Gå til innhold

GUIDE: TIL TEK: Teknobryggeren – Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs vel litt med hva men legger i ordet fantastisk ;-) Kan være langt bedre en mye man får kjøpt i hylla på butikken, om man legger det som en målestokk ;-)

 

Hehe, ja det er helt klart. Om det er målestokken så kan man få til bra øl. Jeg er nok kanskje en ganske ekstrem ølnerd, og når jeg hører "fantastisk" så tenker jeg i absolutt målestokk. Det er absolutt ikke mange bryggerier som brygger "fantastisk" øl.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva var da spørsmålet? ;)

 

Jeg har fått ølsett-øl som smaker ENORMT mye bedre enn øl som er tradisjonelt brygget. Men resultatet av et brygg kommer selvfølgelig an på øltypen og bryggerens ferdighet. Skal du f.eks. brygge en pilsner, hvor noe av poenget er at det skal være litt "plain" og ikke smake en hel blomstereng, kan resultatet av ølsett bli så bra, at det er fullstendig bortkastet å bruke tid på å meske selv.

 

Faktisk tar det så mye ekstra tid å meske, at de som gjør det, brygger mye sjeldnere enn de som brygger med ølsett. Hvis du går på norbrygg og ser hvor lenge folk har holdt på og hvor mange ganger de har brygget, så ser du at det er helt vanlig at de som brygger tradisjonelt produserer rundt 5-20 brygg i året. Med ølsett kan du lage et nytt brygg hver uke, og fortsatt ikke bruke mer enn 1 time på hele prosessen, fra blanding i gjeringskarret til å påklistre etiketter.

 

Personlig har jeg fått overveldende masse skryt av min eple & solbær cider. Selv om det er fullt mulig å lage den med rene epler og solbær istedenfor ekstrakt, vil det bety kolosalt med ekstrajobb. Resultatet ville sikkert blitt merkbart bedre, men ikke proposjonelt i forhold til innsatsen.

 

Jeg ser poenget ditt og skjønner hva du mener. Jeg er uenig i at man får skikkelig godt øl av ferdighumlet ølsett som jeg skrev tidligere. Hvis du derimot bruker god gjær, spraymalt/maltekstrakt og humler selv så kan man få ekstremt bra resultat. Dette tar ikke så mye lengre tid enn å bruke et ølsett, men gir enormt mye bedre resultat. Det er mange som har vunnet i konkurranser med øl brygget på ekstrakt.

 

De viktigste forskjellene mellom ekstraktbrygging og brygging "fra scratch" (korn) er pris, variasjon og utgjæringsgrad. Det er mye billigere å brygge fra scratch, men utstyret er selvsagt dyrere. Man får også mye mer variasjon ved å brygge fra scratch, men ved å bruke litt spesialmalt i ekstraktbryggingen kan man få litt mer variasjon uten å bruke noe særlig mer tid. Utgjæringsgraden er vanskelig å kontrollere med ekstraktbrygging og det er en utfordring å brygge tørre øl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå brygget med ølsett i et par år nå, og synes nå det er en nedtur å kjøpe butikk-øl, har og prøvd noen fancy sorter kjøpt på polet, men mitt hjemmbrygg er best. Har prøvd mange typer ølsett, og mitt 1ste valg er Coopers Herritage. Jeg knoter heller ikke med flasker, men tapper på 5 liters fat og får det ut via tappekran og kullsyrepatroner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...