm mens noen er litt større.

 

Produktene er laget i tre/plast/metall...

 

Edit: Ingen av produktene har grønt eller blått i seg, ihvertfall ikke til nå.

 

Online f.eks https://clippingmagic.com/

Gratis program f.eks Gimp

 

Takker... flott video. Selv om jeg egentlig er en hobbyfotograf trodde jeg ikke gratisprogram var så avansert, hva er egentlig ulempen?

 

Har Gimp en funksjon for å fjerne blue/green screnn også?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Lystelt er mye brukt til produktfotografering. Green screen er mer for video, jeg tolket det dithen at du var på jakt etter bilder? Lystelt finner du eksempler på på google. 5893.jpg

Du trenger et kamera og et par blitser i tilegg til teltet

 

Finnes i mange størrelser

Walimex-lystelt-150x150x150cm-.jpg

Endret av Actibus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lystelt er mye brukt til produktfotografering. Green screen er mer for video, jeg tolket det dithen at du var på jakt etter bilder?

 

Lystelt finner du eksempler på på google.

 

Du trenger et kamera og et par blitser i tilegg til teltet

 

Finnes i mange størrelser

 

 

Ahaa.. da skjønner jeg hva lystelt er. Så hvis man fotograferer i lystelt så er det enkelt å fjerne bakgrunn?

 

Egne funksjoner i programmene for dette?

Lenke til kommentar

Det kommer jo litt ann på hva du mener med å fjerne bakgrunn, typisk når man bruker lystelt så får man en helt hvit bakgrunn, slik man ofte ser på produktfoto.

Har lagt ved et par eksempel.

Bilde 1 er slik det blir i lysteltet, med hvit bakgrunn.

Bilde 2 er samme bildet, men med det hvite fjernet i Photoshop (eller Gimp el.), men det er ikke lett å se siden forumet har hvit bakgrunn.

Bilde 3 viser effekten mot en annen bakgrunnsfarge.post-175685-0-91082600-1414951112_thumb.png

post-175685-0-92072000-1414951120_thumb.png

post-175685-0-42547500-1414951151_thumb.png

Endret av Actibus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer jo litt ann på hva du mener med å fjerne bakgrunn, typisk når man bruker lystelt så får man en helt hvit bakgrunn, slik man ofte ser på produktfoto.

Har lagt ved et par eksempel.

Bilde 1 er slik det blir i lysteltet, med hvit bakgrunn.

Bilde 2 er samme bildet, men med det hvite fjernet i Photoshop (eller Gimp el.), men det er ikke lett å se siden forumet har hvit bakgrunn.

Bilde 3 viser effekten mot en annen bakgrunnsfarge.attachicon.giflystelt1.png

attachicon.giflystelt3.png

attachicon.giflystelt2.png

 

Med fjerne bakgrunn mener jeg helt gjennomsiktig der gjenstanden får bakgrunnsfargen til bakgrunnen...

 

Med det mener jeg at hvis jeg fjerner bakgrunnen i ett program og lager en plansje i samme programmet der jeg legger bildet på en rød (for eksempel) bakgrunn så skal den røde fargen bli bakgrunnen til produktet.

 

Er ikke det en vanlig funksjon i ett bilderedigeringsprogram?

 

Fant en kode, aner ikke om den er legit men det vet nok de som jobber på en malerbutikk

 

S1070-G30Y

 

Takker... skal sjekke ut den :)

Lenke til kommentar

Det kan du fint gjøre i photoshop el, trenger ikke å ha noen spesiell farge på bakgrunnen, bare den skiller seg lett ut ifra gjenstanden.

Som på bildene jeg la ut, brukte jeg bare kjapt Quick selection tool på den hvite bakgrunnen, og sletter den, det blir stort sett bra nok, men i noen tilfeller må man inn å finjustere litt for å få det perfekt.

Jo mindre skygger og bedre separasjon gjenstanden har fra bakgrunnen jo bedre og lettere er det.

Bildet jeg viste med var i lav oppløsning, hentet fra Google, med et høyoppløselig bilde fra kamera hadde det blitt enda bedre resultat.

Lenke til kommentar

Det kan du fint gjøre i photoshop el, trenger ikke å ha noen spesiell farge på bakgrunnen, bare den skiller seg lett ut ifra gjenstanden.

Som på bildene jeg la ut, brukte jeg bare kjapt Quick selection tool på den hvite bakgrunnen, og sletter den, det blir stort sett bra nok, men i noen tilfeller må man inn å finjustere litt for å få det perfekt.

Jo mindre skygger og bedre separasjon gjenstanden har fra bakgrunnen jo bedre og lettere er det.

Bildet jeg viste med var i lav oppløsning, hentet fra Google, med et høyoppløselig bilde fra kamera hadde det blitt enda bedre resultat.

 

Takker for svar... vil denne funksjonen også være i Gimp?

 

Blir litt mer komplekse former på de produktene jeg skal ta bilder av men overgangene er rette og fine da det ikke er hår/pels, etc på de, tenker det går bra like vel.

Lenke til kommentar

Produktfoto er en egen kategori. Ikke noe jeg har gjort noe særlig av, men nok til at jeg har gjort en del tabber...

