Gå til innhold

Apple opplever kraftig nedgang i iPad-salget


Anbefalte innlegg

iPad er nok til en viss grad et offer for sin egen suksess. De fleste bruker tableten sin til surfing og film, og til den bruken fungerer alle iPader som noensinne er solgt helt fint. Ingen grunn til å bytte. Tror de færreste faktisk spiller grafisk intensive spill og gjør andre ting som krever det siste og feteste.

 

Husk at telefoner i USA selges på toårskontrakter, noe som gir et incentiv for brukerne til å bytte ofte. Tablets selges til fullpris og koster dermed mye mer å bytte ut. De fleste som ønsker seg iPad og har råd til det har nok kjøpt nå. Derfor er det naturlig at salget flater ut.

 

Billigtablets retter seg mot andre markeder, men jeg tipper vi ser den samme tendensen der om et par år når markedet mettes.

 

Såvidt jeg husker så man det samme med salget av flate tver for noen år siden. Noen helt syke år mens alle skulle ha, før det hele flata ut og stabiliserte seg på et lavere nivå.

 

Synd for Apple såklart, men tipper de har sett dette komme.

 

Jup, slik er det for de fleste produkter, salget flater ut og ender på et stabilt nivå.

Flat TV har det samme og tv produsentene jobber hardt til å få oss til å kjøpe ny.

Lykke til sier jeg.

 

Dette forklarer også nedgangen i pc salget, folk har en pc som funker hvorfor kjøpe en ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vi skal vente på julesalget før vi skriver nekrologene for iPad.

 

Det er utvilsomt en nedtrapping på salg, for grunner mange nevner som at det er lite grunn til å oppgradere like hyppig, og for mange er fortsatt nettbrett en luksusvare. Spesielt high-end nettbrett som iPad.

 

Har selv hatt 3 iPads selv (iPad/iPad3/iPad Air) men alle fått gjennom jobben. Til hvordan jeg bruker dem, hadde jeg nok sagt meg fornøyd med den første, om ikke den andre.

 

Eneste nettbrettet jeg har kjøpt selv er Nexus 7, og jeg er "Apple-fan", så det sier vel litt om utfordringene Apple sitter med.

Lenke til kommentar

Mine tre barn vokser opp i et MS hus. De har Windows Phone mobiler, Windows RT nettbrett, Windows 8 PC, Onedrive, Office, XBOX, XBOX music osv, osv. Bare ved at de bruker dette utstyret i denne alderen blir de knyttet inn mot økosystemet til MS, og når de blir eldre vil det fort være naturlig for dem å holde seg innenfor samme økosystem.

 

Er usikker på om det der er lov ;)

Lenke til kommentar

 

Mine tre barn vokser opp i et MS hus. De har Windows Phone mobiler, Windows RT nettbrett, Windows 8 PC, Onedrive, Office, XBOX, XBOX music osv, osv. Bare ved at de bruker dette utstyret i denne alderen blir de knyttet inn mot økosystemet til MS, og når de blir eldre vil det fort være naturlig for dem å holde seg innenfor samme økosystem.

 

Er usikker på om det der er lov ;)

 

Det burde det strengt tatt ikke være. Selv ikke om produktene våre hadde båret logen til et halvspist eple. :p

 

Selv var jeg lenge kritisk til slike økosystemer, og ordet lukket og produsentkontrollert applikasjonbutikk hadde en dårlig klang i mine ører. Hvilket også er grunnen til at jeg kjørte Windows mobile lenge etter at iPhone, og forsåvidt android, ble lansert.

 

Men, jeg har innsett at det er slik det har blitt, og jeg har kapitulert. For å få full funksjonalitet ut av disse produktene er det vanskelig å komme unna, og om man lar seg trekke inn i de store selskapenes omfavnelse, da er det også mye som fungerer veldig bra. Ikke bare på en device, men på kryss av flere.

For vår del betyr det at barna logger på datamaskinene, nettbrettene mobilene og XBoXen med samme bruker, og de har tilgang til innhold, data og en del apper på kryss av disse. Samtidig kan jeg kontrollere kontoene deres fra MS Family Safety programmet slik at jeg kan sette påloggingstider, timebank, nettfilter, aldersgrenser og mye mer.

 

Det fungerer veldig godt, men med en litt bitter bismak...

