Sjenever Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Hva trenger jeg av maskinvare for å sette opp en egen spillserver for internettspilling? Tenkte først og fremst på spill som UT2003, MOHAA, o.l.
Villmink Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 En relativt kraftig pc med mye minne bør vel gjøre susen. Er nok kvaliteten på internett tilkoblingen som er det avgjørende. ADSL holder nok ikke.
captzalo Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Kommer litt an på. Selv kjører jeg battlefield server på en 1.8 GHz dual Xeon P4 med 2 gig RAM. Den kunne sikkert kjørt flere servere på samme maskin om jeg ikke hadde brukt den til andre ting også. Hvis du f.eks. skal ha en 24 player MoH:AA-server eller en UT2K3-duell og match-server, så trenger du ikke mer enn en snau gigahertz eller så. Mange har bokser som gjør en vel så bra jobb, men bare er gamle P2 og P3. Det som er viktig er ikke først og fremst prosessor, men minne og kjapp I/O. 192-256 meg ram er nok til det meste om det kjører lunix eller lignende. Lunix er litt lettere å admine når du først har satt det opp, men det er mye knot å komme igang. Dessuten er lunixen (som oftest) mer stabil. Bra linje betyr om mulig like mye som minne og I/O. Lav og stabil ping = bra server. Jeg hadde selv bad.ping.uio.no med en Q3 duell-server og en tdm-server stående på 10 megabit. Den var bare P2 350 med 192 meg ram og kjørte Debian. Ikke så mye å skryte av. Likevel var det en av de mest brukte Q3 serverne i norge, særlig med tanke på kamper mot skandinaviske lag. Tenk linje, minne og OS. Og prøv å komme i kontakt med folk som du kan dele erfaringer med. Battlefield.no-forumet og NQL-forumet er begge steder som det frekventerer spillserver admins på.
Sjenever Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Skrevet 29. oktober 2003 En relativt kraftig pc med mye minne bør vel gjøre susen. Er nok kvaliteten på internett tilkoblingen som er det avgjørende. ADSL holder nok ikke. Nå tenkte jeg på max 4 spillere om gangen. Holder det ikke med ADSL-linje? Har pc'en som står i signaturen min til rådighet. Skulle ikke den holde da?
atrax Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 En relativt kraftig pc med mye minne bør vel gjøre susen. Er nok kvaliteten på internett tilkoblingen som er det avgjørende. ADSL holder nok ikke. Nå tenkte jeg på max 4 spillere om gangen. Holder det ikke med ADSL-linje? Jeg vil mene at til 4 spillere er en kraftig ADSL-linje nok, og selve pcen din ser også ut til å være kraftig nok. Skal du sette opp en dedikert server, eller har du bare tenkt å spille med vennene dine?
Sjenever Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Skrevet 29. oktober 2003 En relativt kraftig pc med mye minne bør vel gjøre susen. Er nok kvaliteten på internett tilkoblingen som er det avgjørende. ADSL holder nok ikke. Nå tenkte jeg på max 4 spillere om gangen. Holder det ikke med ADSL-linje? Jeg vil mene at til 4 spillere er en kraftig ADSL-linje nok, og selve pcen din ser også ut til å være kraftig nok. Skal du sette opp en dedikert server, eller har du bare tenkt å spille med vennene dine? Bare spille med venner. Har i dag ADSL 704/128. Tror dere det holder?
Uderzo Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 En relativt kraftig pc med mye minne bør vel gjøre susen. Er nok kvaliteten på internett tilkoblingen som er det avgjørende. ADSL holder nok ikke. Nå tenkte jeg på max 4 spillere om gangen. Holder det ikke med ADSL-linje? Jeg vil mene at til 4 spillere er en kraftig ADSL-linje nok, og selve pcen din ser også ut til å være kraftig nok. Skal du sette opp en dedikert server, eller har du bare tenkt å spille med vennene dine? Bare spille med venner. Har i dag ADSL 704/128. Tror dere det holder? 128 opp er nok litt lite. Et lite tips, 1024/384, 850/384 eller noe som er enda bedre 1350/512
Dovrebanen Skrevet 29. oktober 2003 Skrevet 29. oktober 2003 Har pc'en som står i signaturen min til rådighet. Skulle ikke den holde da? Fint om du skriver helt ut hvordan hardware du har. Det er flere, blant annet meg, som har skrudd av visning av signaturer.
Sjenever Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Skrevet 30. oktober 2003 Har pc'en som står i signaturen min til rådighet. Skulle ikke den holde da? Fint om du skriver helt ut hvordan hardware du har. Det er flere, blant annet meg, som har skrudd av visning av signaturer. Dette er hva jeg har av hardware: MSI K7T-266 PRO-R AMD Athlon 1400MHz 768 DDR-ram 2x80 Gb WD HD ASUS GeForce4 Ti 4200 128MB DVB Skystar 2(EON) ASUS 52x24x52x Toshiba DVD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå