Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser, får bluescreen og starter på nytt


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har et problem med min PC som egentlig har vart en stund, men siden det skjedde så sjeldent har jeg ikke tatt tak i problemet. De siste månedene har jeg hatt dette problemet flere ganger og begynner å bli mektig lei!

Det som skjer er at jeg kan sitte å drive med noe på PC'en da plutselig alt fryser. Til og med lyden, om jeg har på musikk eller film, fryser i den tonen som ble sagt sist i et halvt minutt. Så går det over til bluescreen og så over til en sånn gjenopprettings greie før den så restarter av seg selv. Dette kan skje både når jeg sitter å skriver i et dokument eller ser på video på youtube. Er liksom ikke noe mønster i når det skjer.

Har en følelse av at det kan være skjermkortet da fargene flimrer litt når jeg f.eks. er inne på noe der en farge er heldekkende. Men er veldig usikker og skjønner ikke helt hva det som kommer opp betyr.

Har klart å ta bilde av det nå et par ganger, så kanskje det kan hjelpe med å skjønne hva problemet er.

Håper noen kan hjelpe! :)

post-78596-0-17116500-1414678938_thumb.jpg

post-78596-0-68323000-1414678946_thumb.jpg

post-78596-0-74342600-1414678954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er litt info:)

Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 760 @ 2.80GHz 43 °C
Lynnfield 45nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P7P55D-E LX (LGA1156) 45 °C
Graphics
W2240 (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 5700 Series (ATI AIB) 45 °C
Storage
931GB SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA) 30 °C
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-S223L ATA Device
Audio
VIA High Definition Audio

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte å prøve oppdatere BIOS for å se om det kan hjelpe, men tenkte likevel vise en video av når problemet oppstår så kanskje det kan hjelpe med å finne ut hva det er.
Problemet skjer nemlig 100% sikkert vær gang jeg ser på VGtv så jeg fikk filma det og PCen kræsja da etter to minutter. Kan se YouTube i timesvis men VGtv gir meg bluescreen... Merkelig.

IMG_2573.MOV

Lenke til kommentar

Det er jo en forholdsvis gammel maskin. i5 760 kom jo i 2009. Om ikke det er programvarerelatert, så kan det jo være at det er noe som er i ferd med å feile i maskinen. Men det kan man jo ikke automatisk gå ut i fra, selvfølgelig. Siden det skjer på visse websider, men ikke andre, så høres det mer ut som et problem i selve Windows.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Men feilmeldingene sier likevel at man f.eks. skal prøve "try changing video adapters", hva nå enn det betyr... Men etter googling kan det virke som feilmeldingene mine kommer fra ett eller annet hardware som ødelegger for det andre. Eller at som du sier, noe er feil i windows. Men siden, som Smirnoff sier at CPUen min er gammel, er det vanskelig å bytte ut? Kan lite om hardware desverre...

Lenke til kommentar

Her var det mye synsing og svært lite feilsøk...

 

Som et par andre har påpekt bør du starte feilsøken.

 

Siden du allerede har påpekt at problemet skjer under visse omstendigheter så vet vi i alle fall at VGtv er en utløser , dette kan skyldes mange faktorer som feks at programmet bruker en viss sektor i minnet / HD eller at det krever litt mer av skjermkortet som av en eller annen grunn sliter.

 

Det du bør gjøre er i alle fall :

 

1 : Last ned memtest86+ for en extern USB enhet : Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) *NEW!*

Denne innstallerer du selvsagt på en usb minnepinne og starter opp datamaskinen via den (Du må kanskje inn i bios ved oppstart ved å trykke gjentatte ganger på feks Delete og velge USB enheten som oppstart).

 

2 : Sørg for at memtest 86+ er feilfri i minst 1 time per GB minne du har : 4Gb = 4 Timer og 8Gb = 8 timer. Har du god tid kan du gjerne la den kjøre feks over natten da dette kan avdekke litt mer kompliserte feil som feks en ustabil psu som svikter etter noen timer.

 

3 : Om memtest86 ikke gir feil kan du se om det lar seg gjøre å oppdatere skjermkortdriverne : Windows 7

 

4 : Er det sånn at en oppdatering av skjermkortdriverne ikke løser problemet bør man gå litt grundigere til verks , nå må du ta en tur innom Administrative verktøy : Hendelseliste og søke under Egendefinerte visninger : administrative hendelser og se om det dukker opp noen spor av hva som er galt der. Man ser som regel et rødt varselsignal på de hendelsene som er kritiske og som bør sjekkes.

 

Andre ting som man bør tenke på når man har en eldre pc og som kan taes før disse punktene følges :

 

*Lenge siden pcen har fått blåst ut støvet? Rengjøring er alfa omega for en pc , her skal det blåses med trykkluft på boks og en støvsuger som man har et stykke utenfor kabinettet som suger til seg støvet som du blåser ut av pcenen mens den er avslått. Viktig å få fjernet støv fra skjermkortets kjøleløsning og hovedkort , cpu , hder etc.

 

*Kan noe ha løsnet inne i pcen? Vibrasjon kan i noen tilfeller over tid løsne på tilkoblinger ,sørg for å trykke litt på plass alt av kabler etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for godt og informativt svar! :)
Skal gå igjennom den lista der og se om jeg kan finne noe lurt. Hvis ikke er det jo som andre har sagt en litt "eldre" PC og med et skjermkort som godt kan hende sliter litt.

Men når det kommer til memtest - mener du altså starte PCen fra en USB brikke/pinne? Og om min pinne er på 4GB så skal jeg la den stå i PCen i 4 timer?

Lenke til kommentar

Kan tenke seg at det er noen dårlige drivere på maskina. Om du har installert noe i senere tid?!

Logger du på med sikkerhetsmodus så skal du få flere valg og evnt avinstallere nye installerte programmer...mulig du må inn på enhetsbehandlig og sjekke drivere der også:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...