 

Først om green/blue-screen. Som en annen nevnte er det mest brukt for video, selv om det ikke er noe prinsippilet i veien for å bruke det for produktfoto. Det er imidlertid et par ting man må tenke på:

1. En diger grønn vegg/bagrunn kan gi reflekser og gjenskinn i produktet hvis man ikke er forsiktig, og særlig blanke (og lyse) flater er poteniselle problemområdet.

2. For at det skal være virkelig enkelt å fjerne det grønne må det være jevnt belyst (gjelder andre farger også)

 

For gjenstander opp til 1x1 meter blir det ganske stort og dyrt med lystelt. Hvis dette er noe du bare skal gjøre en eller et par ganger er det kanksje bedr å få noen til å hjelpe deg enn å fikse alt selv, eller ennå bedre - bruke eksistrende bilder - hvis det finnes.

 

Er dette noe du skal gjøre mye av er det sikkert hensiktsmessig å fikse det selv. Det finnes masse videoer på Youtube (og andre guider) som kan være en god innføring. Med så store gjenstander ville jeg nok gått for en enkel hvit bakgrunn og underlag, men noe av det viktigste uansett er å finne et godt oppsett for lys, jevnt (sannsynligvis), unngå skygger kan gjøre det vanskelig å klippe ut gjenstanden i Photoshop, og større avstand til bakgrunn gjør det også lettere å få bra bilder.

 

Skal se om jeg finner igjen et par gode videoer.

 

Edit: Veldig mye av det som ligger ute er for mindre ting hvor lystelt brukes, det jeg fant for større ting gikk på bilder av personer, men det er nyttig info om hvordan belyse motiv og bakgrunn - f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=278sWkxpLTY

 

Her en om belysning for greescreen, rettet mot video, men belysningen blir tilsvarende:

https://www.youtube.com/watch?v=278sWkxpLTY

 

Bruk av lystelt og bilder av mindre ting finnes det mengder av videoer om, bare å søke på "Product photo" på Youtube.

 

Til sist en artikkel, også mye nyttig info (synes jeg):

http://www.shopify.com/blog/12206313-the-ultimate-diy-guide-to-beautiful-product-photography

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Produsenter pleier jo ofte å lage produktfoto - hvis ikke så kan du jo foreslå det for produsenten - godt mulig de ser dette kan være nyttig som egenreklame. Da slipper du hele jobben.

 

Ellers diverse bilderedigerings-program som fjerner bakgrunn enkelt etterhvert - spesielt hvis det er ganske jevn bakbrunn. Det som er mest problematisk er f.eks. å skille hår på en person fra f.eks. en "uryddig" bakgrunn med mye vegetasjon eller andre smådetaljer i.

 

http://www.ononesoftware.com/products/layers9/

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har sett litt på desse. Er det noen som har erfaring fra dem? Tenker som sagt til produktbilder selv også. 

 

http://www.kjell.com/no/produkter/lyd-bilde/foto-og-video/fototilbehor/ovrige-tilbehor/lystelt-med-armaturer-og-stativ-p57330#ProductDetailedInformation

 

Til den prisen kan du ikke regne med all verden, men det ser jo brukbart ut for mindre gjenstander. Det du ikke får er lys underfra så det vil bli skygger. Det er en ulempe hvis du har tenkt å klippe ut produktet i et editeringsprogram og vise det på hvit bakgrunn.  

Lenke til kommentar

 

Har sett litt på desse. Er det noen som har erfaring fra dem? Tenker som sagt til produktbilder selv også. 

 

http://www.kjell.com/no/produkter/lyd-bilde/foto-og-video/fototilbehor/ovrige-tilbehor/lystelt-med-armaturer-og-stativ-p57330#ProductDetailedInformation

 

Til den prisen kan du ikke regne med all verden, men det ser jo brukbart ut for mindre gjenstander. Det du ikke får er lys underfra så det vil bli skygger. Det er en ulempe hvis du har tenkt å klippe ut produktet i et editeringsprogram og vise det på hvit bakgrunn.  

 

 

Hvilket lystelt ville du da ha valgt? Har ikkje lyst å bruke flere 1000 på noe sånt. 

Men ja skal brukes i redigeringsprogrammer og med hvit bakgrunn. 

Endret av Cube_Heidi
Lenke til kommentar

Hvilket lystelt ville du da ha valgt? Har ikkje lyst å bruke flere 1000 på noe sånt. 

 

Hvis jeg skulle tatt mye produktbilder som skulle klippes ut og hadde plass til å la det stå oppmontert ville jeg valgt noe slikt:

http://www.scandinavianphoto.no/produkt/7443687/lastolite/cubelite-studio-100x100x185cm-produkttelt-produktbord

 

Det koster noen tusen og så må du ha lys i tillegg, men timesvis med Photoshop for å få et dårlig utgangspunkt brukbart koster jo også.

 

Men dette var også ment som et eksempel, har ikke surfet rundt på eBay, Dealextreme eller andre billigbutikker for å se om det finnes lignende i billigere varianter. Vil tro det gjør det. Poenget er gjennomskinnelig bunn og å få det opp slik at det er plass til lys under.

 

Fikser du ting selv kan du sikkert få til noe lignende med et par bukker, en glassplate (må kke være farget) som bordplate og et av de billigste fototeltene som har gjennomskinnelig bunn.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...