Gå til innhold

Z-wave moduler for anlegg uten jording?


Anbefalte innlegg

Hei, trenger noen råd til valg av moduler. Har fått igang en vera lite med Rfx modul, og har testet litt med en fibaro bevegelse detektor, danalock og fibaro plug-in modul, og er klar for å bygge videre.

 

1. Vanlige av/på brytere for lys, men uten jording

2. Vanlige av/på brytere for utelys (2-polet)

3. Dimmer for halogen spotter, uten jording. Står en dimmer fra lampe konsulenten AD-500/190 rl, 40-315w i veggen nå.

 

Mvh

Sven

Endret av Greve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En plugin-modul (som disse) kan jo selvfølgelig benyttes selv om stikkontakten ikke har jording.

 

Hvis du derimot har felles jord på huset (slik jeg har), så må du benytte Fibaro sine dimmere (nærmere bestemt FGD-211) og benytte 2-wire koblingen som beskrevet i manualen. I praksis betyr det at du setter dimmeren i serie med lyskilden.

 

Eneste Z-wave modul som er topolet er denne: http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_129&products_id=2598

Den bruker jeg på lys i bad og utendørs. Den er derimot ikke like praktisk som Fibaro sine for den kan ikke styres lokalt.

Lenke til kommentar

Plugin-modul går ikke, ettersom de ikke bruker en stikkontakt.

Kan jeg bruker FGD-211 som av og på bryter til et vanlig taklys? (som ikke er dimbart) eller hva bør jeg bruke da?

 

Jeg har noen gode gamle lysbrytere nr 1 og 8 på denne linken. Kan de da byttes ut med en FGD-211 og en slik bryter (med fjær)?

 

Hvordan har du løst styring av lys på 2-polet brudd? Vist jeg fjerner bryteren som er der idag, kobler på den modulen for 2-polet, og monterer en veggsender utenpå (for å dekke hullet), antar jeg det virker?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Plugin-modul går ikke, ettersom de ikke bruker en stikkontakt.

Kan jeg bruker FGD-211 som av og på bryter til et vanlig taklys? (som ikke er dimbart) eller hva bør jeg bruke da?

Hva er et "vanlig taklys" (som ikke er dimbart)?

FGD-211 kan i teorien programmeres litt om slik at den hopper over "dimmingen", men det er et stykke fra anbefalt og kommer uten garantier for suksess.

 

Er det et alternativ å bytte lampen? Eller å trekke om (da snakker vi om en vesentlig høyere kostnad, selvfølgelig)?

 

 

Jeg har noen gode gamle lysbrytere nr 1 og 8 på denne linken. Kan de da byttes ut med en FGD-211 og en slik bryter (med fjær)?

Dette kan fungere HVIS du har plass i koblingsboksen til FGD-211 bak bryteren. Det er ikke sikkert, det må du sjekke først.

 

Alternativt må du fore ut koblingsboksen med en ramme. Men det vil jo elektrikeren ta seg av ved behov.

 

 

Hvordan har du løst styring av lys på 2-polet brudd? Vist jeg fjerner bryteren som er der idag, kobler på den modulen for 2-polet, og monterer en veggsender utenpå (for å dekke hullet), antar jeg det virker?

Jeg har ikke styrt utelyset manuelt på mange år. Det tar automasjonen seg av. ;)

Men ja, det burde i utgangspunktet gå fint.

Lenke til kommentar

 

Plugin-modul går ikke, ettersom de ikke bruker en stikkontakt.

Kan jeg bruker FGD-211 som av og på bryter til et vanlig taklys? (som ikke er dimbart) eller hva bør jeg bruke da?

Hva er et "vanlig taklys" (som ikke er dimbart)?

FGD-211 kan i teorien programmeres litt om slik at den hopper over "dimmingen", men det er et stykke fra anbefalt og kommer uten garantier for suksess.

 

Er det et alternativ å bytte lampen? Eller å trekke om (da snakker vi om en vesentlig høyere kostnad, selvfølgelig)?

 

 

Vanlig taklys kan være så mangt, så var dårlig formulert det.

Har en led taklampe som ikke er dimbar, men den kan jo byttes ut,

ellers er det kombinasjon av taklamper med spotter i (halogen 220v, ikke innfelt, som har av\på bryter idag) og lamper med diverse lyspærer med E27 sokkel, hvor lyspærene lett kan byttes ut vist det er problemer.

 

Jeg har noen gode gamle lysbrytere nr 1 og 8 på denne linken. Kan de da byttes ut med en FGD-211 og en slik bryter (med fjær)?

Dette kan fungere HVIS du har plass i koblingsboksen til FGD-211 bak bryteren. Det er ikke sikkert, det må du sjekke først.

 

Alternativt må du fore ut koblingsboksen med en ramme. Men det vil jo elektrikeren ta seg av ved behov.

 

Problem løst :)

 

Hvordan har du løst styring av lys på 2-polet brudd? Vist jeg fjerner bryteren som er der idag, kobler på den modulen for 2-polet, og monterer en veggsender utenpå (for å dekke hullet), antar jeg det virker?

Jeg har ikke styrt utelyset manuelt på mange år. Det tar automasjonen seg av. ;)

Men ja, det burde i utgangspunktet gå fint.

 

På utelys er jeg med, hvordan løser du dette på bad? Et alternativ er jo kun styring ved hjelp av bevegelsedetektor.

 

Lenke til kommentar

Vanlig taklys kan være så mangt, så var dårlig formulert det.

Har en led taklampe som ikke er dimbar, men den kan jo byttes ut,

ellers er det kombinasjon av taklamper med spotter i (halogen 220v, ikke innfelt, som har av\på bryter idag) og lamper med diverse lyspærer med E27 sokkel, hvor lyspærene lett kan byttes ut vist det er problemer.

LED-pærer kan byttes ut ja. Bare husk å kjøpe Bypass'en til FGD-211 hvis du skal dimme LED.

 

Halogen kan jo også dimmes. Vi har en 5-pærers modell på kjøkkenet (5x50W) fungerer fint. 3x50W går også helt uproblematisk, men skal du ned mot eller under 100W (? sjekk manualen) må du også ha bypass'en. Bypassen skal monteres parallelt med lasten, så hvis du har et gammelt el-anlegg som meg, så betyr det at du må montere den i lampa.

 

E27 er jo fint. Mye passer i de. ;)

 

 

På utelys er jeg med, hvordan løser du dette på bad? Et alternativ er jo kun styring ved hjelp av bevegelsedetektor.

... og? :green:

 

 

Joda, jeg har faktisk en ekstern bryter til det (en RFXCOM-bryter, ikke Z-wave). Men den brukes så og si aldri, så vi kunne klart oss uten.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...