Gå til innhold

WD Raptor som nekter å 'starte' til tider


sokk

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til anskaffelse av 2 stk Raptor disker. De er satt opp i en RAID-0 array på hovedkortet (Asus AN78X Deluxe), og virker glimrende -- når den ene harddisken starter. Jeg har nemlig problemer med at den ene av harddiskene har problemer med å starte når PCen er kald (har vært avskrudd i en time eller mer).

Det virker som om den ikke får startet harddisk-motoren helt (får kontinuerlige klikkelyder). Jeg mistenker at det er power supplyen som ikke klarer å utgi nok strøm i oppstartsfasen; ettersom det er da systemet sannsynligvis trekker mest strøm.

Den midlertidlig løsningen er å skru på og av maskinen helt til klikkingen slutter (3-4 ganger). (Kanskje harddisken virker etter et par ganger pga. at power-supplyen da er blitt litt varmere, og mer kapabel til å utgi strøm?).

Det jeg tenker er å gå til innkjøp av en ny Chieftec strømforsyning på 420W. Men jeg vil ikke gjøre dette før jeg er helt sikker på at det er strømforsyningen.

Det som er merkelig er at det bare er den ene harddisken som klikker, men Raptorene skal jo være kvalitetsvare... Kan det være en feil på harddisken?

Her er rapport fra MBM5 på de forskjellige spenningene (idle load):
+3.3 = 3.31
+5.00 = 4.87
+12.00 = 11.67
-12.00 = -12.20
-5.00 = -5.12

Mitt system:
Barton 2500+ (ikke overklokket)
TwinMos PC3700 512 RAM (ikke overklokket)
Asus A7N8X Deluxe
Asus 48x24x52x brenner
Asus 16X Dvd-Rom
MSI Geforce 4 Ti4200 8X AGP 128 MB
IBM 40 gig
2xRaptor (RAID 0)
2 stk multimedia kort på PCI-bussen:
Hollywood+ MPEG2 dekoder og et video input kort (MJPEG)
Diskettstasjon
Chieftec Kabinett m/360 watt Power supply
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testet å bytte plassering på raptorene (ikke fysisk, men på sata kontrolleren)?

 

Har du testet å prøve å boote med én og én raptor istedet for begge med en gang (med tanke på strømforskyningen)?

 

Har du testet å nappe ut alt du ikke trenger som trekker strøm før du booter (igjen med tanke på strømforsyningen)?

 

Har du testet å låne en strømforskyning fra noen for å kontrollsjekke?

 

Har du prøvd å oppgradere BIOS (lett med asus update tools i WIndows)?

 

Og til slutt:

 

Har du testet diskene med WD's dlgdiag11.exe (Kan jo være at du rett og slett har fått en RMA-disk)?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en strømforsyning på 360W skal være nok for systemet ditt. Det at den ene harddisken avgir klikke lyder og ikke hyler som en normal raptor gjør under oppstart tyder vel mer på at det er noe galt med harddisken. Personlig hadde jeg søkt om å få returnert den.

Lenke til kommentar
Har du testet å bytte plassering på raptorene (ikke fysisk, men på sata kontrolleren)?

Nei, faktisk ikke. Får teste det i morgen tidlig når maskinen har fått stått av i løpet av natten.

 

Har du testet å prøve å boote med én og én raptor istedet for begge med en gang (med tanke på strømforskyningen)?

Nei. Dette må også nesten gjøres når PCen har stått kald. Får prøve i morgen tidlig.

 

Har du testet å nappe ut alt du ikke trenger som trekker strøm før du booter (igjen med tanke på strømforsyningen)?

Har vært inne på tanken, men jeg vil som regel bruke maskinen når jeg skrur den på -- så jeg får også ta dette i morgen tidlig :)

 

Har du testet å låne en strømforskyning fra noen for å kontrollsjekke?

Nei, lurer på om jeg skal ta en 200 W fra en gammel maskin jeg har her, og dedikere den til harddiskene -- For å sjekke.

 

Har du prøvd å oppgradere BIOS (lett med asus update tools i WIndows)?

Ja, BIOSEN er i siste versjon

 

 

Og til slutt:

 

Har du testet diskene med WD's dlgdiag11.exe (Kan jo være at du rett og slett har fått en RMA-disk)?

Nei, har ikke testet. Skal gjøre det nå.

 

Takk for feilsøkingstipsene. :nice:

 

Virker som du har en del erfaring med lagring, mtp på alle harddiskene du listet opp :). Du er ihvertfall langt over terabyte-grensen. (1437 gig, 12 disker hvis jeg ikke tar helt feil). Er alle i samme maskin; er PCI-bussen din full av kontroller-kort? Eller kjører du en ekstern disk-rack?

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at en strømforsyning på 360W skal være nok for systemet ditt. Det at den ene harddisken avgir klikke lyder og ikke hyler som en normal raptor gjør under oppstart tyder vel mer på at det er noe galt med harddisken. Personlig hadde jeg søkt om å få returnert den.

 

Problemet er vel at jeg har tatt dem i aktiv bruk (RAID-0) :). Hvis det viser seg at det er disken, så kan det være en siste mulighet. Jeg fikk diskene i retur (med litt mellomlegg) for en WD 200 gig som klikket (etter 1 1/2 måneds bruk); så jeg vil ikke sende inn raptoren dersom det ikke er absolutt nødvendig ;)).

Lenke til kommentar

Har hatt litt av det samme problemet her av og til.Jeg har og 2 stykker raptor på samme hovedkort.Problemet er faktiskt att en eller begge av sata kablene ikke sitter helt skikkeligt på enten disken eller kontrolleren.Her var det nokk og flytte litt på maskinen så fikke jeg ikke starte maskinen eller den låste seg ca hvert 2-4 sekund..

Fant ut at den ene kabelen sto lit skjevt i på den ene raptor disken.

Jeg la om litt på kablene og sørget for att de ikke lå skjevt eller i noen bøy eller knekk,Satte på litt teip for og holde de i ro..

Har siden ikke hatt noen problemer med de og jeg kan flytte på maskinen uten problemer..

 

Synes att når de først laget s-ata kunne de ha laget noen bedre kabel fester som sitter bedre på både disk og kontroller.Og som kanskje var litt bedre og sette på plass i ett mørkt kabinett.Er ikke altid jeg har lommelykten i umiddelbar nerhet..

Lenke til kommentar

Ja, mixture har et godt poeng, nemlig dette med kablene... (det vil oppdages ved bytting av plassering på s-ata kontrolleren).

 

Uansett, hvordan systemet mitt er satt opp:

 

ASUS A7N8X:

 

Raptor på ene s-ata kanalen: booter fra denne

200gig Maxtor på den andre s-ata kanalen

 

PM: 120 gb Maxtor

PS: 160 gb Maxtor

SM: Nec DVD-rom

SS: Plextor CD-RW

 

2 eksterne emagic kabinetter med 120 gb Seagates mounted (hvorfor brenne divx og tv-rips når harddisker er billige?). Skal ha flere (harddisker, ikke emagic's :))

 

Server (KT7-Raid):

 

To ibm 30 giggere raid 0 på highpoint (en på hver kanal) onboard.

 

Highpoint RocketRaid: 200gb + 200gb + 160gb + 60gb eller no.

 

cd-rom på primary master onboard ide.

 

 

Hadde 8 disker i samme maskin før (colorcase air silver, miditower, lol)... ble litt krøll etterhvert, men jeg tror jeg vet hvorfor nå... (too late)

 

Håper du finner feilen hos deg.. hd problemer er det verste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...