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

ER DET RART?!? Jeg jobber i butikk, og hvis det er en produsent som er vanskelig å ha med å gjøre, så er det Apple. De er så latterlig dårlige på å levere. Hvis du bestiller en vare fra de, så vet du ikke om du vil få varen før om et år, eller tidligere. Det er rett og slett ikke vits å prøve å selge det en gang - fordi at når vi først får det inn, så er alle borte med en gang. Da anbefaler man heller Sony eller Samsung.

Lenke til kommentar

Problemet med iPad er at utviklingen har stoppet totalt. Jeg har en iPad mini 64GB 4G som når ca 2,5år gammel. Fungerer fortsatt fint. Batteritid er ypperlig og alt er topp. Å kjøpe en ny nå skjer ikke. De nye er så godt som identiske med mindre forskjeller, som da kun ligger i hardware. Skjermen på min er ikke like god som de nye og CPU noe tregere. Problemet mitt er at de nye ikke er så mye skarpere ei heller så mye raskere at det er verdt pengene. iPad Air 2 for eks er etter mitt skjønn en skandale. Klink lik iPad Air så who cares. Jeg skjønner dog ikke at noen velger rimelige nettbrett. Kjøpte det selv til min sønn og fikk dårlig samvittighet når jeg oppdaget hvor dårlig det var. Samsung 8" med dårlig respons i skjerm etc...

Lenke til kommentar

Problemet med iPad er at utviklingen har stoppet totalt. Jeg har en iPad mini 64GB 4G som når ca 2,5år gammel. Fungerer fortsatt fint. Batteritid er ypperlig og alt er topp. Å kjøpe en ny nå skjer ikke. De nye er så godt som identiske med mindre forskjeller, som da kun ligger i hardware. Skjermen på min er ikke like god som de nye og CPU noe tregere. Problemet mitt er at de nye ikke er så mye skarpere ei heller så mye raskere at det er verdt pengene. iPad Air 2 for eks er etter mitt skjønn en skandale. Klink lik iPad Air så who cares. Jeg skjønner dog ikke at noen velger rimelige nettbrett. Kjøpte det selv til min sønn og fikk dårlig samvittighet når jeg oppdaget hvor dårlig det var. Samsung 8" med dårlig respons i skjerm etc...

 

Dette er bare et problem for Apple og de som vil ha nytt hvert år. For alle andre er det bra. Mindre og iterative forbedringer år for år er helt flott for modne produkter. Da kan man alltid kjøpe årets modell og vite at man får noe bra, uten at man blir totalt akterutseilt rett etterpå. Det er akkurat sånn det er med PCer også, og det funker kjempefint.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

hva med dem som hel tiden vil ha det som er mest hitec . da må de jo føle seg lit akterutselt når IPaden blir noen få år ?

og så har man jo nye tilbehør hele tiden . er man da sikret at det vil fungere på de "gamle" Ipadene ?

 

De er neppe i målgruppen. Det er for få av dem, og de kjøper uansett Android. Så "glem dem" er mitt tips, og antakeligivs det Apple tenker også.

 

Nytt tilbehør? Vel, Apple har skiftet plugg én gang på tretten år, og med adapter funker det meste mot gammelt system også. Legg til at mye tredjepartsutstyr faktisk bruker wifi eller bluetooth, og det er liten grunn til bekymring.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

hva med dem som hel tiden vil ha det som er mest hitec . da må de jo føle seg lit akterutselt når IPaden blir noen få år ?

og så har man jo nye tilbehør hele tiden . er man da sikret at det vil fungere på de "gamle" Ipadene ?

 

De er neppe i målgruppen. Det er for få av dem, og de kjøper uansett Android. Så "glem dem" er mitt tips, og antakeligivs det Apple tenker også.

 

Nytt tilbehør? Vel, Apple har skiftet plugg én gang på tretten år, og med adapter funker det meste mot gammelt system også. Legg til at mye tredjepartsutstyr faktisk bruker wifi eller bluetooth, og det er liten grunn til bekymring.

 

vel . nå er er jo de trådløse teknologiene også i utvikling. og kanskje om noen år er wifi på dagens IPad lit for tregt til mange av tjenestene

Lenke til kommentar

 

De er neppe i målgruppen. Det er for få av dem, og de kjøper uansett Android. Så "glem dem" er mitt tips, og antakeligivs det Apple tenker også.

