Gå til innhold

Glad i rognebær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du om'n blei full?

Rognebær har en tendens til å bli litt gjæret utover høsten hvilket ofte fører til litt trøtte troster og sidensvanser som sovner midt i måltidet.

Tillater meg å komme litt med pekefingeren hva elementer og linjer ut i hjørnene her.

La oss begynne nede til høyre der det riktignok er den forlengede linje som havner i krysset, men det gjør det samme.

I og med at trebetan tvers over venstre hjørne heller ikke gir noe spesielt til bildet så er jeg litt inne på tanken å kutte på oversiden av den for da vil greina på høyre side gå rent ut på nedre ramme.

Virkningen av dette kan du jo sjøl scrolle ned og dekke til for å se virkningen av.

Så går vi opp i venstre hjørne der greina durer rett ut i krysset og er direkte negativt for både perspektiv og spenning i bildet.

Jeg kunne tenke meg å ta så mye av venstresiden at du også kapper litt av den vesle grå som stikker oppover også slik at den kommer som en diagonal ut av venstrekanten og blir med på å skape spenning i bildet. Den nåværende hjørnegreina vil da komme rent ut fra venstrekanten, gå i en litt buet diagonal før den går ut på nedre ramme hvilket vil si inn fra kortside og ut på en langside hvilket gir den beste spenningen du kan få i et bilde. Muligheten for et toppkutt og lage et smalere liggende format er også til stede, men det gir kanskje ikke så god spenning når greina går mellom to langsider.

Det ble visst nesten som et aldri så lite utdrag av læreboka dette, men det taper du vel ikke noe på for det er ikke ment som et tupp derru veit.

 

Roar

Lenke til kommentar

De har ikke tid til å spise pent, fuglene, nå som vinteren og kuldegradene nærmer seg. Et veldig pent og livlig høstbilde, fanget i rette øyeblikk. Fokus sitter godt, og dybdeskarpheten er slik at bærene og grenene bak er difuse nok til at de ikke forstyrrer. Lyset er veldig pent, og det er en god dynamikk mellom lys og skygge.

 

Forbedringsforslag: Vi støtter opp om Roars beskjæringsforslag, men ville ikke tatt noe fra toppen, da vi mener bildet kler litt luft over fuglen. Last gjerne opp som V2 :-) Ellers ser bildet litt hardt komprimert ut når vi åpner det i full størrelse, kan det stemme at det er ekportert med en lavere .jpeg kvalitet? Det fungerer greit når det er nedskalert slik som på siden her nå, men det går ut over skarpheten når vi går til 100%.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...