Gå til innhold

Aksjer - nybegynner


solobrus

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har noen uker til overs I mellom to jobber, og ønsker å bruke tiden på noe fornuftig; blant annet forsøke å forstå litt mer om aksjer og aksjehandel.

Hva bør man kikke etter for å analysere om aksjen kan være lønnsom?
Er det faktorer som
- Markedet selskapet driver I
- Ledelsen I selskapet
- Selskapets økonomi

Eller er det noe helt annet ? Evt. hva andre ting kan være lurt å ta høyde for før en investerer I en aksje?

Tusen takk for svar :)


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller første du må tenke på er å ikke investere penger du ikke har råd til å tape. I tillegg bør du investere nok til at ikke kurtasjen (gebyr ved kjøp og salg) utgjør en betydelig andel av prisen, tommelfingerregelen er at du ikke bør kjøpe for mindre enn 10 000. Til sist bør du investere i mange nok selskaper og bransjer til å få en tilstrekkelig diversifisering, 15-20 forskjellige er fint. Så, har du 150-200 000 du har råd til å tape?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Warren Buffet anbefaler i utgangspunktet indeksfond for privatinvestorer, men til folk som ønsker å gjøre det samme som han har gjort, anbefaler han 6 selskaper, og legger til at det er få som har blitt rike på sin 7. beste idé.

 

Hvis man vil ha bredere eksponering i aksjemarkedet så kan man jo eie et indeksfond, og så overvekte de selskapene man har god tro på ved å eie enkeltaksjer i dem.

 

Jeg støtter rådet om at investeringer i enkeltaksjer for under 10 000 kr pr selskap ikke er å anbefale.

Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller første du må tenke på er å ikke investere penger du ikke har råd til å tape. I tillegg bør du investere nok til at ikke kurtasjen (gebyr ved kjøp og salg) utgjør en betydelig andel av prisen, tommelfingerregelen er at du ikke bør kjøpe for mindre enn 10 000. Til sist bør du investere i mange nok selskaper og bransjer til å få en tilstrekkelig diversifisering, 15-20 forskjellige er fint. Så, har du 150-200 000 du har råd til å tape?

Alternativt, så kan du investere mesteparten av penger i et indeksfond, så slipper du problemet med at det er vanskelig å spre risikoen uten 150-200 000. Da kan du la f.eks 10-20.000 være høyrisiko kapital som du f.eks putter i 1-2 aksjer.

 

Hvis du skal drive på med enkeltaksjer, så hadde jeg vært forsiktig med firmaer som har finansieringsproblemer. Risikoen for disse er svært høy og det kan være vanskelig å komme seg ut av dem, ettersom de kan miste f.eks 90% av verdien sin fra slutten av en handelsdag til starten av neste. Mao, du kan ikke komme deg ut av aksjen uten 90% tap, samme hvor kjapp du er.

 

Jeg likte @selters sitt forslag med å gå inn i 6 enkeltaksjer. Det er da viktig å ikke bli så irritert på en dårlig investering at du selger deg ut av resten. Hadde aksjer i NAUR, KOA og GOGL, hvor jeg mistet 85% på NAUR og solgte meg ut av KOA og GOGL også. De gikk begge to 3x innen et år etterpå, så det hadde fint dekket tapet mitt på NAUR.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...