 

Nytt tilbehør? Vel, Apple har skiftet plugg én gang på tretten år, og med adapter funker det meste mot gammelt system også. Legg til at mye tredjepartsutstyr faktisk bruker wifi eller bluetooth, og det er liten grunn til bekymring.

vel . nå er er jo de trådløse teknologiene også i utvikling. og kanskje om noen år er wifi på dagens IPad lit for tregt til mange av tjenestene

 

 

Ja, og da vil det finnes en ny iPad man kan kjøpe, som er veldig mye bedre enn den man kjøpte for noen år siden. Delta ved inkrementelle forbedringer blir stor om man ikke bytter hvert år.

 

Dette er bare et problem for dem som av prinsipp vil ha noe nytt og revolusjonerende hvert år. Jeg er glad utviklingen går mer gradvis og forsiktig, sånn at produsentene får prøvd seg frem til ting som virkelig funker.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

De er neppe i målgruppen. Det er for få av dem, og de kjøper uansett Android. Så "glem dem" er mitt tips, og antakeligivs det Apple tenker også.

 

Nytt tilbehør? Vel, Apple har skiftet plugg én gang på tretten år, og med adapter funker det meste mot gammelt system også. Legg til at mye tredjepartsutstyr faktisk bruker wifi eller bluetooth, og det er liten grunn til bekymring.

vel . nå er er jo de trådløse teknologiene også i utvikling. og kanskje om noen år er wifi på dagens IPad lit for tregt til mange av tjenestene

 

 

Ja, og da vil det finnes en ny iPad man kan kjøpe, som er veldig mye bedre enn den man kjøpte for noen år siden. Delta ved inkrementelle forbedringer blir stor om man ikke bytter hvert år.

 

Dette er bare et problem for dem som av prinsipp vil ha noe nytt og revolusjonerende hvert år. Jeg er glad utviklingen går mer gradvis og forsiktig, sånn at produsentene får prøvd seg frem til ting som virkelig funker.

 

Apple er jo interessert i å selge nye dingser hever år , og gjerne til de samme brukerne.

Da er det lit merkelig at endringene fra hver utgave ikke er større en det er

 

og så synes jeg det er lit underlig at Apple nesten hver gang de skal lage noe så nekter de å følge etablerte standarder så lange ikke Apple kan dra i trådene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det er ikke mange godt etablerte standarder Apple ikke støtter. Det stemmer at de noen ganger går foran andre, og noen ganger dropper å støtte ting, men stort sett benytter de standarder der de har noe for seg.

Jeg bruker mye Apple-produkter opp mot forskjellige andre løsninger, og har egentlig aldri savnet interoperabilitet.

Wifi er standard, alt av nettverks-/fildelings-/sikkerhets-standarder støttes helt fint, VPN er vanlige industristandarder. Til og med Microsofts proprietære jallastandarder funker knall.

Man har selvsagt ting som FireWire, Airplay og Lightning, men det er fordi det ikke finnes noe fullgodt alternativ som løser det problemet Apple prøver på. Og da må det være lov å innovere uten å måtte henge igjen med resten av bransjen. Også har du ting som Bluray, som Apple rett og slett ikke ønsket å støtte da de tidlig så at verden går mot en virtuell forretningsmodell der det å flytte bits rundt på plastikk er tull.

Apple er jo interessert i å selge nye dingser hever år , og gjerne til de samme brukerne.
Da er det lit merkelig at endringene fra hver utgave ikke er større en det er

og så synes jeg det er lit underlig at Apple nesten hver gang de skal lage noe så nekter de å følge etablerte standarder så lange ikke Apple kan dra i trådene


Men hva mer skulle man endret? UX er basert på research, så det tuller man ikke med så ofte. Prosessorer er konsekvent blant de raskeste i bransjen. Industridesignet utvikles for hver iterasjon. Det er nok minne til å gjøre det man vil, og alle nye trådløse standarder støttes fortløpende.

 

Det at man ikke støtter ting som minnekort og full customization av OS er ikke manglende funksjonalitet, det er bevisste valg. Apple er veldig opptatt av å ikke gjøre for mye, og av å si nei til det aller meste. Det er en filosofi, og ikke noe man går bort fra bare fordi en gjeng nerder blir misfornøyd av kjedelige keynotes.

 

Apple er en maskin som lanserer nye versjoner av alle produktene hvert år. Når kundene deres trenger en ny versjon vet de at de trygt kan kjøpe den versjonen som er i butikken akkurat nå. Om ikke de kjøper hvert år går det fint, for Apple vet at de har ekstremt trofaste kunder som kommer tilbake om to eller tre år uansett. Iallfall så lenge Apple oppfyller sin del av kontrakten og leverer kvalitetsprodukter uten unødvendige gimmicks.

 

Jeg vet at denne filosofien ikke passer for deg, og det tror jeg Apple synes er helt OK. De prøver ikke å gjøre alle fornøyd.

Lenke til kommentar

Hvorfor nekter de da f.eks folk å kunne bytte batterier på enkelte av tingene ?

( man må sende inn tingen )

 

folk ønsker ting , Apple påstår at det har man ikke bruk for.

Det er hvertfall lit merkelig holdning til kundene de skal selge til

 

Holdningen har funka godt så langt.

 

Når det gjelder batteri tror jeg det er flere grunner til at Apple dropper det.

 

1) Om man faktisk vil bytte er det ikke så veldig stress, man trenger bare en skrutrekker og et nytt batteri.

2) Utbyttbare batterier har en del ulemper. For det første må batteriet pakkes mye bedre inn (siden det skal håndteres), for det andre må man bygge et indre deksel i telefonen og et avtagbart ytre deksel. I tillegg må man ha mye mer solide kontakter enn en enkelt header, fordi den skal tåle skifter. Legg sammen alt dette, og man blir nødt til å enten ha et mindre batteri, en større dings, eller tynnere og svakere deler.

 

Til sammen gjør dette at mange (meg inkludert) vurderer det sånn at utskiftbare batterier rett og slett ikke er ønskelig.

 

Det fine er at om man ønsker å skifte batteri finnes det massevis av alternativer. Poenget er at nesten all funksjonalitet inkluderer en tradeoff - og selv om valget ikke stemmer for alle vil det ikke si at det er feil. Utenfor forum som dette har jeg aldri hørt noen klage over mangel på løst batteri i iPhone eller på manglende tilgang på filsystem.

 

Men hvorfor Apple ikke gjør iPhone mer motstandsdyktig mot vann, det forstår jeg ikke. De er veldig nær å gjøre den 100% vanntett om de bare vil.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

på 1) tar du faktisk feil.

jeg kan navne følgende

- de har begynt å lime fast batteriet slik at du ikke bare ødelegger batteriet men telefonen også hvis du fjerner det

- skruen er så spesialdesignet at du kan ikke bruke vanlig skrutrekker.

 

å påstå at utbyttbare batterier gir mindre strøm er en sannhet med modifikasjoner

også at de er u-ønskelig

 

fordelen er jo at hvis det ene Babette er tomt , så bruker du et halvt minutt og så har du en fulladet telefon

i forhold til måtte vent noen timer til det er laddet opp ( det er mulig at det går på en time )

Man er ikke særlig fleksibel når batteriet må laddes

 

En annen fordel med ekstra batteri er at man i teorien kan ha ubegrenset med strøm .

 

det er jo fra enkelte hold ønskelig at man slutter med bruk og kast mentaliteten.

fastmonterte batteri bidrar nemlig til bruk og kast mentaliteten

Lenke til kommentar

Ja, det er åpenbare fordeler med utskiftbare batterier (eller Babetter). Jeg pleide faktisk å ha ekstrabatterier før, da jeg hadde telefoner som lot meg skifte dem - men i praksis var det ikke noe som ble brukt. Kanskje med unntak av da jeg hadde en SE T68i som lot meg velge mellom et bittelite batteri som varte en halv dag, eller et svært som varte en uke. Da var det fint å kunne bytte på.

 

Poenget mitt var bare at det er ulemper også, og for de mange som aldri ville byttet uansett vil kun ulempene gjøre seg gjeldende. Det virker som du tror at dine prioriteringer er noe som gjelder for alle, når det i virkeligheten bare er snakk om dine egne preferanser.

 

Når det gjelder liming er vel praksis varierende. Jeg vet at Apple har limt fast noen batterier, og latt andre være mer løse. De er jo ikke designet for at andre enn servicefolk skal skifte dem, så det har ikke noe å si fra Apples synspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...